Paard en ruiter

Paard en ruiter

Speluitleg

Alle deelnemers staan per 2 in een kring. Het paard zit op handen en knieën onder de benen van de ruiter. Door de ruiters wordt een voorwerp (je kan een bal gebruiken, maar als je iets geks (vb telefoonboek) neemt is het leuker...) van ruiter naar ruiter gegooid (in wijzerzin). Als het voorwerp valt, kruipen de paarden langs VOOR (dus in de kring) onder de benen van hun ruiter uit en lopen dan langs BUITEN rond de kring in wijzerzin (dus als ze gaan rechtstaan, moeten ze tussen hun ruiter en de volgende ruiter de kring verlaten). Ze moeten zo snel mogelijk terug onder de benen van hun ruiter zitten, want de laatste valt af. Zo speel je verder tot er uiteindelijk 1 paard en ruiter winnaar zijn.

VARIANT: Als een koppel afvalt, mag het na de volgende ronde op de plaats van het koppel gaan staan dat dan uitvalt. Zo kunnen alle kinderen blijven meespelen tot je het spel stopt. Eén iemand kan bijhouden welk koppel telkens uitvalt en op ’t einde zijn de koppels die de minste keren waren uitgevallen, de winnaars...

OPMERKINGEN:

1. 1. Waarom langs voor onder de benen van de ruiter uit kruipen? Als ze achteruit kruipen en er zijn al paarden beginnen lopen, dan kunnen die struikelen over de voeten van paarden die nog op hun knieën zitten.

2. Goed laten zien wat de looprichting is, want dat is voor -9-jarigen niet zo eenvoudig!

3. Je kan dit spel ook spelen dat de ruiter op de rug van het paard springt, maar -9-jarigen kunnen elkaar nog niet makkelijk op de rug dragen.

Materiaal
Voorwerp om door te geven
Organisatie
KLJ

Leeftijd

6
tot
9 jaar

Aantal spelers

10
Duur
15 minuten
Aantal groepen
1 groep
Intensiteit
matig