'Henry N'Kono Vrij'

'Henry N'Kono Vrij'

Speluitleg
Situatieschets
Het spel speelt zich af op twee niveaus, in België en in Ziriptia,een Afrikaans land. Henry N'Kono zit opgesloten in de staatsgevangenis wegens zijn politieke activiteiten. Alle belangrijke opposanten van de juntaregering werden er onlangs opgepakt uit schrik voor hun invloed op de bevolking. Een Vlaamse actiegroep wil iets doen en probeert Henry vrij te krijgen door middel van een briefschrijfactie. Dit is echter niet zo'n gemakkelijke job. En dat gaan we spelen.

Spelverloop
De adressen van de juntaleden moeten eerst verzameld worden. Daarnaast moeten de deelnemers ook een aantal met Henry sympathiserende groepen aanschrijven, om hen aan te zetten tot een gelijktijdige actie voor Henry's vrijlating. In totaal moe- ten ze vijf adressen van juntaleden en drie adressen van sym- pathisanten verzamelen.

John Boembaka, een ondergedoken vriend van Henry, heeft al de adressen. Hij bevindt zich in een zwaar bewaakt gebied in Ziriptia: de politie patrouilleert er onophoudelijk. In het spel is dit een kamp tussen een aantal bomen, op borsthoogte afgebakend met oude binnenbanden van fietsen. John bevindt zich op een vierkante meter in het midden van het gebied.

De actievoerders moeten hard tegen de binnenbanden aanlopen om tot bij John te geraken en van hem een adreskaartje te krijgen. De patrouillerende politie probeert dit te verhinderen door hen met matrakken (opgerolde kranten) te bewerken.

Om de adressen bij John te kunnen halen, hebben ze eerst een visum nodig, verkrijgbaar op de Ziriptiaanse ambassade. Om een visum te krijgen, hebben ze een geverifieerde aanvraag nodig van de Belgische ambassade. En om die te krijgen, moeten ze eerst een identiteitskaart hebben. Die ze trouwens ook moeten hebben om brieven te kunnen schrijven naar juntaleden.

Met dit visum mogen ze alleen maar op de openbare weg komen.Wie zich naast de openbare weg bevindt (in het bijzonder in het bos) kan opgepakt worden door de Zigpol, de geheime politie van Ziriptia.

Het gebied waar John Boembaka is ondergedoken, ligt echter niet langs de openbare weg.De Zigpol kan de actievoerders tegenhouden door hen te tikken. Bevinden ze zich naast de openbare weg, dan worden visum en identiteitskaart afgenomen. Bevinden ze zich op de openbare weg zonder visum, dan wordt de identiteitskaart afgenomen. Hebben ze die ook niet, dan kan een klacht ingediend worden bij de Belgische ambassade. Om een nieuwe identiteitskaart te krijgen, moeten àlle actievoerders samen naar de ambassade komen en bijgevolg hun illegale acties stopzetten.

Wanneer een adres bemachtigd wordt, kan men beginnen brieven schrijven. Om de actie te doen slagen, moet elk van de actievoerders een ondertekende brief schrijven naar elk van de vijf juntaleden. Naar elk van de sympathisanten wordt een gezamenlijke, door iedereen ondertekende brief geschreven.

De brieven naar de juntaleden moeten wegens de vertroebelde relatie tussen België en Ziriptia eerst ter verificatie (met de identiteitskaart) op de ambassade worden voorgelegd. Dit moet door iedereen persoonlijk gedaan worden. Daarna worden de brieven afgegeven op de Ziriptiaanse ambassade. De brieven naar de sympathisanten moeten niet geverifieerd worden en worden rechtstreeks afgegeven aan John Boembaka. Deze speelt ze dan wel door.

Het spel eindigt wanneer op de Ziriptiaanse ambassade, voor elk juntalid, van elke actievoerder een brief ligt en wanneer John Boembaka drie brieven heeft, door iedereen ondertekend. Of Henry N'Kono vrijkomt, is nog een andere vraag, maar de kans is groter dan voor de actie begon.

Materiaal
Voor dit spel heb je kranten, schrijfgerief, binnenbanden, stempels
Materiaal
Organisatie
Scouts en Gidsen Vlaanderen

Leeftijd

14
tot
17 jaar

Aantal spelers

1
tot
99 spelers
Duur
60 minuten
Aantal groepen
1 groep
Intensiteit
matig