Pay It Forward

Pay It Forward

Speluitleg

Link met het thema

v\:* {behavior:url(#default#VML);} o\:* {behavior:url(#default#VML);} w\:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#VML);} /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standaardtabel; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman","serif";}

Heel zijn leven lang biedt Jezus Gods liefde aan in woord en daad. God wil dat alle mensen door Zijn liefde bereikt worden en daarom gaat Jezus om met arm en rijk, met zondaar en Schriftgeleerde. Allen krijgen ze een aanbod van liefde, ook als ze vuile voeten hebben. Hij schrikt er niet voor terug zich daardoor kritiek en gespot op de hals te halen.

In de film ‘Pay it forward’ wordt aan een jongetje gevraagd een systeem te bedenken dat de wereld zal verbeteren. in de film zie je hoe mensen voor elkaar erg veel over hebben, ook al zit het soms in een klein gebaar.

 

Doel

Jongeren laten nadenken over hoe de samenleving anders en beter kan worden.

Jongeren laten nadenken over hun eigen rol en engagement in onze samenleving.

Jongeren laten nadenken over het inzetten van hun eigen capaciteiten voor anderen.

 

Verloop

 

  1. Filmbeschrijving

Trevor ( Haley Joel Osment) woont alleen met zijn moeder ( Helen Hunt) die twee baantjes heeft om het rond te kunnen breien. Daarbovenop heeft zijn moeder ook een drankprobleem. Trever krijgt op de eerste schooldag van zijn leraar maatschappijleer ( Kevin Spacey) een opdracht: "bedenk iets dat ten goede komt aan de wereld en voer het uit".

Trevor, die de zaken serieus neemt en het thuis niet gemakkelijk heeft, bedenkt een goede-daden systeem. Het moet gaan werken als een soort ketting. Hij begint en doet iets goeds voor drie mensen, vervolgens moeten die drie mensen elk ook weer drie mensen helpen. Op school heeft de rest van de klas zoiets van: zal wel. Maar de leraar, die een verminkt gezicht heeft, is danig onder de indruk.

Helaas, wanneer Kevin een zwerver in de garage laat slapen, krijgt hij het met zijn moeder aan de stok, want die vindt het niet zo'n goed idee. De zwerver blijkt drugsverslaafd en Kevin probeert hem te overtuigen ervan af te blijven. Kevins moeder heeft ook een paar problemen en aan een ervan probeert Kevin iets te doen. Of het allemaal lukt moet je maar gaan bekijken in deze hele mooie film.

 

  1. Opstap: start film

Toon het begin van de film (tot op het moment waarop Trevor de opdracht gekregen heeft van zijn leraar maatschappijleer).

 

  1. Bedenk een manier waarop de wereld kan verbeteren.

Bespreek de opdracht die Trevor kreeg:

-        Is dit een realistische opdracht? Waarom wel of waarom niet?

-        Zou jij die opdracht serieus nemen?

-        Welke oplossingen zien jullie?

-        Hoe zou jij de wereld willen verbeteren?

 

  1. Vervolg film

Bekijk het vervolg van de film.

 

  1. Nabespreking

Vooraleer je aan de inhoudelijke nabespreking start, is het goed om wat stoom af te blazen. Laat de deelnemers met elkaar napraten over de film. Daarna kan je meer gerichte vragen stellen:

-        Welk fragment blijft je bij? Waarom? Wat vond je er juist zo treffend aan?

-        Wat vond je van het einde van de film? Paste het naar jouw aanvoelen bij de film of had je het zelf anders gedaan (hoe dan)?

-        De film gaat in tegen het meer algemene principe ‘ik doe iets voor jou, jij doet iets voor mij in ruil’. Trevors idee is veel idealistischer: ‘ik doe iets voor jou, jij geeft dan een goede daad door aan iemand anders’. Heb jij al eens onbaatzuchtig iets voor iemand anders gedaan? Wat dan?

 

  1. Concrete opdracht

Geef de deelnemers de opdracht om na te denken over iets dat ze kunnen doen voor iemand anders, iets dat voor die andere bijna onmogelijk is om te doen.

Wissel over deze opdrachten uit met elkaar en daag de deelnemers uit zich hier ook echt voor te engageren.

Op zoek op naar meer inhoudelijke werkvormen?

Surf naar www.ijd.be

Materiaal

-->

/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standaardtabel; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman","serif";} DVD of videospeler, TV, Film ‘Pay it forward’
Organisatie
Interdiocesane Jeugddienst vzw

Leeftijd

16
tot
20 jaar

Aantal spelers

4
tot
12 spelers
Duur
180 minuten
Aantal groepen
1 groep
Terrein
Soort
Intensiteit
rustig