Regenboogspel

Regenboogspel

Speluitleg

Het Regenboogspel - Doel van het spel: De kleuren van de regenboog zijn gestolen en moeten teruggevonden worden. - Voor het spel: De leiding is verkleed als bewakers van de regenboog. (normaal gezien kleurrijk gekleed maar de regenboogkleuren zijn gestolen, dus hun kleding is wit, zwart of grijs) Zij vertellen tegen de leden wie zij zijn, waarom ze er zijn (omdat de regenboogkleuren gestolen zijn) en wat ze komen doen (hulp vragen om de kleuren terug te vinden). - Het spel zelf: Er zijn 8 rondes in het spel. Ronde 1: Kom te weten wat de kleuren van de regenboog zijn. Hierbij hangen papiertjes verspreid over het terrein met daarop de kleuren in nummercodetaal. De leden moeten die dan ontcijferen (met behulp van een lijst waar de letters opstaan met het overeenkomende nummer ernaast) zodat ze de kleuren weten. Daarna moeten ze die in de juist volgorde leggen. Codes: ROOD = 18 15 15 4 ORANJE = 15 18 1 14 10 5 GEEL = 7 5 5 12 GROEN = 7 18 15 5 14 BLAUW = 2 12 1 21 23 INNDIGO = 9 14 4 9 7 15 VIOLET = 22 9 15 12 5 20 Als deze ronde gedaan is, is de rode kleur teruggewonnen. De eerste band van de regenboog mag ingekleurd worden. Ronde 2: Jantje zegt... Aan verschillende kleuren worden handelingen verbonden (hoe meer kleuren hoe moeilijker). Als de leiding zegt: 'Jantje zegt + een kleur' dan moeten de leden de handeling die bij deze kleur hoort doen. Als de leiding zegt: 'kleur' zonder Jantje zegt ervoor en iemand doet de handeling, is hij/zij er aan en mag niet meer meedoen. Het is de bedoeling om dit langer dan de leiding vol te houden. Als dit gelukt is, is de kleur oranje verdiend, en mag de 2de band van de regenboog ingekleurd worden Ronde 3: Hanengevecht Er zijn 2 groepen die tegenover elkaar staan (met wat afstand tussen) met in het midden een potje verf met 2 verfborstels. Ieder lid van de groep krijgt een nummer. Als de leiding een nummer zegt, moeten de personen met dat nummer naar het midden lopen, een verfborstel nemen en om ter eerst een streep verf zetten op degene van de andere groep met hetzelfde nummer. Als iedereen wat kleur heeft, is het geel gewonnen en mag de 3de band van de regenboog gekleurd worden. Ronde 4: Kleur een papier in met een bepaald lichaamsdeel. De leden moeten een papier volledig inkleuren met hun neus, knie, ... Als dit gelukt is, is groen gewonnen en kan de 4de band ingekleurd worden. Ronde 5: White-spirit-Tikkertje. 1 iemand van de leiding is de tikker, de white spirit. Hij/Zij moet proberen om de leden te tikken zodat hun kleur weggaat. Als er iemand getikt wordt, moet die persoon een verborstel nadoen (armen omhoog en handen tegen elkaar) en kan bevrijd worden doordat anderen tegen die persoon zijn/haar handen tikt. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk mensen uit de handen van de white spirit te houden. De kleur blauw is verdiend, de 5de band wordt ingekleurd. Ronde 6: Twister. Indigo is verdiend, de 6de band wordt ingekleurd. Ronde 7: Zoek de laatste kleur. De verfbus met paars erin is verstopt. De leden moeten die vinden, als dat gelukt is, is de laatste kleur verdiend. De 7de kleur wordt ingekleurd. Ronde 8: Bodypaint. Als alle kleuren van de regenboog teruggevonden zijn, mag iedereen mekaar beschilderen.

Variaties

De spelletjes kunnen aangepast worden aan terrein en weersomstandigheden.

Opmerkingen

Gebruik uitwasbare vingerverf

van Katrien De Soomer, 2310, Chiro Windekind, Zwijndrecht

Materiaal
  • 1 Lijst alfabet + overeenkomende nummers
  • 7 Verf in de kleuren van de regenboog
Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen

Leeftijd

0
tot
6 jaar

Aantal spelers

1
tot
99 spelers
Duur
180 minuten
Aantal groepen
1 groep
Terrein
Intensiteit
zwaar