Opperheks

Opperheks

Speluitleg
Speluitleg
SPELVERLOOP
Groepsindeling:
Start van het spel:
De leden vormen 1 grote groep. Zij zijn allemaal “leerling-heksen”. Zij komen allemaal naar de heksenschool om hun heksenexamen af te leggen en dus bekroond te worden tot “opperheks”. Zij zullen dus verschillende proeven moeten afleggen.
Wanneer de leden in het lokaal aankomen zijn zij dus allemaal nog “nieuwkomers” die een toelatingsproef moeten doen. Nadien worden ze leerling-heks, gevorderde, professioneel, expert, professor, gekke professor en dan uiteindelijk OPPERHEKS!
In elk stadium zullen ze 2 opdrachten moeten doen om over te mogen naar een volgend stadium. Als 1 van de opdrachten mislukt krijgen ze een moeilijke vraag, als beide opdrachten mislukken krijgen ze een (eenvoudige) doe-opdracht om toch over te mogen naar een volgend stadium.
Nieuwkomer
  • De leden krijgen rietjes, papier en plakband. Hiermee moeten ze een toverstaf maken (1 voor elk lid). Deze zullen ze helemaal op het einde van het spel nog nodig hebben.
Leerling
  • De leden gaan in een kring zitten. In het midden van deze kring liggen allemaal voorwerpen onder een heksenhoed. Gedurende enkele minuten wordt de heksenhoed weggenomen en kunnen de leden de voorwerpen bestuderen. De heksenhoed wordt terug geplaatst en 1 iemand verlaat de groep. Er wordt een voorwerp weggenomen. Diegene die de groep verliet moet nu raden welk voorwerp er weg is. Dit doen we een aantal keer. Meer dan de helft moet het juiste antwoord gegeven hebben om te slagen in deze opdracht.
  • Vampierenspel: De leden gaan in een kring zitten en sluiten de ogen. Er wordt door de leiding op hun rug getikt.1x tikken = mens, 2x tikken = vampier, 3x tikken = vampierenjager. De leden kijken terug in de kring en nu zal de vampier zoveel mogelijk mensen proberen te doden door een bijt na te doen (zonder geluid te maken). 1 iemand is de vampierenjager en moet trachten te achterhalen wie de vampier is.
Gevorderde
  • Kussendans: Dit gaat volgens hetzelfde principe als een stoelendans, maar in plaats van stoelen gebruik je kussens waar de heksen op kunnen vliegen als de griezelige muziek stopt.
  • Appelsienkegelen tegen flessen water met kleurvloeistof. De opdracht is geslaagd als alle kegels met 1 appelsien kunnen omver gegooid worden.
Professioneel
  • Limbodansen onder een bezem. Aan de bezem hangt een appel, waarvan de leden moeten bijten terwijl ze aan het limbodansen zijn. De grond mag niet geraakt worden, en de handen blijven op de rug.
  • Een heks tekenen: De leden worden om de beurt geblinddoekt en moeten in het geheel samen een heks proberen te tekenen op het bord. 1 iemand van de leiding verlaat de kamer. De eerste tekent het hoofd, de tweede de neus, de derde de oren,… Nadien moet 1 iemand van de leiding komen raden wat er getekend werd.
Expert
  • Dit gaat volgens het principe van “ren je rot”. De groep wordt even in 2 opgesplitst en er worden vragen gesteld over halloween. De 2 groepen krijgen even de tijd om na te denken en te overleggen. Pas wanneer ze griezelige muziek horen mogen ze naar de tafel lopen en op het fluitje blazen. Dan krijgen ze de toestemming om te antwoorden. Is het antwoord fout, gaan ze terug naar hun plaats en wachten ze opnieuw tot ze de griezelige muziek horen.
  • Heksenpictionary met woorden over heksen of halloween.Een persoon (leiding) tekent, de leden raden.
Voorbeelden van woorden: pad, wrat, ketel, heksenhoed, kat, bezem, spinnenweb, brandstapel, vieze haren, kruidendrankje, volle maan, vliegen, spin, paddestoel, rotte tand, heksenneus, wandelstok, puntschoenen, lange nagels, betoverende appel,…
Professor
  • Heksenbezems maken: In het lokaal zitten 3 verschillende soorten kaartjes verstopt (evenveel kaartjes als het aantal leden). Op deze kaartjes staat ofwel “bezemsteel”, “touw” ofwel “takken”. Iedereen zoekt nu 1 kaartje en op basis hiervan wordt een groepsindeling gemaakt.
De leden met de “takken-kaartjes” gaan samen met iemand van de leiding takken zoeken. De anderen zoeken bezemstelen en touwen die in het lokaal of buiten verstopt zijn. Als alles gevonden is, krijgen de leden 15 minuten de tijd om 3 heksenbezems te maken.
  • Miss- en mister halloweenverkiezing: De leden mogen zich één voor één showen op griezelige muziek. Ze moeten zich van hun beste kant laten zien, want nadien zal de professor beslissen wie er miss en mister halloween 2005 geworden is!!
Gekke professor
  • Spokenjacht. Er zitten in en rond het lokaal 20 spookjes verstopt. De leden moeten deze gaan zoeken in een bepaalde tijd.Iemand van de leiding is gekke professor, en die kan de leden komen tikken. Als ze getikt worden moeten ze hun spookje afgeven. Als ze een spookje hebben gevonden moeten ze dit naar binnen brengen en dan pas mogen ze er een volgend gaan zoeken, ze mogen dus altijd maar 1 spookje bij zich hebben. Als ze in totaal 15 spookjes hebben gevonden is de opdracht gelukt.
  • Bezemstelenrace: De groep wordt even in 3 gesplitst. Ze moeten met z’n allen op de 3 geknutselde bezemstelen een parcours afleggen. Niemand mag van de bezem vallen.
Opperheks
  • Toverspreuk verzinnen: De leden verzinnen een toverspreuk.Maar let op: deze moet goed genoeg zijn om de diploma’s tevoorschijn te toveren.Ze moet ook minimum 4 regels bevatten.
  • De diploma’s + een verrassing tevoorschijn toveren. De leden gaan allemaal rond tafel zitten en roepen luidkeels de toverspreuk die ze hebben verzonnen, samen met hun toverstaf die ze geknutseld hebben in de eerste ronde. Als de toverspreuk enthousiast genoeg klinkt, zal er een wonder gebeuren!! De doos zal zich vanzelf openen en daarin zullen de diploma’s liggen + nog een kleine verrassing…
Materiaal
Materiaal:
  • griezelige muziek
  • rietjes
  • papier
  • plakband
  • heksenhoed
  • allerlei voorwerpen
  • kussens
  • appelsienen
  • flessen water
  • kleurstof
  • appels
  • touw
  • 3 bezems
  • vragen “ren je rot”
  • fluitje
  • krijt
  • bord
  • 3 verschillende soorten kaartjes
  • labo-jas
  • veiligheidsbril
  • 20 spookjes
  • kegels
  • diploma’s + doos met deksel + verrassing
  • lint voor miss- en mister halloweenverkiezing
Inkleding:
De leden en leiding zijn verkleed als heksen, of als een griezelig figuur. Eén van de leiding is professor, dit zal later in het spel nog duidelijk worden.
Organisatie
KLJ

Leeftijd

6
tot
12 jaar

Aantal spelers

1
tot
99 spelers
Duur
180 minuten
Aantal groepen
1 groep
Intensiteit