Red de kerstkalkoen

Red de kerstkalkoen

Speluitleg
Speluitleg
Benoit Poulet en z’n assistent-koks komen zich installeren in het midden van het KLJ-heem, goed zichtbaar voor iedereen. Ze zetten hun grote kookpot op het vuur, doen er water bij, halen Paula de kerstkalkoen tevoorschijn (iemand gaat haar halen) en hangen de kalkoen boven de pot op. Nog efkes het water kruiden en dan kunnen ze de kerstkalkoen zachtjes laten zakken tot ze voorzichtig in het kokende water terechtkomt.
Het arme dier –ons Paula- leeft echter nog.
Benoit vraagt aan de kinderen of ze al zin krijgen in zo’n lekker stukske Paula.
(leden trekken neus op, laten merken da ze da niet willen)
Benoit en z’n team verstaan er zich niet uit. Hoe kan iemand nu tegen het doden van een stom kieken zijn?!
Ze vragen aan de leden of ze hen kunnen overtuigen waarom ze geen kalkoen zouden mogen levend koken.
Ze zijn nu min of meer aan het twijfelen, en besluiten er dus een eerlijke wedstrijd van te maken. Ofwel zal Paula de kookpot in verdwijnen, ofwel wordt ze gered door haar helden.
Het spel:
Paula hangt aan 5 rode draadjes vast. De rode draadjes zijn van de koks, de groene zullen van de KLJ-ers zijn.
Er worden opdrachten gedaan tegen elkaar: leden tegen leiding. Elke groep krijgt 15 seconden de tijd om opdrachten te zoeken. Natuurlijk heeft de leiding al op voorhand een lijstje gemaakt met leuke groepsopdrachten. De leden zullen misschien ook enkele opdrachten hebben.
De opdrachten worden nu één voor één gedaan.
Als de koks winnen: ze mogen één rood draadje doorknippen, zodat Paula dieper in de pot valt.
Als de leden winnen: ze mogen één groen draadje aan Paula knopen, zodat Paula boven de pot blijft hangen.
De koks winnen als ze Paula in de pot krijgen, de leden als ze haar eruit kunnen houden.
Opdrachten:
Ø Kerstslinger-estafette: een aantal gelijke groepen (en iedereen moet meedoen) nemen het tegen elkaar op. Op het startsein vertrekt de eerste te lopen van achter de lijn. Hij raakt de stoel en komt terug gelopen. Daar pikt hij de tweede loper op. Samen vormen ze zo een kerstslinger die altijd langer wordt. De groep die het eerst met al z’n lopers klaar is en terug neer zit, wint.
Ø In 3 minuten tijd zoveel mogelijk haasje over doen
Ø Chinese kapiteinbal. De leden staan in een grote kring met hun benen open (zoals bij chinese voetbal). Hun voeten moeten niet tegen elkaar staan, want de kring moet zo groot mogelijk zijn. De koks staan er binnenin. Als de leden een kok met de bal kunnen raken op zijn benen (zoals bij kapiteinbal), ligt die kok eruit. Maar de koks kunnen ook de leden eruit doen door de bal door tussen hun benen te gooien. De groep die eerst uit is, verliest.
Ø Ratten en raven. 1 persoon vertelt een verhaal. De koks zijn de ratten, de leden zijn de raven. Als de verteller ‘ratten’ zegt, dan moeten de ratten snel weglopen, want dan proberen de raven hen te tikken. Al wie getikt wordt, gaat bij de andere groep. Als de verteller ‘raven’ zegt, dan lopen de raven snel wel en proberen de ratten hen te tikken. Als het verhaal van de verteller gedaan is, wint de grootste groep.
Ø Kaartspel stronten: de leden verdelen zich in gelijke groepjes, bij elk groepje komt een kok mee aan tafel zitten. We spelen 5 minuten stronten. Als één kok aan om het even welke tafel verliest, dan wint de hele groep van de leden.
Ø Sing-a-song met Samson-liedjes: de koks en de leden zingen om beurten een liedje, tot één groep niets meet weet.
Ø De minuut met allemaal samen, en één persoon is scheidsrechter.

Aajke-zoemba met allemaal samen. Als er op het einde een kok overblijft, winnen de koks.

Materiaal
Materiaal:
  • Paula aan rode draadjes
  • Groene touwtjes
  • Grote pot en vuurtje (zie klj) en KOKS VERKLEEDKLEREN
Organisatie
KLJ

Leeftijd

6
tot
12 jaar

Aantal spelers

1
tot
99 spelers
Duur
1 minuten
Aantal groepen
1 groep
Intensiteit