survival of the aspi

survival of the aspi

Speluitleg

De leidingsploeg en de aspi’s nemen het op tegen elkaar. De twee ploegen willen een nieuwe Chirogroep opstarten in hun dorp. Ze krijgen hiervoor een startkapitaal van € 250. Maar een Chirogroep is niets zonder leden. De twee ploegen moeten deze verdienen door afdelingsspelen te winnen.

Elke ploeg moet per afdeling minstens tien leden verzamelen. Ze kunnen leden kopen en verkopen aan de andere ploeg. Voor elk gewonnen lid krijg je een kaartje (zie bijlagen). Chirojeugd Vlaanderen is ook aanwezig en kondigt het begin en einde van een spel aan.

Tussen de spelen door hebben de ploegen tijd om met de anderen leden uit te wisselen. Probeer een akkoord te sluiten en biedt de andere ploeg geld aan in ruil voor de leden die jouw ploeg nog nodig heeft. Elke Chirogroep heeft zijn eigen vlag. Die ligt ergens verstopt op het terrein. Elke ploeg mag tijdens een time-out de vlag van de tegenstander proberen te bemachtigen. Als een ploeg hierin slaagt, dan krijgt die vier extra leden. De afdeling van deze leden mogen ze kiezen.

ribbelspelen

ribbelstippel : Probeer het volgende zinnetje juist te zeggen: “Ik ribbelstippel, met twee stippels, vraag aan Jantje ribbelstippel met drie stippels, hoeveel stippels heb jij?” De anderen mogen hun stippels proberen te verstoppen door ze op hun been of arm te plaatsen. Als je een fout zegt, krijg je een stippel. De ploeg met het minste aantal stippen wint. Ze krijgen het verschil tussen de stippels van beide ploegen in leden.

Heksenpan: Vorm met een touw een grote pan. Er is in elke ploeg één heks. Deze probeert iedereen van de andere ploeg te tikken. Als iemand getikt is, belandt die in de heksenpan. Vanuit de heksenpan kan je jouw heks helpen door de wanden van de pan te verleggen. De heksen mogen niet over de pannensteel lopen, de andere spelers wel.

speelclubspelen

Kiekeboetikkertje: Iemand roept “Kiekeboe” en telt tot twintig. De anderen moeten de Kiekeboe tikken en zich verstoppen. Als de Kiekeboe nog eens roept, moet iedereen hem/haar terug tikken. Als je gezien bent, sta je aan de kant. Ondertussen spelen we ook tikkertje. Iedereen moet de tikker proberen te vermijden. Als jij getikt bent, wordt je de nieuwe tikker. Wanneer de tikker gezien is, mag hij enkel nog tikken als de Kiekeboe aan het tellen is. Terugtikken is verboden. De ploeg van degene die als laatste gezien wordt, wint zeven leden. De tikker zijn ploeg is verloren en hun tegenstander wint zeven leden.

Katje wuif: Iedereen verstopt zich in een donker lokaal. Er is van elke ploeg een zoeker. Als je gevonden bent, moet je achter de zoeker lopen. De anderen kunnen je bevrijden door met hun zaklamp te knipperen. Ze lopen wel het risico dat de zoeker dit ook opmerkt. Elke ploeg krijgt evenveel leden als het aantal personen dat achter de zoeker van die ploeg lopen op het einde van het spel.

Rakwispelen

Platte jan: Iedereen gaat op de achterlijn van het terrein staan. Er staat van elke ploeg een platte jan in het midden van het terrein. Iedereen moet aan de overkant geraken. De platte Jan gaat dit proberen te verhinderen door je op de grond te leggen. Als dat gebeurt, ben jij ook een platte Jan. De personen die overleven krijgen elk zes leden.

Estafette: zie bijlagen.

Titospelen

Schoenenroof: In elke ploeg is er een ‘magische schoen’. Je probeert de schoen van de andere ploeg uit te trekken, maar je weet niet wie die schoen aanheeft. Je mag de schoen van jouw ploeg verdedigen. De ploeg die er als eerste in slaagt om de schoen te bemachtigen, wint. Je krijgt evenveel leden als schoenen die jouw ploeg kon uittrekken.

Alive voetbal: Iemand is de levende bal. De bal zet een muts op zijn hoofd en probeert naar zijn goal te lopen. De tegenstanders gaan dit proberen te vermijden. Als iemand de muts van de bal kan bemachtigen, wordt die bal. Jouw ploeggenoten moeten dit proberen te vermijden.

Ketispelen

Ratten en raven met lippenstift: Chirojeugd Vlaanderen vertelt een verhaaltje. Telkens als de verteller ‘ratten’ of ‘raven’ zegt, moet één ploeg gaan lopen. De andere ploeg probeert hen een kus te geven. Zorg ervoor dat het terrein groot genoeg is.

De Chiroquiz: Stel je leidingsploeg en de aspi’s enkele vragen over Chiro. Vb. Hoe lang bestaat jouw Chirogroep al? Som alle afdelingsliedjes op! Wie is de voorzitter van de Chiro? Waarvoor staat Bo de bever?

Aspispel

The ultimate battle: Stafbal De regels van stafbal vind je op www.stafbal.be. Het spelmateriaal kan je vinden in de Banier of uitlenen via het verbond of zelf maken. Per punt dat je verdient tijdens de wedstrijd, krijgt jouw ploeg twee apsi’s.

Tip voor kleine groepen:

  •  Speel dit met de leidingsploeg en de aspiranten, maar verdeel de ploegen zodat ze gelijk opgaan.
  • Nodig enkele oud-leiding uit om mee te spelen.
  • Laat alle aspi’s iemand meebrengen uit een andere Chirogroep.
Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen

Leeftijd

tot
18 jaar

Aantal spelers

2
tot
50 spelers
Duur
120 minuten
Aantal groepen
2 groepen
Soort
Intensiteit
matig