Rakwi rommel run

Rakwi rommel run

Speluitleg

'Waar ligt mijn jas?' – 'Oeps, ik heb jouw botten aan!' Rakwi's zijn weleens chaotisch en zien soms door de bomen het bos niet meer. Maar dat is helemaal niet erg. Rommel kan ook plezierig zijn. Je weet namelijk nooit welke schatten erin verborgen liggen. Vandaag gaan de rakwi's op schattenjacht in de rommel.

IN HET KORT 

In de schatkamer ligt de sleutel naar de schat verborgen. De rakwi's moeten zich een weg banen door de rommel, en de 'groene' voorwerpen zien te bemachtigen die hen naar de schat kunnen leiden. Maar de schatkamer is niet altijd open. De rakwi's moeten tijd 'kopen', lees: seconden verdienen door opdrachten uit te voeren.

VOORBEREIDING

  • Verzamel verschillende groene voorwerpen waarvan je met de beginletters een plaatsnaam maakt. Geef elk voorwerp ook een nummer.
  • Voorbeeld: Tandenborstel, Opendoender, Ijsblokjesvormpje, Laars, Eetlepel, Trein. Dan ligt de schat op het toilet.
  • Bouw een bouwwerkje met kleine 'rommel': wc-rolletjes, dopjes, lege flesjes, enz. en leg er een doek over. Zorg ervoor dat jullie die kleine rommel dubbel hebben.
  • Vul het lokaal met rommel: kartonnen dozen, stoelen, zetels, ballen, enz
  •  Verstop de groene voorwerpen in de rommel. Zorg ervoor dat ze niet goed zichtbaar zijn.
  • Verstop de 'schat'.
  • Voorzie het volgende extra materiaal: foto's van kunstwerken, een tekening om na te tekenen, stiften, blinddoeken, een tennisen een voetbal, en ingrediënten voor een koekjestaart.

INKLEDING

Tussen de rommel zit soms ook weleens een mooi stuk. Dat weten antiquairs maar al te goed! Verkleed je als antiquairs want jullie zullen de 'artistieke waarde' van de rakwi's moeten beoordelen.

SPELVERLOOP

Ploegverdeling

Je kunt dit spel in één groep spelen of in verschillende ploegen. In het eerste geval spelen de rakwi's tegen de leiding, in het andere geval spelen ze tegen elkaar. Elke ploeg 'schattenzoekers' moet een naam voor zichzelf verzinnen.

De schatkamer openen

In de schatkamer liggen verschillende voorwerpen die verwijzen naar de verstopplaats van de schat. De rakwi's moeten dus in de schatkamer geraken, maar de schatkamer is maar een korte periode geopend. De rakwi's zullen eerst verschillende opdrachten moeten doen om seconden te verdienen. Nadat ze de seconden verdiend hebben, mogen ze gedurende een bepaalde tijd de schatkamer in om te zoeken tussen de rommel. Hieronder vind je een lijst met opdrachten. Tip: Willen jullie het de rakwi's moeilijk maken? Doof dan de lichten in de lokalen terwijl ze naar de groene voorwerpen gaan zoeken, en geef hen enkel een zaklamp mee.

Opdrachten

Levend standbeeld: Geef elke ploeg een foto van een bekend schilderij. Laat hen er één minuut naar kijken en geef hen dan vijf minuten om het schilderij zo goed mogelijk na te tekenen. De ploeg die daarin het beste slaagt, verdient vijftien seconden.

Goed zoeken is een kunst: Bij de antiquair moet je soms heel lang zoeken om een echte schat te vinden. Met de leiding verstop je je terwijl de leden aftellen. Zij moeten jullie nu gaan zoeken. Wie de leiding vindt, moet er in stilte bij gaan zitten. De ploeg die als eerste voltallig bij de leiding zit, wint. De winnende groep verdient vijftien seconden. Als je in één groep speelt, moet de hele groep binnen een bepaalde tijd de leiding vinden.

Bouwmeesters: Jullie hebben op voorhand een bouwwerk van rommel gemaakt. In een bak ligt hetzelfde materiaal als dat waarvan het bouwwerkje gemaakt is. Geef de rakwi's één minuut om het bouwwerkje te bestuderen. Nadien moeten ze zo goed mogelijk het originele bouwwerk namaken. De ploeg met het bouwwerk dat er het meest op lijkt, wint vijftien seconden.

De schildershulpjes: Geef per ploegje één rakwi een tekening. De anderen moeten door middel van de instructies van de 'schilder' de tekening zo goed mogelijk namaken. De ploeg waarvan de tekening het meest lijkt op de oorspronkelijke versie wint vijftien seconden.

Blind kiezen: Soms moet je bij de antiquair een gokje wagen. Je weet nooit helemaal zeker wat echt is of nep. Blinddoek de rakwi's. Werp een tennisbal en een voetbal in de groep. De bedoeling is dat de rakwi's op de grond gaan liggen, en zich zo dicht mogelijk tot bij de voetbal rollen. Ze zullen dus aan de hand van het geluid van de vallende ballen moeten kiezen waarheen ze rollen. De groep van de rakwi die het dichtst bij de voetbal is gerold, wint vijftien seconden.

De schat zoeken

Nadat ze de schatkamer in zijn gegaan – elke ploeg gedurende de tijd die ze verdienden – hebben ze normaal gesproken verschillende groene voorwerpen met letters op bemachtigd. Als je in meerdere ploegjes speelt, zullen ze niet alle letters hebben en zullen ze de lege plekken zelf moeten invullen. Als ze alle groene voorwerpen vinden en die op nummer leggen, kunnen ze de plek vinden waar de schat verstopt ligt. Als ze denken dat ze het woord geraden hebben, mogen ze de schat gaan zoeken. 

EINDE VAN HET SPEL

Het spel is voorbij als de schat gevonden is. Die bestaat uit de ingrediënten voor een koekjestaart, want antiquairs houden van unieke en lekkere werkjes. De hele groep kan in hun 'brocante' genieten van een lekker stukje taart.

Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen

Leeftijd

10
tot
12 jaar
Intensiteit
matig