Een KLJ-lokaal of huis met verschillende kamers. Je moet minstens 2 ruimtes hebben. 1 waarin de leden alle codes kunnen zoeken en een tweede waar de leiding moet ‘vastzitten’. Het leukst is dat jullie écht vastzitten met een sleutel of slot aan de deur. Tip: Je kan altijd via een raam binnenkruipen als je maar 1 sleutel hebt.
Klaarzetten en voorbereiden
Hieronder vind je alle voorbereidingen die je moet doen om de verschillende codes te maken. Je kan hier ook perfect telkens de code bij het slot opschrijven. Tip: Hang met een stukje tape op elk slot welk volgnummer het heeft, zo kan je de sloten heel gemakkelijk open maken.
Leg de sleutel van de deur in een kassa. Deze leg je in een kooi of bench. Je hangt alle sloten aan de kooi zodat deze goed toe blijft. De sleutel van de kassa mag je nog verstoppen.
- Code 1: Bekertjes o Vb: 3654 o Maak een som waarbij bekertjes kunnen draaien tot de juiste oplossing. - Code 2: Muziek o Vb: 1993 o Verstop een sleutel in een cd-hoesje. o Maak een brief van de minnares waarop de sleutel gelegd kan worden (zie bijlage 5). - Code 3: Ballonnen o Vb: 428 o Schrijf op verschillende ballonnen een code. - Code 4: Opdracht o Vb: 5718 o Je leden moeten zelf een foto nemen en plaatsen op Facebook. o Deze foto moet door een aantal mensen gedeeld worden. - Code 5: Thee o Vb: 015 o Zet 3 soorten thee klaar in volgorde van de code. o Plaats een theedoos met daarin verschillende smaken in de kast - Code 6: Sudoku en cijferoefening o Vb: 3840 o Duid in een sudoku verschillende cijfers aan in een specifieke kleur. Deze kleuren komen terug op een cijferoefening (hangt op de muur). - Code 7: Recept o Vb: 4246 o Weeg de ingrediënten af. o Maak een recept met daarin de juiste aantallen. - Code 8: Ijsjes o Vb: 4563 o Plastificieer de code. o Leg Danone-ijsjes in de diepvries. - Code 9: Stoelen o Vb: 4563 o Plak onder één van de stoelen een volledige code. - Code 10: Raam o Vb: 445 o Adem uit op een raam en schrijf er met je vinger een code op. - Code 11: Spaarpot o Vb: 155 o Stop een bedrag aan geld in een spaarpot dat overeenkomt met de code. - Code 12: Plan o Vb: 64321 o Plak op een dambord een sticker. o Teken een dambord op het plan. o Teken de code op het plan.
Speluitleg
De leden en de begeleiding zitten samen in een bende. De bende heeft een overval gepland op de kluis van een bankdirecteur. Je kan op voorhand steeds een uitnodiging sturen (zie krantenartikel BIJLAGE 1) naar jouw leden. Hierin kan je iets plaatsen rond de plannen voor een overval op het lokaal/ de kluis.
Je leden komen binnen in het lokaal. Leg de post duidelijk in het zicht op de tafel. Hier liggen onderstaande documenten. - Brief met speluitleg (BIJLAGE 2) - Een document in spiegelschrift (BIJLAGE 3) - Een schijnbaar leeg blad waar iets opgeschreven staat met citroen: ‘Enkel de dorstigen en helderen van Geest zullen de gezochte code vinden.’ Leg ook lucifers in de buurt. - Kaartje van een half blad van de minnares. (BIJLAGE 5) Op het kaartje van de minnares steek je een tip rond de ballonnen.
Code 1: Citroensap De leden moeten het citroensap zichtbaar maken door er warmte onder te houden. De leden moeten alle plastieken bekertjes zoeken tot ze de juiste bekertjes vinden. Ze moeten deze bekertjes in de juiste volgorde zetten zodat ze de juiste code kunnen terugvinden. Wanneer de juiste som aangeduid staat, kunnen ze de code aflezen en uitproberen op de verschillende sloten.
