Ghost

Ghost

Speluitleg

- iedereen zit in een kring en zegt om de beurt een letter, met de voorwaarde dat met de eigen letter en de voorgaande letters een woord kan gevormd worden (met de letters in de volgorde zoals ze gezegd zijn!). Het woord dat je zelf in gedachten hebt, mag je niet zeggen aan de anderen. Iedereen moet dus de voorgaande letters onthouden. - Op een bepaald moment kan het zijn dat iemand een letter zegt en jij denkt dat alle letters die nu gezegd zijn geen woord vormen. Dan kun je twee dingen doen. 1. Ofwel zeg je Ghost tegen diegene voor jou. Dat betekent dat diegene voor jou het woord moet zeggen dat hij of zij in gedachten had. Als dat niet klopt, dan is die speler de ghost. Als er wel een woord was, dan ben je zelf de ghost. 2. De tweede mogelijkheid is dat je zelf bluft en een extra letter zegt. Met het risico dat de volgende persoon ghost tegen jou zegt. - Als iemand ghost is, moet deze persoon genegeerd worden. Als iemand reageert op de ghost, dan wordt die persoon de nieuwe ghost. - Als iemand ghost wordt, dan begint het spelletje opnieuw met nieuwe letters. Wie nu een fout maakt, wordt de nieuwe ghost en de oude ghost doet weer mee. Er kan dus maar 1 ghost zijn.

Variaties

Om het spannender en moeilijker te maken, kun je de volgende regel invoeren: - Als een woord af is, mag je een nieuw woord beginnen. bv. de volgende letters zijn al gezegd: K-A-A-S en het woord kaas is af. Dan mag je een nieuw woord beginnen vormen. Maar je moet alle woorden die gevormd zijn wel onthouden. Als iemand dan ghost zegt, en jij kunt ze niet meer allemaal zeggen, dan word jij de ghost!

van Koenraad Van Meerbeek, lg1017, Chiro Wilduraantjes, Wilderen

Materiaal
    Organisatie
    Chirojeugd Vlaanderen

    Leeftijd

    0
    tot
    12 jaar

    Aantal spelers

    5
    tot
    99 spelers
    Duur
    30 minuten
    Aantal groepen
    1 groep
    Terrein
    Intensiteit
    rustig