Raffa-raffa

Raffa-raffa

Speluitleg

Dit is een heel leuk spel, vooral als je met een grote groep bent of bij een co-dag. De groep wordt in twee verdeeld en iedere groep gaat naar een lokaal (zo groot mogelijk en liefst met zetels of stoelen). Nu krijgen beide groepen een half uur de tijd om zelf een cultuur te verzinnen, dit wil zeggen dat ze een tiental "gewoontes" afspreken (hoe gekker hoe liever), maar er mag niet gewoon gesproken of gepraat worden! Bijvoorbeeld: spreek af hoe twee jongens elkaar begroeten, dit kan zijn door met je achterwerk tegen elkaar te botsen, met je neuzen tegen elkaar te wrijven,... Spreek ook af hoe twee meisjes of één jongen en één meisje elkaar begroeten. Vind ook een klederdracht uit: (bijvoorbeeld door één kous half op te rollen en de andere niet) Andere mogelijkheden: Spreek af wanneer je mag gaan zitten, wanneer je weer mag rechtstaan en of je daarvoor op een bepaald teken moet wachten. Spreek ook een bepaalde zin, een gebeurtenis of een woord af waarop iedereen op een bepaalde manier reageert. Bijvoorbeeld: als iemand niest, reageert de hele groep door in koor "heyah-mamah" te roepen of door te gaan zitten en vervolgens weer recht te staan. Wat ook handig is, is om een persoon als leider aan te duiden. (Deze persoon kan dan bijvoorbeeld mensen toestaan te gaan zitten of te gaan staan.),maar wat de cultuur betreft zijn jullie vast creatief genoeg. Als beide groepen hun cultuur hebben bepaald, start het spel. Eén koppel (jongen+meisje) uit de ene groep wisselt van plaats met een koppel uit de andere groep, het is nu voor beide koppels de bedoeling om zo lang mogelijk in het lokaal van de andere groep te blijven, zonder iets fout te doen (tegen de gewoontes van de andere groep). Indien ze dit wél doen worden ze door de andere groep weggejaagd of buitengegooid (afhankelijk van de "gewoontes" van de groep). In het begin van het spel worden de koppels wellicht na een halve minuut al buiten gegooid, maar naarmate het spel vordert kan je kijken en uitzoeken wat je wel en niet mag of moet doen. Als beide koppels weer buiten staan gaan ze terug naar hun groep. Dat er bij de koppelwissel niet gesproken mag worden spreekt vanzelf.(rare zin hé?) Het spel is voorbij als beide groepen alle gewoontes van de andere groep kennen. Als je besluit het spel te stoppen dan wint de groep die het meest van de andere groep weet.

Variaties

Je kan het spel nog veel leuker maken door spaghetti te koken en bij elke groep een grote pot spaghettipieren op tafel te zetten en natuurlijk ook eet-gewoontes te verzinnen. WEES CREATIEF !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Opmerkingen

Best wordt er één leidingslid per lokaal geplaatst en bij voorkeur ook iemand die tussen de twee lokalen staat om ervoor te zorgen dat de koppelwissel goed verloopt

van Jef Carlier, Kerels, Malderen

Materiaal
    Organisatie
    Chirojeugd Vlaanderen

    Leeftijd

    6
    tot
    99 jaar

    Aantal spelers

    10
    tot
    40 spelers
    Duur
    120 minuten
    Aantal groepen
    2 groepen
    Terrein
    Intensiteit
    rustig