Code 2: CD-rek Er wordt de hele tijd muziek afgespeeld van dezelfde cd. Ze moeten deze cd zoeken in het cd-rek. Hierin steekt een sleutel om de code uit een brief te halen. In de brief staat ook dat ze in de kasten moeten zoeken naar 4 grote bollen (=ballonnen).
Code 3 + 4: Ballonnen Op de ballonnen staan 4 cijfers die staan voor een specifiek slot (3). In de 4 ballonnen zit een puzzel. Als ze de puzzel oplossen, kunnen ze aan de achterzijde een opdracht lezen. Ze moeten hierbij een foto maken met z’n allen en op Facebook plaatsen. Als deze foto een aantal likes overschreden heeft, krijgen ze de code van de leiding (4).
Code 5: Thee Er staan drie tassen thee op tafel. In de kast staat een theedoos met de verschillende smaken thee. De code wordt gevormd door de thee te proeven, de juiste nummers te gebruiken en zo een code te vormen.
Code 6: Sudoku Als je leden de theedoos openen, vinden ze een sudoku. Aan de hand van deze sudoku kunnen ze een cijferoefening oplossen. De oplossing van deze cijferoefening zorgt ook voor een code.
Code 7: Recepten In de keuken staan verschillende ingrediënten klaar. Naast de afgewogen ingrediënten ligt ook een kookboek. Daarin zit het recept. Deze geeft de hoeveelheden aan. De hoeveelheid die in het recept klopt met de afgewogen hoeveelheid is een code.
Code 8: Danone-ijsjes In het recept staat ‘Heb je nog een overschotje ijs in de diepvries? Gebruik dit dan, het is zeer lekker met ijs.’ Wanneer je leden de diepvries openen, staan er 10 Danone-ijsjes. In enkele ijsjes zitten 4 geplastificeerde codes. Maak de cijfers van de code van klein naar groot of andersom. Zo kunnen ze de code in de juiste volgorde plaatsen door van groot naar klein te zetten.
Code 9: Stoelen In één van de ijsjes staat een figuurtje van een stoel en een raam. Van hieruit moeten ze onder alle stoelen kijken. Ook hier is een code vastgeplakt.
Code 10: Ramen Ook op een van de ramen is een code geschreven (erop geschreven door er eerst op te ademen).
Code 11: Spaarpot Op tafel staat een spaarpot waar geld in zit. Het aantal geld dat erin zit, vormt een code.
Code 12: Dambord In de spaarpot zit ook een plan van de kluis. Dat plan is verdeeld in verschillende vakken zoals deze van een dambord. Ergens in de ruimte staat een dambord waar op de juiste plaats een sticker geplakt staat. In dat vak op het plan kan men opnieuw een code vinden.
De kassa Ergens in de ruimte staat een bench waar alle sloten aanhangen. Je leden moeten met alle codes de sloten losmaken. Wanneer ze aan de kassa kunnen, moeten ze deze sleutel nog zoeken en de kassa openen.
Speleinde
Als alle sloten los zijn en de sleutel van de kassa gevonden is, kunnen de leden de ‘kluis’ Openen. In dat geval zijn ze gewonnen. Lukt het niet binnen een vooropgestelde tijd, dan kan je een politie-sirene laten afgaan.
Materiaal
• 12 sloten
• Kassa met sleutel
• Bench/kooi
• 3 flessen water
• Alcoholstift
• Document spiegelschrift met uitleg
• Schijnbaar leeg blad – beschreven met citroen
• Brief van de kluisfabriek
• Krantbericht
• 4 ballonnen
• Boxje
• GSM met liedjes
• Opladers
• Bekertjes met sommen
• Verschillende cd’s
• Puzzel met opdracht
• 3 tassen (appartement)
• Thee
• Theedoos
• Sudoku
• Cijferopdracht
• Ingrediëntenblad
• Ingrediënten
• Weegsschaal
• 13 ijsjes
• Ijsstokjes
• Geplastificeerde codes + stoel + raam
• Codes voor onder stoel
• Plan kluis in vakken
• Dambord met sticker
• Nota van de minnares
• Postbakje