De slag om de vlag

De slag om de vlag

Speluitleg

Hopelijk zijn de keti's niet bang om vuil te worden. Vandaag verandert het terrein rond het Chirolokaal in een slagveld. De keti's moeten zwoegen, zweten, kruipen en sluipen om hun missie tot een goed einde te brengen. Welk team slaagt daarin het beste?

IN HET KORT

De keti's maken deel uit van de legerdivisies van landen in oorlog en moeten enkele missies tot een goed einde brengen. Maar in het leger kun je niet alles voorspellen: de keti's kunnen ook opgeroepen worden voor extra missies!

Voorbereidingen voor het spel

  • Baken een slagveld af. Bepaal op voorhand tot waar het slagveld loopt en maak gebruik van herkenbare punten voor de afbakening.
  • Kies de plek waar de basiskampen van de ploegen zich bevinden. 
  • Duid een 'voorraadpost' aan, en maak hem herkenbaar. 
  • Verkleed je als militairen.
  • Zet de hoofdmissies op papier voor elke ploeg. 
  • Vraag de keti's op voorhand om paracommandokleren mee te nemen.
  • Voorzie het volgende materiaal:
  • Witte doeken en verf
  • Materiaal om hun kamp in te kleden: linten, vlaggen, doeken, sjorbalken en sjortouw
  • Blaaspijpen 
  • Wc-papier 
  • Emmers verf gemengd met water 
  • Een fluit 
  • Een konijnenpak 
  • Een schild 

SPELVERLOOP

Verdeling in ploegen

Afhankelijk van het aantal keti's verdeel je de groep in twee of drie ploegen. Geef elke ploeg de opdracht om een land te kiezen dat zij representeren. Ze moeten ook zelf een vlag maken, en hun kamp bouwen en inkleden.

De veldslag

Heet de keti's welkom op het slagveld en laat de landen zich aan elkaar voorstellen. Vertel hen dat ze missies moeten volbrengen. Deel op een officiële manier de wapens uit: blaaspijpen, propjes wc-papier en een emmer met verf (gemengd met water). De keti's moeten hun wapens gebruiken om de tegenstanders uit te schakelen. Door de tegenstanders uit te schakelen, kunnen ze verhinderen dat zij slagen in hun missie. Hoofdmissies Geef elke ploeg een blad mee met hun 'hoofdmissies' op, daarna mogen ze naar hun kampen. De kampen fungeren als safe zones: iemand die zich in het kamp bevindt, geniet immuniteit. Bij het eerste fluitsignaal mogen de keti's volgens hun zelf verzonnen tactieken op missie vertrekken. Wanneer ze geraakt worden door een tegenstander moeten ze terugkeren naar hun eigen kamp, pas daarna mogen ze weer op pad. Ze moeten voorzichtig omspringen met hun munitie, elke groep krijgt maar een aantal propjes (bijvoorbeeld één rol wc-papier). Hieronder vind je de lijst met de hoofdmissies.

Verover de voorraadpost: Op het veld is er een voorraadpost afgebakend. Geef elke groep een fluitje. Dat mogen ze aan elkaar doorgeven. Wanneer iemand in de voorraadpost op het fluitje kan blazen, heeft zijn of haar team de post veroverd.

Bescherm de president: Elke ploeg moet één iemand als president aanduiden; die naam moeten ze sms'en naar de leiding. Alle landen moeten proberen als eerste hun president op een geheime veilige plaats te krijgen. Die plaats zullen jullie op een bepaald moment doorsturen. Als de president geraakt wordt door een vijandelijke kogel heeft het land gefaald. Als de president op de veilige plaats geraakt, is de missie geslaagd.

Steel een vlag:De verschillende landen moeten proberen een vlag uit een ander kamp te stelen en die veilig naar hun eigen kamp te brengen. Als je met een vlag aan het lopen bent en je wordt geraakt, dan moet je de vlag laten vallen en terugkeren naar je eigen kamp. De vlag kan vervolgens door eender wie opgeraapt worden.

Bevrijd de gijzelaar: Van elk team wordt er op een bepaalde plaats een gijzelaar vastgehouden. Je bevrijdt de gijzelaar door hem of haar aan te tikken. Pas als de (ongewapende) gijzelaar veilig in het kamp is, is de missie geslaagd.

Bijkomende missies

Naast de hoofdmissies kun je enkele bijkomende missies verzinnen. De keti's weten hiervan op voorhand niet wat ze inhouden en wanneer ze die moeten uitvoeren. Het enige dat je afspreekt, is dat ze na een fluitsignaal kunnen deelnemen aan een bijkomstige missie. Enkele voorbeelden vind je hieronder.

Extra munitie: Drop ergens op het terrein extra munitie. Het team dat als eerste de extra munitie vindt, mag er onbeperkt gebruik van maken. De keti's moeten wel opletten dat ze niet geraakt worden wanneer ze met de munitie aan het lopen zijn. Anders moeten ze de munitie ter plaatse laten vallen en moeten ze naar hun kamp terugkeren.

Vang het konijn: Door het bos loopt een konijn met een schild. Het team dat als eerste het konijn kan neerschieten, krijgt het beschermende schild dat het bij zich heeft. 

EINDE VAN HET SPEL

Het team dat de meeste missies tot een goed einde bracht, wint het spel.

Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen

Leeftijd

14
tot
16 jaar
Intensiteit
matig