Waterraket

Waterraket

Speluitleg

Je neemt twee identieke flessen. Je snijdt een ervan doormidden. (De beste fles houd je als 'motor'). De binnenkant van de fles die de motor zal worden maar je ruw met schuurpapier. Steek de fles die je doormidden hebt gesneden op de achterkant van de andere 'motor'-fles. Plak de flessen nu met plakband aan elkaar vast. Neem het dunne blad karton. Snij er vier identieke driehoeken uit. (vb 7cm op 15cm). Plak de vier vleugels onderaan de fles (dik en breed plakband), dicht bij de 'motoruitlaat'. De vleugels moeten op onderlinge hoekafstand van 90° komen. Neem het stuk tekenpapier. Teken met een passer de volledige cirkel (vb: 20cd diameter). Knip de cirkel uit en snij hem daarna doormidden. Draai de halve cirkel tot een kegel. Zorg dat de neuskegel de zelfde diameter heeft als de fles. Zo bekom je twee neuskegels (1 reserve). Bevestig de kegel met plakband op de top van de raket. Je kunt nu eventueel de raket schilderen. Onder aan de buik van de raket bevestig je een langs een kant gesloten wc-rolletje, zodat je de raket bij lancering op een bezem kan plaatsten. Doorboor de dop van de fles zodat de pomp er net in kan (met een slangetje bevestigen) of neem een kurk en doorboor de kurk zodat de naald van de pomp er juist in past. Zet de bezem dan zo dat de raket in een boog van 45° hangt. Plaatst de pomp in de kurk en begin te pompen totdat je racet gelanceerd is.

Materiaal
  • 2 petfles
  • 1 vel/raket dun karton
  • 1 vel/raket tekenpapier
  • 1 rol plakband
  • veel kleuren verf
  • 1/raket kurk
  • 1 pomp met een slangetje zodat je hem kan verbinden
  • 1 of 2 boortje met dezelfde grootte als het pompslangetje
Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen

Leeftijd

12
tot
99 jaar

Aantal spelers

2
tot
99 spelers
Duur
20 minuten
Aantal groepen
1 groep
Terrein
Intensiteit
matig