zwartebollevirus in aardbeienland

zwartebollevirus in aardbeienland

Speluitleg

" grote ramp in aardbeienlan: de aardbeitjes zijn vannacht besmet met het zwartebollenvirus. Wie redt hen?" voorbereiding: -kledij: de leden zijn aardbeien. Trek ze rode verkleedkleren of oude Chiro T-shirt aan en speld of plak zwarte bollen op hun kleren. Eventueel kun je hun gezichtjes ook rood sminken en met papier 'kroonjes' knutselen Doel: aardbei worden om te tonen dat ze echt aardbeien zijn, moeten de leden eerst enkele opdrachten doen. - een aardbei mag nooit op haar kant vallen, want de rotte plekken die hierdoor kunnen ontstaan kunnen fataal zijn. Daarom moet iedereen met de benen bij elkaar gebonden een parcours afleggen. - een aardbei moet zich goed onder de bladeren verbergen voor hongerige vogels, maar wanneer de kust veilig is, moet ze zoveel mogelijk zonnenschijn krijgen. Op commando kruipen de leden onder een groot doek of een parachut, proberen ze een bal te pakken, rennen ze eronder door, enzo.. - een aardbei moet zoveel mogelijk met de zon in contact komen. We doen een estafette (eventueel al in ploegjes waar ze dadelijk zullen moeten spelen) waarbij elk ploegje binnen een bepaalde tijd zoveel mogelijk keren de 'zon' (gele bal of doek) moeten raken. het spel De aardbeien worden in soorten onderverdeeld. zo zullen ze het zwartebollenvirus bestrijden. In die groepjes zoeken ze een brouwsel om het virus te vernietigen. Er zijn twee posten waar ze ingredienten kunnen verdienen, en één post (de kliniek) waar een testaarbei ligt. - prof. Freis van de Strawberry University Hij heeft boeken over aardbeien en kan er in heel moeilijke woorden over vertellen. - boer Jarrebees uit Erdberegem Hij kweekt de beste aardbeien die er zijn, want hij kent alle trucjes in middeltjes om aardbeiplantjes extra te verwennen. Om het virus te verslaan, willen de prof. en de boer wel aan één zeel trekken, maar ze zijn er wel van overtuigd dat enkel hun eigen ingredienten hulp bieden. - de test aardbei Als de leden bij de boer of de prof. een ingredient verdiend hebben, moeten ze dat testen (de ingredienten in drukletters werken, de andere niet). Daarvoor krijgen ze een raadsel. Als ze dat oplossen, krijgen ze de maateenheid voor dat bepaalde ingredient. Daarna kunnen ze het ingredient testen op de test aardbei. De testaardbei is iemand van de leiding. als het werkt kijkt de leiding heel blij, als het niet werkt droevig. Ingredienten verdienen: - suiker iedereen van de ploeg krijgt een suikerklontje aan een draad gebonden. Ze moeten dat draadje een klein beetje in hun mond steken. Ze moeten om ter snelste het suikerklontje helemaal in hun mond krijgen. De groep doe als eerste volledig klaar is, wint. -melk vul een latex handschoen met melk. maak met een naald kleine gaatjes in de vingers. De groep moet zo snel mogelijk de melk uit de 'uier' zuigen. - WATER elke proeg staat in een rij achter elkaar. De twee ploegen staan tegenover elkaar. Ze krijgen elk een emmer met water en een spons. De eerste van de rij duwt de spons in de emmer met water, loopt iets vooruit en gooit de spons naar de tweede in de rij. Die maakt de spons opnieuw nat en gaat iets verder dan de eerste staan. De tweede gooit de spons naar de eerst en de eerste naar de volgende in de rij. Zo gaat het telkens verder. Het is de bedoeling dat de groepen elkaar kruisen. Ze mogen de spons van de andere proberen weg te gooien. Ze moeten de spons proberen te onderscheppen tijdens de vlucht en dus niet uit iemands handen trekken. Als de spons valt, moet de groep opnieuw beginnen. De eerste ploeg die volledig over de lijn is, wint. - ZOUT Elke groep krijgt twee grote papieren en probeert met z'n allen op één blad te geraken. ALs ze op dat ene blad staan mogen ze het volgende blad neerleggen. Ze moeten dan allemaal op dat blad gaan staan, het eerste vel doorgeven en dan daar weer op gaan staan. Zo leggen de ploegen om het snelst een afstand af. Als er iemand de grond raakt, moet heel de groep terug naar het begin. De groep die het eerste de eindmeet haalt, wint. - grenadine Verdeel je terrein in twee velden. Op elk veld staat een ploeg. Iemand uit de groep vertrekt in zijn eigen terrein en roept ondertussen: AAAAAAA Die speelclub probeert zoveel mogelijk mensen te tikken. Wanneer je als tikker geen adem meer hebt, keer je terug naar de eigen terrein. Iedereen die getikt is, sluit aan bij de andere ploeg. Daarna is het aan de tweede ploeg om te lopen. De groep op het terrein waar de meeste mensen staan heeft gewonnen. -APPELSAP maak een kort hindernissen parcours. Op het einde hangen er twee appels aan een touw. De twee groepen moeten om ter snelste de appel opeten. Voor ze in de appel mogen bijten moeten ze het parcour eerst juist afleggen. -ijs Vul een washandje met ijsblokjes en bind het dicht. Iedereen staat naast elkaar op een rij. Eén speler staat met de rug naar de rest en gooit het ijs over zijn of haar schouder. Even later moet de speler zich omdraaien en raden wie het ijs heeft. De spelers mogen het ijs doorgeven achter hun rug. Als vieruurtje drinken de leden natuurlijk de aardbeienmilkshake op als ze met de juiste ingredienten hebben kunnen verzamelen! Je kunt ze ook aardbeiendrinkyoghurt geven. Daarna zijn de aardbeien ineens genezen: de zwarte bollen worden vervangen door groene stipjes!

Variaties

als je met genoeg leiding bent, kan je een aardbeienhater op de loer hebben. Hij of zij wakkert de zwartbollenziekte aan. Hij of zij kan bijvoorbeeld de verdiende ingrediënten afpakken en in een kamp bewaren( waar de leden al sluipent de ingredienten terug kunnen stelen) De aardbeienhater kan de aardbei ook aantasten door genetische manipulati. Als dat gebeurt, moet de aangetaste ploeg de volgende proef met een handicap uitvoeren: vb geblinddoekt, met benen aan elkaar gebonden, ...

van sofie vienne, speelclubcommissie

Materiaal
    Organisatie
    Chirojeugd Vlaanderen

    Leeftijd

    5
    tot
    12 jaar

    Aantal spelers

    0
    tot
    99 spelers
    Duur
    0 minuten
    Aantal groepen
    4 groepen
    Terrein
    Intensiteit
    rustig