De grote prijs Eddy Merckx

De grote prijs Eddy Merckx

Speluitleg
Speluitleg
SPELVOORBEREIDING
Uitnodiging:
Zorg voor een mooie uitnodiging. De –12’ers zijn geselecteerd om deel te nemen aan ‘De Ronde van Herentals’. De worden – vrij van doping – verwacht om …
Je kan de leden vragen om in wielertenu naar de activiteit te komen (fietshelm, korte broek, ..). Een rugnummer maak je samen met hen.
Inkleding:
De begeleiding steekt natuurlijk in een wieleruitrusting om ‘u’ tegen te zeggen: koersbroek, wielertruitje, nummers, petje, drinkbus, fietsschoenen,… Hoeft het gezegd dat iedereen in topconditie is?
Andere mogelijke figuren :
Marc Uytterhoeven en Frank Raes die bij alle proeven commentaar leveren via de microfoon en tussendoor interviews afnemen.
Een jurylid die de fietsen controleert: geen geheime motoren aan de fiets, de juiste hoeveelheid lucht in de banden, goedwerkende remmen,... Hij controleert ook de renners: een ademtest met een ballon, laten spuwen in een bekertje om het speeksel te controleren op doping, even de tong uitsteken,...
Een journalist van de plaatselijke radio of krant, die ook tijdens het rijden interviews probeert af te nemen van de coureurs en foto’s maakt.
Eddy Merckx kan komen kijken of er nieuw talent op komst is.
Terrein:
Weer of geen weer, dit spel kan doorgaan buiten op een plein, in het bos, op een zandheuvel,..
Afbakenlinten maken een parcours wel écht. Bij de laatste proef kan er tot aan een finishlint gereden worden.
Zet alvast een podium klaar voor de drie winnaars.
SPELVERLOOP
Onthaal
De coureurs worden van harte welkom geheten. Spijtig dat ze hun rugnummers niet bij hebben. Geen paniek : Alle deelnemers maken een rug-en borstnummer met ook hun wielrennersnaam op.
Eventueel twee deelnemers (die niet zo graag fietsen) mee jury zijn.
De coureurs zullen een hele reeks aartsmoeilijke proeven opgelegd krijgen.
De jury kan niet omgekocht worden, over de uitspraak van de jury wordt niet gediscussieerd en na de wedstrijd is er geen briefwisseling over de uitslag mogelijk.
We wensen iedereen heel veel succes!
Zo traag mogelijk
Alle deelnemers zetten zich, met hun fiets aan de startlijn klaar. Dan wordt de eerste proef uitgelegd. De coureurs moeten proberen, als laatste over de eindlijn te geraken (ongeveer 30 m verder). Maar, je voeten mogen de grond niet raken en je mag niet terugkeren. Anders val je af.
Wie laatst met zijn achterwiel over de eindlijn gaat is winnaar. Hij krijgt alvast de gele trui. Hij krijgt 15 punten, de volgende 14 enz. Wie afgevallen was krijgt nog 5 punten.

Mooiste fiets
De coureurs krijgen 11 minuten de tijd om hun fiets zo mooi mogelijk te maken. Ze mogen hem versieren met het materiaal dat gegeven wordt, en met al wat ze maar kunnen vinden.
De jury geeft punten voor de mooiste of meest originele of meest grappige ..
Bergrit
Toertje lopen met fiets op de schouder!
Eerste: 17 punten, volgende 5: 14 punten, daarna: 6 punten.
Daarnaast krijgt de jury 12 punten die ze mogen verdelen.
Fietsestafette
De coureurs volgen één voor één een parcours. Aan de startlijn drukken ze hun chronometer in en rijden ze naar en rond een kegel, ze rijden door naar een jurylid waar ze moeten stoppen en vijf koekjes krijgen. Pas als de koekjes op zijn, mogen ze doorrijden. Bij een tweede jurylid moeten ze door een fietsband kruipen en doorrijden tot aan de startlijn (chronometer afdrukken).
Wie het snelst is, wint.
De snelste coureur krijgt 20 punten, de volgenden allemaal 18 punten, behalve de 13de, die krijgt 13 punten.
Individuele tijdrit
Op een recht stukje moet elke speler om de beurt zo snel mogelijk rijden. De jury chronometreert. (Laat de deelnemers per twee rijden)
De winnaar krijgt de gele trui en de meeste punten. Volgende 1 punt minder enz.
De tiende persoon krijgt ook het maximum aantal punten.
Ploegentijdrit
De spelers worden in gelijke ploegjes verdeeld. Hun fietsen worden aan elkaar vastgemaakt door middel van touw en stoelen. Ze rijden van start- tot eindlijn. De snelste ploeg wint.
Beste ploeg : 5 punten elk, tweede ploeg : 4 punten elk,…
Hindernissenparcours
De jury stelt een parcours op waartussen, waarover, waardoor de deelnemers moeten rijden. Ze rijden om de beurt en de tijd wordt gechronometreerd.
17 punten voor de eerste, 16 voor de tweede, enz. Maar de 6de krijgt 3 punten extra en een cadeautje van de jury.
Prijsuitreiking en Slot
Alle coureurs komen bij elkaar voor de plechtige prijsuitreiking. (podium, champagne, hostessen,…!)
De winnaars zijn :
De pechvogel van de ronde krijgt een prijs
De winnaar van de ronde
De sportiefste wielrenner van de ronde
De winnaars krijgen een warm applaus van iedereen.
De rest van de coureurs krijgt ook een B-R-A-V-O: Bravo!
De winnaars krijgen :
Een pak koekjes om uit te delen
Een zakje snoepjes met opruimopdrachtjes om uit te delen(zie verder)
De coureurs voeren de opdrachtjes uit die aan de snoepjes hangen!

Om uit te knippen en aan de snoepjes te hangen
Zet jij alle fietsen netjes op hun plaats?
Zet jij alle fietsen netjes op hun plaats?
Kijk jij na of alle fietsen er deftig uit zien?
Kijk jij na of alle fietsen er deftig uit zien?
Verzamel jij al het gebruikte materiaal?
Verzamel jij al het gebruikte materiaal?
Doe jij al het materiaal dat in de vuilbak moet, in de juiste vuilbak?
Doe jij al het materiaal dat in de vuilbak moet, in de juiste vuilbak?
Zet jij al het gebruikte materiaal (chronometers, touw,...) mooi bij elkaar?
Zet jij al het gebruikte materiaal (chronometers, touw,...) mooi bij elkaar?
Kijk jij na dat er geen papiertjes blijven slingeren?
Kijk jij na dat er geen papiertjes blijven slingeren?
Neem jij het materiaal mee naar binnen, en zet je het op zijn plaats?
Materiaal
Materiaal:
  • Afbakenlint
  • Papier
  • Schaar
  • Lijm
  • Knutselmateriaal
  • Koekjes
  • Fietsband
  • Kegel
  • Chronometers (8)
  • Touw
  • Stoelen of hout
  • Zak snoepjes (zie verder)
  • Opruimopdrachtjes (zie verder)
  • Groot scorebord
Organisatie
KLJ

Leeftijd

6
tot
12 jaar

Aantal spelers

1
tot
99 spelers
Duur
150 minuten
Aantal groepen
1 groep
Intensiteit