Escape the boxes

Escape the boxes

Speluitleg

Op een plein in de stad staan een aantal boxen. Iedere groep heeft een box, de bedoeling is dat ze aan de hand van opdrachten, zo snel mogelijk hun box open krijgen totdat ze aan de ballon zitten. De groep, die als eerste de ballon kan opblazen en laat knallen, die wint!

Er zijn 5 lagen to de doos, waar ze doorheen moeten geraken. Hieronder staat steeds het soort ‘omhulsel’ en de opdracht, die ze moeten doen om tot de volgende laag te komen.

1) IJzeren kist: op slot met een cijferslot. Hier hebben ze een cijfercode nodig

* Eerste moeten ze eiwit opkloppen. Wanneer ze dit boven hun hoofd kunnen houden. Krijgen ze drie QR codes.Iedere QR-code verwijst naar liedjes met in de titel een cijfer. Deze cijfers vormen samen adhv een som het cijferslot. Er is een som dat ze krijgen bv: QR A + QR B – QR C = het cijferslot. Elke groep krijgt dezelfde QR codes

2) Hello fresh/bananendoos/grote kartonnen doos met een touw rond. Er dienen speciale handelingen met de doos te gebeuren, voordat ze ze mogen open doen. Bv: leg de doos op zijn zij, draai hem drie kwart, … Ze hebben hier een stappenplan voor nodig. Dat stappenplan hangt ergens in het stad. Ze mogen het stappenplan niet mee naar het plein nemen dus moeten het van buiten leren. Bij het uitvoeren van de speciale handelingen (bij het tonen aan een leider, mag de GSM niet gebruikt worden). De plaats, waar het stappenplan hangt, staat aangeduid in een boekje van Leuven/guidogids. Stappenplan moet gevolgd worden, maar ze mogen dit stappenplan niet meenemen dus onthouden. Hebben ze alle stappen juist uitgevoerd en in de juiste volgorde, mogen ze het touw van de doos doen en deze doos open doen.

3)Schoendoos: volledig vol met ductape, dient open gedaan te worden met een schaar.

We hangen een schaar op een zekere hoogte aan het bib op het Ladeuzeplein zodat ze met hun team een piramide of toren of iets anders moeten bouwen zodat ze er bij kunnen. We hangen 1 schaar per persoon op.

4)Kassa: Hier zit een slotje op (openen met sleutel)

Kruiswoordraadsel oplossen om plaats te krijgen waar sleuteltjes zijn. Aan elk sleuteltje hangt een gekleurd touwtje en ze moeten de juiste kleur meenemen ( de kleur van hun kassa). Krijgen het sleuteltje niet zo maar? Moeten adhv vuur (maken met fire stick) touw doorbranden dat ze hun sleutel kunnen meenemen. Ze krijgen een fire stick.

5)Wijnflesje: kurkje openen met wijnopener. Ze dienen zelf een wijnopener proberen te vinden

6)Wie de ballon (die in de wijnfles zit) kan opblazen en kan laten knappen, wint

Materiaal
Eieren 6 kommen 6 kloppers QR codes met liedjes (voor elke groep) 6 Ijzeren kisten 6 cijfersloten Hello fresh dozen Touw (veel touw) Stappenplan Boekje van Leuven/guidogids (6keer) 6 schoendozen 6 scharen Ductape 6 kassa’s met 6 sleutels Firestick Kruiswoordraadsels dat leiden naar plaats Macramétouw 6 wijnflesjes (met kurk) 6 ballonnen
Organisatie
KLJ Vlaams-Brabant

Leeftijd

10
tot
99 jaar

Aantal spelers

8
tot
40 spelers
Duur
90 minuten
Terrein
Intensiteit
matig