Expeditie Robinson

Expeditie Robinson

Speluitleg

Je verdeeld de groep in 2 ploegen (Kamp Noord en Kamp zuid)
Ze moeten de proeven doorstaan en per proef punten verdienen, wie op het einde nog in zijn oorspronkelijke kamp zit heeft gewonnen. Welk team op het einde de meeste punten heeft gescoord, wint ook. Wie wordt weggestuurd beland in het LOSERteam (zij vormen een nieuw team en krijgen evenals punten, ze staan dan gewoon wat achter met de eerste proeven maar kunnen nog wel winnen!)
Het is ook wel leuk als je het wat aankleed en bijvoorbeeld wat fakkels neerzet (die niet percé aan moeten zijn maarbon), ... enz.

1ste proef: maak een kamp en geef iedereen een bandana en hang een vlag in je kamp
2de proef: Gevechtje tussen kampen (met klakkenbuizen) De bedoeling is de vlag te stelen van de andere ploeg. Als je geraakt bent met een propje wcpapier, ben je tijdelijk dood en ga je naar een centraal afgesproken punt. Wie de andere ploeg zijn vlag in zijn kamp heeft gekregen (of wie alleen over is gebleven), is gewonnen (je kan ook een zone tussen de 2 kampen aanduiden waar ze moeten koprollen om er langs te komen, zogezegd dan de zee tussen de 2 eilanden bijvoorbeeld)
3de proef: Touwtrekken: 3 of meerdere keren
4de proef: Ene ploeg maakt voor de andere een parcours en deze moet die ploeg zo snel mogelijk overbruggen (dan maakt de andere ploeg er een voor die ene ploeg)

EILANDENRAAD: 1 iemand wordt weggestemd uit de verliezende ploeg, deze mag 2 andere mensen met zich mee sleuren (afhankelijk van hoeveelheid spelers). Zij worden dan lid van een 3de team, het LOSERteam (die nog wel mee spelletjes blijven spelen en ook punten krijgen)

5de proef: Om ter langste stoel boven hoofd houden. Van welke ploeg de laatste(n) overblijft, wint
6de proef: Watervoorziening: Elk kamp krijgt een volle emmer, die aan de ene kant van het plein staat. Aan de andere kant staat een lege fles. Ze moeten tegen een bepaalde tijd zoveel mogelijk water in de fles krijgen met een rietje.
7de proef: Vraagstuk: hoeveel kippen en hoeveel honden zijn er als er 298 poten en 202 oren worden geteld? Tip: met x werken
53 konijnen (106 poten + 106 oren)
48 honden (192 poten + 96 oren)
8ste proef: Balkenproef: Om ter langste op balken staan (die in een vierkant/driehoek liggen), duwen mag. Van welke ploeg de laatste(n) overblijft, wint. (na een tijdje allemaal op 1 been)

EILANDENRAAD: 1 iemand wordt weggestemd uit de verliezende ploeg, deze mag 1 iemand met zich mee sleuren

8ste proef: Voetbal met stoelen: Je speelt voetbal maar ze moeten op een stoel zitten als ze de bal raken. Om te scoren mogen ze van de stoel. De keeper moet niet op een stoel zitten maar wel steeds dicht bij zijn goal blijven.
9de proef: om ter snelste een emmer (of elk een zakje) vullen met gras (heel de ploeg mag meehelpen
10de proef: muurzitten, om ter langste

EILANDENRAAD: 1 iemand wordt weggestemd uit de verliezende ploeg, deze mag 1 iemand met zich mee sleuren

Materiaal

Bandana's in 2 kleuren en 2 vlaggen in 2 kleuren
Een ton,urne of iets om de eilandraadpapiertjes in te doen
Pen en papier voor de score (3 kolommen, ZUID, NOORD, LOSERteam; 10 rijen, 10 proeven)
Papiertjes voor de eilandraad
Sjorbalken
Gerief om een parcours te maken
touw
stoelen
Klakkenbuizen en wcpapier (proef2)
lege fles
emmer water
rietjes
emmers en zakjes

 

Organisatie

Leeftijd

12
tot
99 jaar

Aantal spelers

4
tot
25 spelers
Duur
210 minuten
Aantal groepen
3 groepen
Intensiteit
zwaar