Escaperoom De Kluis

Escaperoom De Kluis

Speluitleg

Locatie

Een KLJ-lokaal of huis met verschillende kamers. Je moet minstens 2 ruimtes hebben. 1 waarin de 
leden alle codes kunnen zoeken en een tweede waar de leiding moet ‘vastzitten’. Het leukst is dat 
jullie écht vastzitten met een sleutel of slot aan de deur. Tip: Je kan altijd via een raam binnenkruipen 
als je maar 1 sleutel hebt.

Klaarzetten en voorbereiden

Hieronder vind je alle voorbereidingen die je moet doen om de verschillende codes te maken. Je kan 
hier ook perfect telkens de code bij het slot opschrijven. Tip: Hang met een stukje tape op elk slot welk 
volgnummer het heeft, zo kan je de sloten heel gemakkelijk open maken.


Leg de sleutel van de deur in een kassa. Deze leg je in een kooi of bench. Je hangt alle sloten aan de 
kooi zodat deze goed toe blijft. De sleutel van de kassa mag je nog verstoppen.


- Code 1: Bekertjes
o Vb: 3654 
o Maak een som waarbij bekertjes kunnen draaien tot de juiste oplossing.
- Code 2: Muziek
o Vb: 1993 
o Verstop een sleutel in een cd-hoesje.
o Maak een brief van de minnares waarop de sleutel gelegd kan worden (zie bijlage 5).
- Code 3: Ballonnen
o Vb: 428 
o Schrijf op verschillende ballonnen een code.
- Code 4: Opdracht
o Vb: 5718 
o Je leden moeten zelf een foto nemen en plaatsen op Facebook. 
o Deze foto moet door een aantal mensen gedeeld worden. 
- Code 5: Thee
o Vb: 015 
o Zet 3 soorten thee klaar in volgorde van de code.
o Plaats een theedoos met daarin verschillende smaken in de kast
- Code 6: Sudoku en cijferoefening
o Vb: 3840 
o Duid in een sudoku verschillende cijfers aan in een specifieke kleur. Deze kleuren 
komen terug op een cijferoefening (hangt op de muur).
- Code 7: Recept
o Vb: 4246 
o Weeg de ingrediënten af.
o Maak een recept met daarin de juiste aantallen.
- Code 8: Ijsjes
o Vb: 4563 
o Plastificieer de code.
o Leg Danone-ijsjes in de diepvries.
- Code 9: Stoelen
o Vb: 4563 
o Plak onder één van de stoelen een volledige code.
- Code 10: Raam
o Vb: 445 
o Adem uit op een raam en schrijf er met je vinger een code op.
- Code 11: Spaarpot
o Vb: 155 
o Stop een bedrag aan geld in een spaarpot dat overeenkomt met de code.
- Code 12: Plan
o Vb: 64321 
o Plak op een dambord een sticker.
o Teken een dambord op het plan.
o Teken de code op het plan.

Speluitleg

De leden en de begeleiding zitten samen in een bende. De bende heeft een overval gepland op de 
kluis van een bankdirecteur. Je kan op voorhand steeds een uitnodiging sturen (zie krantenartikel 
BIJLAGE 1) naar jouw leden. Hierin kan je iets plaatsen rond de plannen voor een overval op het 
lokaal/ de kluis.


Je leden komen binnen in het lokaal. Leg de post duidelijk in het zicht op de tafel. Hier liggen 
onderstaande documenten.
- Brief met speluitleg (BIJLAGE 2)
- Een document in spiegelschrift (BIJLAGE 3)
- Een schijnbaar leeg blad waar iets opgeschreven staat met citroen: ‘Enkel de dorstigen en 
helderen van Geest zullen de gezochte code vinden.’ Leg ook lucifers in de buurt. 
- Kaartje van een half blad van de minnares. (BIJLAGE 5) Op het kaartje van de minnares 
steek je een tip rond de ballonnen. 


Code 1: Citroensap
De leden moeten het citroensap zichtbaar maken door er warmte onder te houden. De leden moeten 
alle plastieken bekertjes zoeken tot ze de juiste bekertjes vinden. Ze moeten deze bekertjes in de 
juiste volgorde zetten zodat ze de juiste code kunnen terugvinden. Wanneer de juiste som aangeduid 
staat, kunnen ze de code aflezen en uitproberen op de verschillende sloten.


