Baron 1898

Baron 1898

Speluitleg

Onder leiding van Baron Hooghmoed wordt in 1893 in Heikant begonnen met de bouw van een heuse goudmijn op de Zompige heide. Enkele jaren eerder had hij in het Hooge Woud een geheime grot ontdekt in een heuvel die men De Heksenbult noemt. Daar vond hij, diep onder de grond, een klomp goud in de rotsige wanden.

De legende van de Witte Wieven maakte echter de werkmannen bang, en de bouw van de mijn leek eerst niet door te gaan, maar Baron Hooghmoed wist zijn werkvolk, de kompels, altijd te overhalen om toch door te werken door hen een rijkelijke beloning te beloven.

De Witte Wieven zijn geesten van vrouwen die ooit in het moeras verdronken zijn. Zij spoken er nog altijd rond en trekken aan de voeten en enkels van argeloze wandelaars, zodat die er ook zouden verdrinken en de Witte Wieven niet meer eenzaam zouden zijn.

De kompels werken naarstig verder, maar de sfeer wordt snel grimmiger. Er gebeuren vreemde dingen. Er ontstaat ruzie, er wordt gestolen. Sommige mannen verdwijnen spoorloos. Is dit de vloek van de Witte Wieven? Veel kompels vluchten weg. De Baron heeft nieuwe werkkrachten nodig. Durf jij voor de Baron te gaan werken? 

BijlageGrootte
PDF-pictogram baron_1898-_het_bosspel.pdf7.79 MB
Organisatie
13e Sint Joris Zeescouts

Leeftijd

8
tot
14 jaar

Aantal spelers

20
tot
50 spelers
Aantal groepen
5 groepen
Terrein
Intensiteit
zwaar