Zing, bid, huil, vecht, lach, werk en bewonder

Zing, bid, huil, vecht, lach, werk en bewonder

Speluitleg

Doel:

  • Stilstaan bij de betekenis van de woorden ‘zing’, ‘bid’, ‘huil’, ‘vecht’, ‘lach’, ‘werk’ en ‘bewonder’ voor jou persoonlijk en binnen de groep

 

Verloop:

Vooraf:

Voor het onderdeel ‘zing’ vraag je de plussers vooraf het lied mee te nemen wat ze het liefst zingen (tekst en muziek)

 

Je kan op je tocht fakkels gebruiken waardoor er direct een sfeer wordt opgeroepen. Denk er wel om dit aan te vragen in je gemeente.

Je kan bij elke halte de deelnemers uit nodigen om de vragen op te schrijven en per twee te bespreken.

 

Eerste halte: ‘zing’

 

Richtvragen:

·       Hoe belangrijk is zingen voor jou?

·       Welk lied zing je het liefst? Neem dit mee (liederen worden ter plekke gezongen of beluisterd)

·       Zingen wij binnen onze groep voldoende volgens jou?

 

Tweede halte: ‘bid’.

Deze halte komt natuurlijk het best tot zijn recht bij een kapelletje.

 

Richtvragen:

·       Bid jij wel eens?

·       Waarvoor bid je dan?

·       Tot wie bid je?

·       Hoe vaak bid je?

·       Denk je dat bidden helpt?

·       Wanneer heb je voor het laatst gebeden?

·       Vind je dat je er binnen onze groep genoeg aandacht is voor gebed en bezinning?

Met je groep kun je als je wil een gebed maken rond dingen die van belang zijn voor de plussers.

 

Derde halte: ‘huil’

Richtvragen:

·       Kun jij makkelijk een traan laten?

·       Waar heb je de laatste keer om gehuild?

·       Waar of bij wie voel je je veilig om te huilen?

·       Stel je barst in huilen uit tijdens een plusactiviteit. Hoe zou je je daarbij voelen?

·       Heb je het gevoel dat je dingen waar je verdriet om hebt kunt delen in deze groep?

 

Vierde halte: ‘vecht’

Richtvragen:

·       In wat voor situaties voel jij de vechtlust in je opkomen?

·       Waar vecht je wel eens mee?

·       Waar vecht je mee, maar zou je liever liever loslaten?

·       Heb je het gevoel dat je voldoende voor jezelf opkomt?

·       Zijn er dingen waar je samen met onze groep voor zou willen vechten?

 

Vijfde halte: ‘lach’

Richtvragen:

·       Wie van ons lacht het smakelijkst? Doe dit na en laat de andere raden wie je imiteert.

·       Lach jij vaak?

·       Wanneer heb je voor het laatst gelachen en met wie?

·       Wanneer heb je het hardst gelachen in deze groep? (ruimte om anekdotes te vertellen)

·       Zijn er wel eens dingen die in onze groep voor je gevoel worden weggelachen?

·       Lachen we genoeg in onze groep (in positieve zin)?

 

Zesde halte: ‘werk’

Richtvragen:

·       Wat voor werk wil je later doen?

·       Wat zou je juist absoluut niet willen doen?

·       Wat voor vrijwilligerswerk zou je willen doen?

·       Waar wil je bij jezelf nog aan werken?

·       Waar wil je met deze groep aan werken?

·       Voor wat voor project of doel zou je willen werken- in de zin van engagement opnemen- met deze groep?

 

Zevende en laatste halte: ‘bewonder’

Richtvragen:

·       Wat bewonder jij in mensen?

·       Wat bewonder je in ieder van de andere plussers?

De plussers krijgen voor iedere deelnemer aan de activiteit een kaartje waarop ze kunnen schrijven wat ze in hem of haar bewonderen. Ter ondersteuning kan je de bijlage 7 meenemen waarop suggesties staan, zodat ze wat op weg geholpen kunnen worden indien nodig. Spoor zeker aan om in eigen woorden te schrijven wat ze aan die ander bewonderen. De kaartjes worden vervolgens uitgewisseld.

Als afronding van de tocht wordt het lied van Ramses Shaffy gezongen of beluisterd (tekst bijlage 6)

Op zoek op naar meer inhoudelijke werkvormen?

Surf naar www.ijd.be

Materiaal

fakkels, teksten, zelf meegebracht lied, richtvragen, lied en eigenschappen (bijlage)


-->

Organisatie
Interdiocesane Jeugddienst vzw

Leeftijd

14
tot
16 jaar

Aantal spelers

6
tot
15 spelers
Duur
180 minuten
Aantal groepen
1 groep
Terrein
Intensiteit
matig