NuGames

NuGames?!?

NuGames gebruiken media en technologie om nieuwe ervaringen in je spel te laden. Want media en technologie zijn het nieuwe speelgoed van de 21ste eeuw! Voor op kamp, tijdens de vakantie, in het weekend, op workshops of tussendoor. Ze hoeven niet duur te zijn, noch ingewikkeld. Wel vernieuwend en zeker fun.

Zoals bij elke vorm van spelen gaan NuGames over een combinatie tussen 'game' en 'play': spelen ontwerpen, ingenieuze systeempjes bedenken, maar evengoed gewoon spelen, ravotten en je uitleven. Al doende ontstaan de fijnste concepten, al doende komen de beste ideeën, al doende verdwaal je vol goesting. Smijt je dus gerust voor 1000 procent in deze nieuwe, 21ste-eeuwse speeltuin!

NuGames wil digitale media in het jeugdwerk binnenloodsen, en niet als media om mee te communiceren maar als een manier om te spelen en om creatief te zijn. Ons lijkt het bovendien de meest laagdrempelige manier om te leren omgaan met digitale media en de digitale kloof te dichten.

Een woordje geschiedenis

Op algemeen verzoek ging in 2009 het traject ‘Nieuwe media’ van start. De Ambrassade, Mediaraven en Graffiti vzw zorgden hier voor de eerste impulsen. Naarmate de invulling meer vorm kreeg, veranderde de naam in ‘NuGames’. Centrum Informatieve Spelen, Koning Kevin, Risx en Vliegwerk stapten mee in het traject. Twee vormingen en een labo-weekend later was NuGames klaar om de weide wereld in te trekken.

Brochure

De weerslag en de conclusies uit het traject ‘Nieuwe Media’ werden gebundeld in een praktische gids om NuGames te ontwikkelen. Deze gids vol voorbeelden wil je vooral goesting en inspiratie geven om zelf spelen te verzinnen en uit te proberen.

Download de brochure 'NuGames: Spelen met media'  (rechtermuisknop > 'opslaan als').

Zelf NuGames leren maken?

Een dagje zelf aan de slag gaan met NuGames? Ideaal voor je vormingsweekend, animatorcursus, … Mediaraven ontwikkelde een vorming voor 3 of 6 uur die je kunt boeken voor jouw jeugdorganisatie.