Code 2: CD-rek
Er wordt de hele tijd muziek afgespeeld van dezelfde cd. Ze moeten deze cd zoeken in het cd-rek. 
Hierin steekt een sleutel om de code uit een brief te halen. In de brief staat ook dat ze in de kasten 
moeten zoeken naar 4 grote bollen (=ballonnen).

Code 3 + 4: Ballonnen
Op de ballonnen staan 4 cijfers die staan voor een specifiek slot (3). In de 4 ballonnen zit een puzzel. 
Als ze de puzzel oplossen, kunnen ze aan de achterzijde een opdracht lezen. Ze moeten hierbij een 
foto maken met z’n allen en op Facebook plaatsen. Als deze foto een aantal likes overschreden heeft, 
krijgen ze de code van de leiding (4).


Code 5: Thee
Er staan drie tassen thee op tafel. In de kast staat een theedoos met de verschillende smaken thee. 
De code wordt gevormd door de thee te proeven, de juiste nummers te gebruiken en zo een code te 
vormen. 


Code 6: Sudoku
Als je leden de theedoos openen, vinden ze een sudoku. Aan de hand van deze sudoku kunnen ze 
een cijferoefening oplossen. De oplossing van deze cijferoefening zorgt ook voor een code.


Code 7: Recepten
In de keuken staan verschillende ingrediënten klaar. Naast de afgewogen ingrediënten ligt ook een 
kookboek. Daarin zit het recept. Deze geeft de hoeveelheden aan. De hoeveelheid die in het recept 
klopt met de afgewogen hoeveelheid is een code.


Code 8: Danone-ijsjes
In het recept staat ‘Heb je nog een overschotje ijs in de diepvries? Gebruik dit dan, het is zeer lekker 
met ijs.’ Wanneer je leden de diepvries openen, staan er 10 Danone-ijsjes. In enkele ijsjes zitten 
4 geplastificeerde codes. Maak de cijfers van de code van klein naar groot of andersom. Zo kunnen ze 
de code in de juiste volgorde plaatsen door van groot naar klein te zetten. 


Code 9: Stoelen
In één van de ijsjes staat een figuurtje van een stoel en een raam. Van hieruit moeten ze onder alle 
stoelen kijken. Ook hier is een code vastgeplakt. 


Code 10: Ramen
Ook op een van de ramen is een code geschreven (erop geschreven door er eerst op te ademen). 


Code 11: Spaarpot
Op tafel staat een spaarpot waar geld in zit. Het aantal geld dat erin zit, vormt een code.


Code 12: Dambord
In de spaarpot zit ook een plan van de kluis. Dat plan is verdeeld in verschillende vakken zoals deze 
van een dambord. Ergens in de ruimte staat een dambord waar op de juiste plaats een sticker geplakt 
staat. In dat vak op het plan kan men opnieuw een code vinden.


De kassa
Ergens in de ruimte staat een bench waar alle sloten aanhangen. Je leden moeten met alle codes de 
sloten losmaken. Wanneer ze aan de kassa kunnen, moeten ze deze sleutel nog zoeken en de kassa 
openen. 

Speleinde

Als alle sloten los zijn en de sleutel van de kassa gevonden is, kunnen de leden de ‘kluis’ Openen. In 
dat geval zijn ze gewonnen. Lukt het niet binnen een vooropgestelde tijd, dan kan je een politie-sirene 
laten afgaan.

Materiaal
• 12 sloten • Kassa met sleutel • Bench/kooi • 3 flessen water • Alcoholstift • Document spiegelschrift met uitleg • Schijnbaar leeg blad – beschreven met citroen • Brief van de kluisfabriek • Krantbericht • 4 ballonnen • Boxje • GSM met liedjes • Opladers • Bekertjes met sommen • Verschillende cd’s • Puzzel met opdracht • 3 tassen (appartement) • Thee • Theedoos • Sudoku • Cijferopdracht • Ingrediëntenblad • Ingrediënten • Weegsschaal • 13 ijsjes • Ijsstokjes • Geplastificeerde codes + stoel + raam • Codes voor onder stoel • Plan kluis in vakken • Dambord met sticker • Nota van de minnares • Postbakje
Organisatie
KLJ

Aantal spelers

10
tot
20 spelers
Duur
150 minuten
Terrein
Intensiteit
matig