Homo Universalis x 2

Homo Universalis x 2

Speluitleg

Kennen de tito's 'Homo Universalis'? Eén ding is zeker, de tito's zijn het waard om te strijden voor een titel van dit niveau. Welke tito heeft de meest diverse vaardigheden en slaagt erin om zich te kronen tot Tito Universalis? En misschien nog belangrijker: slagen de tito's erin om ook na te gaan wie Titoleiding Universalis blijkt te zijn?

Uit Dubbelpunt januari 2022

In het kort

Wie wordt er Tito en Titoleiding Universalis? Dit spel is een spannende zoektocht naar de tito en titoleiding met de meest diverse vaardigheden, aan de hand van uiteenlopende korte opdrachten. Twee titels wil zeggen dat er twee parallelle versies gespeeld worden: een voor de leden en een voor de leiding.

Tip: Je kan dit spel als rode draad spelen op kamp. Dan voer je niet alle opdrachten meteen uit, maar op vaste tijdstippen tijdens het kamp.

Voorbereiding

Vraag vooraf na welke leden er tijdens de activiteit aanwezig zullen zijn om te bepalen hoeveel opdrachten jullie nodig hebben. Jullie hebben evenveel opdrachten nodig als het aantal tito's min 1. Als dat niet mogelijk is, voorzie je evenveel opdrachten als het maximale aantal leden min 1. Bereid eventueel nog wat extra opdrachten voor mocht er ergens een ex aequo opduiken.

Materiaal

  • Voorzie het materiaal voor de gekozen opdrachten.
  • Voor bepaalde opdrachten vraag je het beste aan de tito's om iets van thuis mee te brengen (bv. een speelgoedautootje, een paar kousen).
  • Om te vermijden dat bepaald materiaal er x-aantal keren moet zijn om alles gelijktijdig uit te voeren, kan je bij sommige snelheidsopdrachten timen.
  • Voor de versie Titoleiding Universalis zullen de tito's ook materiaal nodig hebben.
  • Voorzie voor de tito's sowieso papier en balpennen voor hun brainstorm en de bepaling van de opdrachten voor de leiding.

Spelverloop

De tito's starten allemaal aan de opdrachten, maar de verliezer valt telkens af en maakt geen kans meer op de uiteindelijke titel. Slechts één tito kan de titel tito Universalis winnen.

Grote groep: ben je met veel tito's, dan is het onmogelijk om alle opdrachten in één dag uit te voeren. Opteer er dan voor om meerdere tito's uit te schakelen per opdracht.

Kleine groep: het spel kan dan snel voorbij zijn. Zorg voor meer uitgebreide opdrachten zodat ze meer tijd in beslag nemen. Werk met een systeem waarbij per opdracht de drie laatste tito's in de gevarenzone komen. Laat hen dan een extra opdracht uitvoeren om de verliezer te bepalen. De tito's die niet in de gevarenzone zitten, mogen een gokje wagen wie zal winnen. Hebben ze het juist? Dan krijgen ze een wildcard om uit de gevarenzone te geraken bij de volgende ronde.

De afvallers

Wat met de leden die uitgeschakeld zijn? Zij gaan naar de competitie voor Titoleiding Universalis. Ze verzinnen opdrachten die de leiding zal uitvoeren en bereiden die voor. Ze kunnen de opdrachtjes zelf al eens uittesten. Titoleiding Universalis is een beetje anders dan de gewone versie, want je bent natuurlijk niet met zoveel leiding:

  • Laat de beste X tito's meestrijden met de leiding: slaagt de leiding erin om beter te doen dan de beste leden?
  • Laat de tito's opdrachten bepalen die uit meerdere stappen bestaan, waarbij iemand van de leiding dus pas uitgeschakeld wordt als die meerdere stappen verloren heeft.

Laat de tito's hun fantasie gebruiken om originele opdrachten te bedenken en eventueel zelf een manier te verzinnen om de leidingsstrijd iets langer te maken.

Als alternatief of extra kunnen de uitgeschakelde tito's ook nog meedoen met de verdere opdrachten, maar kunnen ze niet meer winnen en moet de verliezer ook telkens iemand zijn die nog niet eerder uitgeschakeld werd. Laat hen ook zeker supporteren voor elkaar!

Opdrachten

Meer inspiratie vinden jullie op de site van Home Universalis: een.be/tag/homo-universalis

  • Laat een speelgoedautootje zo ver mogelijk rijden.
  • Leg een hoop briefjes in een cirkel, waarbij er op elk briefje een ander figuurtje staat. Toon een lijst met symbooltjes in een bepaalde volgorde. Eerst moet het eerste symbooltje gevonden worden, dan het volgende enz. De tito die het juiste symbooltje vindt, is safe en mag sowieso naar de volgende ronde.
  • Halveeropdrachten:
    Deel de tito's op in twee groepen. Voer een bepaald duel uit tussen de twee groepen. De verliezende groep valt af en vervolgens wordt de overgebleven helft opnieuw in tweeën gedeeld.
    Bijvoorbeeld: touwtrekken, kop/munt gokken, een ballon hoog houden boven een net en de kant waar hij op de grond valt, bepaalt wie er verliest ...
  • Zo snel mogelijk tien moertjes rond de juiste vijzen draaien.
  • Zo snel mogelijk een nagel in een blok kloppen.
  • Maak een zure snoepbal zo snel mogelijk klein genoeg tot hij door het rondje van een fles of buisje valt.
  • Rol een knikker zo dicht mogelijk bij een bepaald punt.
  • Zo snel mogelijk een kaarsje uitdoven met een spuitje water.
  • Snij een aardappel in frietjes en bouw daarmee een toren van20 cm hoog.
  • Maak binnen een bepaalde tijdsduur een zo lang mogelijke ketting van paperclips (of grassprietjes).
  • Voorzie een hele hoop kousen (bv. uit de verloren voorwerpen, of laat de tito's hun kousen even uitdoen) en gooi die in een doos allemaal door mekaar. De tito's moeten zo snel mogelijk een matching paar kousen vinden.
  • Zo goed mogelijk een bepaalde tijdsduur inschatten
  • Vind zo snel mogelijk een wasknijper die verstopt zit op het terrein (verstop dus evenveel wasknijpers als het aantal tito's in die ronde min één).
  • Blaas een pingpongballetje over een bepaald parcours zonder je handen te gebruiken.
  • Een wedstrijdje zaklopen.
  • Zo ver mogelijk geraken met een skatebord/step door maar één keer af te stoten.
  • Steek een draad door het oog van een naald.
  • Een hoopje kabels ontwarren.
  • Schrijf een krijtje volledig op de grond.
  • Zo snel mogelijk 30 wasknijpers aan je kleren hangen.
  • Zo snel mogelijk met handafdrukken van verf een afstand van 10 m stempelen, bijvoorbeeld op een rol behangpapier.
  • Knip een zo lang mogelijke slinger uit een stuk krantenpapier.

Einde van het spel

Als de strijd gestreden is en alle opdrachten uitgevoerd zijn, blijft er nog exact één tito en iemand van de titoleiding over. Kroon hen tot Tito Universalis en Titoleiding Universalis van dit Chirojaar. Maak er een leuke ceremonie van, geef hen bijvoorbeeld een bordje met hun titel op.

Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen

Leeftijd

12
tot
14 jaar
Duur
160 minuten
Intensiteit
matig