Het grote landelijkheidsspel

Het grote landelijkheidsspel

Speluitleg

Speluitleg

Het doel is om zoveel mogelijk punten te verzamelen en zo het meest landelijke dorp te worden. In 2 tot 4 groepen strijden de leden tegen elkaar om het meest landelijke dorp te bouwen. Laat de groepen aan het begin van het spel een naam bedenken voor hun dorp.

Aan de hand van opdrachten die door de vier gemeentelijke diensten opgelegd worden kunnen de leden punten verdienen. De spelleiders vormen het “gemeentehuis” en hebben de toeristische dienst, dienst van openbare werken, jeugddienst, en dienst landbouw en visserij... hier kunnen de spelers hun opdrachten vinden om hun dorp meer landelijk te maken.

De groepen nemen best elk een GSM mee onderweg om met de leiding in contact te staan en om foto’s te trekken bij de opdrachtjes.

De spelleiders zijn jury die beslissen of de opdrachten goed uitgevoerd zijn, en kan eventueel bonuspunten uitdelen voor schoonheid en stijl. De uitdagendere opdrachten zijn uiteraard meer punten waard dan de makkelijke. Alle opdrachten in rood aangeduid verdienen een KLJ-bonuspunt. Alle blauwe activiteiten zijn gewest-activiteiten en worden dus steeds tegen een andere groep gespeeld. deze kunnen dus ook door een van de concurrerende groepen gewonnen worden. Wie met botten en/of sjaaltje aan komt krijgt bonuspunten a priori.

Opdrachten:

Toeristische dienst:

  • Marktplein – ga naar het dichtstbijzijnde marktplein en meet hoeveel klj-sjaaltjes je zou nodig hebben om jou markt te omcirkelen. Bij benadering.
  • Openbaar vervoer – neem een groepsfoto met een buschauffeur, conducteur, wattman
  • Fietszoektocht – laat je leden een fietstocht ondernemen naar een landelijk kijkpunt in de omgeving
  • Tractorwijding – de groep krijgt een wc-borstel en emmer met water. Aan hen de opdracht om ergens een tractor te zoeken en deze te wijden.
  • Startmis – ga naar de kerk en maak een menselijke kerktoren (piramide) voor de deuren van de kerk.
  • RODE OPDRACHT: Zet KLJ in de kijker – schrijf een krantenartikel over je eigen afdeling (van een pagina).
  • BLAUWE ODPRACHT: Trekkertrek - touwtrekken tegen een andere groep

Dienst openbare werken:

  • Speelbos – maak een functionerende schommel in een boom en stuur hier bewijs van door.
  • Veldbaantjes – traktorsluis is bonus. Leg een zo mooi mogelijk veldbaantje aan op het KJ-terrein.
  • Grachten – graaf een gracht van 2 meter lang en een halve meter diep, op een plaats waar dit mag.
  • RODE OPDRACHT: KLJ-lokaal – bouw een lokaal voor je groep (waterdicht) met sjorbalken en doek of zeil en touw.
  • Speelweide - maai een 1m² gras met een schaar.
  • BLAUWE OPDRACHT: Blokken winnen om iets te bouwen mooiste gebouw wint, geef de twee concurrerende groepen elk een doos blokken en laat ze een zo mooi mogelijk bouwwerk maken.

Jeugddienst:

  • Fuifzaal - organiseer een zotte KLJ-fuif en overtuig minstens 3 mensen uit het dorp om mee te dansen.
  • DVDJ - voorzie een ontbijt voor de DVDJ. Bak een pannenkoek voor elk groepslid en eet hem op.
  • RODE OPDRACHT: Ledenwerving – maak een affiche over de landelijke jeugd.
  • Zomerbar - om ter snelst opblazen en leeglaten van een opblaasbaar zwembadje.
  • BLAUWE OPDRACHT: Jeugdig en kwiek als jullie zijn kunnen jullie zeker wel tegen een loopwedstrijdje! – loop een estafette race tegen een andere groep met een lepel in de mond waarin een knikker ligt die er niet uit mag vallen.

Dienst landbouw en visserij:

  • Hoera! een koe melken - melk een koe en film het (bewijsmateriaal).
  • BLAUWE OPDRACHT: Paarden - speel paard en ruiter met alle groepen samen de groep van het winnende team
  • Om ter luidste tractor - roep met heel je groep zo luid mogelijk, de luidste groep wint en heeft dus de luidste tractor.
  • Beekspringen - spring met de hele groep over een beek (minstens 1m breed) en film het als bewijsmateriaal.
  • Verzamel (neem foto van) 5 boerderijdieren.
  • RODE OPDRACHT: Terrein om een sportfeest op te organiseren - ga op zoek naar een groot open terrein en maak er een groepsfoto op.

Evaluatie

De verschillende spelonderdelen (inkleding, speluitleg, spel zelf, locatie…) worden geëvalueerd door de groep luid of minder luid te laten loeien als een koe. Uiteraard kan je na het loeien ook even polsen naar de meningen van de leden over het specifieke spelonderdeel.

Materiaal
• 4 grote zijlen • Sjorbalken • Touwtrektouw • Touw voor schommel mee te maken • Knutselmateriaal en papier • Schaar • Wc-borstel en emmer met water • Schop/spade • Doos met bouwblokken • Ingrediënten om pannenkoeken te bakken. • Een pan en een kookvuurtje • Opblaasbaar zwembadje
Organisatie
KLJ

Leeftijd

16
tot
35 jaar

Aantal spelers

8
tot
50 spelers
Duur
150 minuten
Aantal groepen
2 groepen
Intensiteit
matig