boeienkoning

boeienkoning

Speluitleg

Uit elke ploeg 1 "vrijwilliger"kiezen, die bij voorkeur gekleed is in alleen zwem-/ sportbroekje of iets dergelijks en deze toewijzen aan 1 der andere ploegen. Dan gaan deze vrijwilligers op gelijke afstand van de ploegen op een rij staan of liggen. De ploegen staan op rij achter elkaar en op een fluitsignaal lopen de eersten gewapend met een koord/ touw naar hun vrijwilliger toe en proberen hem hiermee zo goed mogelijk te binden gedurende 2 min. De vrijwilliger mag zich niet verzetten. Dan loopt de eerste terug en is nummer twee aan de beurt enz. Als de laatsten geweest zijn mogen de geboeiden proberen zich te bevrijden gedurende 10 min. Degene die als eerste loskomt verdient evenveel punten voor zijn ploeg als er ploegen zijn. De tweede 1 punt minder enz. Als er meer dan 1 vrijwillger na 10 min niet los is mag steeds 1 persoon van zijn eigen ploeg hem gedurende 10 seconden trachten te helpen, daarna de volgenden enz. tot de laatste bevrijd is. Eventueel dit spel herhalen tot alle deelnemers een keer vrijwilliger zijn geweest.

Variaties

De vrijwilliger mag zich verzetten, maar niet buiten een vierkant van 3 bij 3 m komen en ze mogen de koorden/ touwen niet aanraken. Eventueel toestaan dat de nummers twee de nummers een helpen. Nadat ieder ploeglid een keer is geweest, mogen de vrijwilligers zich trachten bevrijden.

Opmerkingen

Vrijwilligers mogen alleen aan lijf en ledematen gebonden worden.

Materiaal
  • 3m /deelnemer touw/ koord
  • 1 per ploeg das
  • 1 per ploeg veer
  • 1 per ploeg handdoek
  • 2 per ploeg opgerolde krant
Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen

Leeftijd

7
tot
55 jaar

Aantal spelers

10
tot
40 spelers
Duur
0 minuten
Aantal groepen
4 groepen
Terrein
Soort
Intensiteit
extreem