Titosoldaten in looppas

Titosoldaten in looppas

Speluitleg

Intro

De tito’s komen binnen door onder een tafel door te kruipen, ze worden groen en rood geverfd (2 duidelijke groepen) en in rijen geplaatst. “Zo, dan gaan we nu eens de aanwezigheden controleren. Gelieve, wanneer ik uw naam noem, luid en duidelijk "ja, commandant” te roepen en ter bekrachtiging even in spreidstand te gaan staan.” De leiding kondigt plechtig aan: "En nu volgt er een belangrijk moment, wij zullen nu onze vlag hijsen." (Vlag wordt gehesen).

"Na dit toch wel ontroerende moment willen wij even de reden van uw komst verduidelijken. Zoals jullie weten werd enkele jaren geleden de dienstplicht afgeschaft en hebben we nu te maken met de laatste lichting. Niet iedereen mag zomaar bij het leger. Daarvoor dienen jullie proeven te doorstaan en andere soldaten uit te schakelen.”

Elke groep krijgt een kaart met allemaal vakjes. In 1 van de vakjes moeten zij hun kamp aanduiden. Tijdens het spel zijn er bommen te verdienen en kunnen de tito’s een bom plaatsen om het kamp van de andere titosoldaten op te blazen. Ze kunnen de bommen plaatsen op een grote kaart met vakjes waar de kampen niet op vermeld staan.

De titosoldaten spelen allerlei proeven tegen elkaar, en de groep die de proef wint, verdient een bom. Er wordt tijdens het grote spel ook een nummerspel gespeeld. Elke groep kiest een generaal. Deze generaal moet een reeks nummers op zijn/haar voorhoofd schrijven (duidelijke nummers om het eerlijk te spelen). Het is de bedoeling dat deze generaal tijdens heel het spel zijn nummers geheim probeert te houden en dat de andere groep het probeert te ontdekken. De tito’s mogen de nummers van de generaal beschermen (voorhoofd bedekken, hem/haar omsingelen,…). Er kan best op voorhand worden afgesproken wat wel of niet mag. Als een groep als eerste de nummer van de andere groep heeft kunnen ontcijferen, verdient deze groep een bom.

Proeven

Krijgers en soldaten

Elke titogroep stelt zich aan een kant van een afgebakend terrein op. De leiding geeft commando's: "Krijgers, een stap vooruit", "Soldaten, 2 passen achteruit", "Krijgers, een stap naar rechts",… Op een gegeven moment zegt de spelleider: "Krijgers: aanvallen!" of "Soldaten: aanvallen!". De genoemde groep probeert dan zo veel mogelijk tito’s van de andere groep te tikken voordat deze terug hun thuisbasis kunnen bereiken. Wie getikt is, ligt eruit. De laatste 3 overblijvende, zijn de gewonnen groep en verdienen een bom.

Levend lijk werpen

Elke titogroep stelt zich aan een kant van een afgebakend terrein op. Er worden nummers verdeeld aan alle tito’s. De leiding roept een nummer en de persoon die deze nummer heeft wordt door 2 leden van zijn eigen groep opgepakt en naar het midden gedragen. In het midden ligt een zakdoek en de tito die het eerst op de zakdoek ligt, is gewonnen. Die groep krijgt een punt en zo wordt het spel enkele keren gespeeld zodat elke tito aan de beurt komt. De groep met de meeste punten heeft gewonnen en verdient een bom.

Richten

“Wij durven en willen jullie voor ieders veiligheid geen geweer geven. Toch moeten jullie goed kunnen mikken bij het werpen naar de blikken". Er word een stapel blikken op een tafel gezet, de tito’s moeten om de beurt gooien met een tennisbal, elke tito krijgt 3 kansen. De groep die in totaal het grootst aantal blikken omgooit is de winnaar en verdient een bom.

Samenwerken tijdens hindernissen

Elke titogroep wordt aan elkaar vastgebonden door behulp van touw en/of fietsbanden. Ze starten samen aan een begin van een hindernisparcours. De groep die als eerste de hindernisparcours heeft afgelegd is gewonnen en verdient een bom. Tips: muurtjes overkruipen, sluipen onder een zeil, springen over balken, lopen door autobanden

Vlaggenroof

Er wordt een terrein afgebakend. Aan het einde van het terrein ligt een vlag helemaal links, die van de krijgers en een vlag helemaal rechts, die van de soldaten. De krijgers bevinden zich vooraan het terrein rechts en de soldaten links. De krijgers beginnen, 1 krijger moet naar de vlag van de soldaten lopen. Vanaf het moment dat de krijger start mogen alle soldaten naar hem/haar lopen om te tikken. Als de krijger getikt wordt, moet hij/zij blijven staan op de plaats waar de krijger getikt was. Dan gaan alle soldaten terug op hun plaats staan en mag er 1 soldaat vertrekken. Als de krijgers daarna weer aan de beurt zijn, mag er weer 1 krijger vertrekken naar de vlag. Terwijl de krijger naar de vlag loopt, mag hij/zij de andere krijger bevrijden door die te tikken en mogen ze samen de vlag veroveren. Het doel is om de vlag van de andere groep te veroveren en naar je eigen kamp te brengen. De groep die wint, verdient een bom.

Morsetekens

Elke titogroep krijgt een opgave. Deze moet ontcijferd worden met behulp van de morsecode. De groep die als eerste de opgave juist kan ontcijferen is gewonnen en verdient een bom. Spieren kweken Jullie moeten een goede fysiek hebben. Van elke titogroep worden er 4 soldaten aangeduid. Deze soldaten moeten sit-ups uitvoeren, pompen, touwtje springen en muurzitten. De soldaten die dit het langste volhouden, winnen en verdienen een bom.

Door bergen en rivieren

Als soldaat moet je geregeld een rivier oversteken. Hier steek je een afgebakend terrein over met stoelen. Iedere groep krijgt 3 stoelen. Leg, door je voeten enkel op deze stoelen te zetten, de aangeduide afstand af. Je mag dus geen voeten op de grond zetten. Wie het eerst aan de overkant is, wint en verdient een bom. Als iemand valt, moet de hele groep opnieuw beginnen.

Zaklopen

Als je gevangen wordt genomen bindt men je voeten vast, toch moet je dan kunnen ontsnappen, daarom deze proef; het zaklopen. Ieder groep krijgt een jutezak, hiermee moeten ze een afstand overbruggen. De groep waarvan alle tito’s de afstand als eerste met de jutezak heeft afgelegd, wint en verdient een bom.

Aardappelen schillen

"Hier hoeft geen uitleg bij; wie wil eten moet werken. De groep die als eerste alle aardappelen heeft geschild, wint en verdient een bom”.  Tip: laat de tito’s zelf naar aardappelmesjes op zoek gaan.

Bommen plaatsen

Als een titogroep 3 bommen heeft verdiend, mag die een bom plaatsen op het grote bord met vakjes. Als je een bom plaatst op 1 vakje, worden onmiddellijk  de aangrenzende vakjes ook opgeblazen. Bijvoorbeeld: er wordt een bom geplaatst op D3, dat betekent dat de vakjes C2, C3, C4, D2, D4, E2, E3, E4 ook worden opgeblazen. Als het kamp van een titogroep wordt opgeblazen, is deze groep verloren en is het spel gedaan.

Materiaal
Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen

Leeftijd

12
tot
18 jaar

Aantal spelers

8
tot
99 spelers
Duur
90 minuten
Aantal groepen
2 groepen
Soort
Intensiteit
zwaar