Castillo Maldito

Castillo Maldito

Speluitleg

Verhaal 

Welkom in kasteel Castillo Maldito, de kasteelheer heeft jullie opgeroepen want hij heeft hulp nodig. Zijn kasteel gaat gebukt onder een eeuwenoude vloek waar hij maar niet vanaf komt. Nu is het aan jullie om de vloek proberen op te heffen. Zal het jullie lukken of blijven jullie voor eeuwig in het doolhof van het kasteel vast te zitten? 

→ hier kan je een filmpje/presentatie tonen om het verhaal te vertellen


Speluitleg

De vloek speelt graag met de lichten van het kasteel. Er is telkens maar 1 kamer waar het licht brandt. Jullie mogen niet in een donkere kamer terecht komen want dan kan de Geest van de vloek jullie ook vervloeken. 30 sec voordat het licht uitgaat in een kamer zal het licht even flikkeren. Jullie mogen een kamer pas verlaten als jullie de opdracht van die kamer hebben volbracht. Dan krijgen jullie de volgende locatie en ook een aantal lichtjes die ervoor zorgen dat er een persoon in een donkere kamer mag zijn. Hierbij geldt de regel: Per lichtje mag er één ziel zich in de donkere ruimte bevinden. Als je een lichtje hebt geplaatst kan je het niet meer veranderen van plaats. De lichtjes zullen jullie nodig hebben om verplaatsingen te doen naar de kamer waar het licht brandt. 


Als de opdracht niet binnen de tijd klaar is, dan mogen jullie naar de volgende kamer maar moeten jullie later de opdracht opnieuw proberen. Jullie ontvangen dan ook geen lichtjes. 


Als alle kamers zijn overwonnen, is de vloek verbroken.


Extra aankleding:

  • Het is ook superleuk als er extra leiding is om de kinderen te doen verschieten als ze 1 voor 1 de kamers doorlopen. 

  • Ook leuk als de leden verkleed komen in het Halloween thema. 

  • Enge muziek op de achtergrond maakt het meteen spannender.

  • Een filmpje of presentatie is een leuke manier om het verhaal mee te geven in plaats van het te vertellen.

  • Extra aankleding is ook tof, zo hadden wij een welkomstbord gemaakt, ook had elke kamer zijn eigen naamplaatje en waren er extra Halloween versieringen te vinden doorheen ons lokaal.



Opdrachten per kamer:

De Griezelig Grote Inkomhal (gang): Jullie moeten proberen om boven te geraken, maar er zijn een aantal treden die rot zijn geworden en dus instorten als je erop gaat staan. 1 persoon begint de trap op te lopen, ze mag kiezen welke treden ze neemt. Komt ze op een slechte treden, dan zal het licht even knipperen en moet die persoon terug naar beneden. Dan mag de volgende persoon proberen. 7 minuten


De Verboden Toren (leidingslokaal): We spelen het spel 'verboden woord', om de beurt krijgt iemand een woord. Dat woord moet die persoon beschrijven zonder het woord zelf te noemen (ook niet deel van samenstelling). Als alle woorden geraden zijn, is de opdracht volbracht. (5 minuten)

  • uitgesneden pompoen

  • halloweentocht

  • spookverhaal

  • herfstwandeling

  • heksenketel

  • volle maan


De Kasteelkeuken van Verdorven Recepten (keuken): Jullie moeten een heksenbrouwsel maken. Probeer met zoveel mogelijk ingrediënten die jullie in de keuken vinden een drankje te maken dat nog steeds lekker is. Geef jullie drankje ook een passende halloween naam. En vergeet ook niet alles op te ruimen! 15 min


De Tuin van Nachtelijke Schaduwen (buiten): om de vloek te kunnen breken moeten jullie goed samen kunnen werken, leg een obstakel parcours af. Twee personen doen dit geblinddoekt. Dus iemand moet hen begeleiden. De rest doet het parcours met dizzy brillen. Fout = terug naar begin. 8 min 


De Ruimte der Verderfelijke Geuren (wc): Jullie moeten 2 dingen doen. Eerst moet er op elk blaadje van een wc rol een halloween gerelateerd woord staan. Daarna moeten jullie iemand ermee inwikkelen als een mummie, die persoon sturen jullie naar buiten. Als de leiding niet kan raden wie het is, winnen jullie deze opdracht. 15 min


Het Salon van Verdoemde Geheimen (lokaal beneden): Spel met koptelefoon: Een iemand krijgt een woord, dat woord moet die persoon roepen naar de persoon met de koptelefoon, die moet het juiste woord raden. 6 min


De Balzaal van de Eeuwige Dans: (lokaal boven): Jullie gaan allemaal op een rij staan. De laatste persoon verzint een danspasje en doet dit voor de leiding. Dan tikt ze de volgende persoon aan en leert haar dit pasje. Die persoon verzint na dat pasje weer een ander danspasje en leert nu de twee danspassen aan de volgende persoon. De bedoeling is dat de persoon die vooraan staat het pasje van in het begin samen met de toegevoegde pasjes correct uitvoert. 10 min


De Al Duistere Kelder (kelder): Deze kamer is altijd donker en daarom mag nu iedereen een lampje nemen dat jullie verdiend hebben. Nu moeten jullie zoeken naar verstopte edelstenen binnen de tijd. Er zijn 3 edelstenen. Jullie krijgen 3 minuten.

Materiaal
laptop scary castle ambience video/enge muziek muziek box beamer/tv nepkaarsjes & nachtlampjes stoelen hoepel kegels wc-rol pen/stift koptelefoon 3 edelstenen
Organisatie
KLJ Diepenbeek
Duur
120 minuten
Intensiteit
matig