Verkleedspel

Verkleedspel

Speluitleg

Op één plaats in het bos hangt een groot bord met een raster: horizontaal A, B, C, D,... en verticaal 1, 2, 3, 4, ... Zo krijg je dus allemaal vierkantjes (dat mogen er gerust een 150-tal zijn) en in elk vierkantje staat een symbool of een tekening. (Bv: A1 een driehoek, B3 een zon, C16 een cassette, ...) OPGELET: géén enkel figuurtje mag hetzelfde zijn!!! ze mogen wel een beetje op elkaar gelijken natuurlijk. Dat bord hangt of staat op een plek in het bos, duidelijk zichtbaar. Daarbij zit er een leider. De kinderen moeten onherkenbaar (verkleed dus) tot bij dat bord sluipen en proberen zoveel mogelijk te memoriseren. In hun eigen kamp hebben de kinderen hetzelfde rooster, maar dan leeg. De bedoeling is dat ze dat rooster opvullen met alle symbolen op de juiste plaats zoals in het originele rooster. De kinderen vertrekken weer van het bord als ze voldoende figuurtjes onthouden hebben (de ene kan er al meer ineens onthouden dan de andere), of als ze herkend worden door de leider. Wanneer ze hun naam horen, moeten ze dus sowieso weer naar hun kamp vertrekken. 't Is natuurlijk best dat ze zich dan op een andere manier gaan verkleden in hun kamp. DUS: ze verkleden zich in hun kamp, sluipen naar het bord, proberen zoveel mogelijk te onthouden en lopen dan zo snel mogelijk terug om hun eigen bord in te vullen. Als ze herkend worden, moeten ze dus ook terug. Winnaar: De groep die het grootste aantal JUISTE symbolen of figuurtjes in zijn raster invulde.

Variaties

Extra mogelijkheid: Je kan een extra leider inschakelen om ze onderweg te tikken en verwarrende vragen te stellen zoals 'hoe oud ben jij?' 'waar woon jij?' 'wanneer is je zusje geboren?' De kinderen moéten hier dan op antwoorden!

Opmerkingen

Materiaal: - verkleedkleren (voldoende !!) per groep. - alcohol)stift(en) per groep. - leeg raster per groep - groot spelbord met verschillende figuurtjes. - minimum drie leid(st)ers Opgelet: - De leider aan het spelbord moet meestal wat tolerant zijn... Er zijn kinderen die zich écht niet goed kunnen verkleden... en het is natuurlijk niet leuk als je altijd meteen herkend wordt. De leiding in de groep moet meestal ook erg goed helpen met verkleden/onherkenbaar maken. - Als de kinderen 'zelfstandig' genoeg zijn, is een leider in 't kamp niet echt nodig. Er moet dan gewoon op gewezen worden dat ze duidelijk tekenen. (of 't woord schrijven, als ze 't écht niet kunnen tekenen)

van Tine Struyf, Chiro Frolevita, Haacht

Materiaal
    Organisatie
    Chirojeugd Vlaanderen

    Leeftijd

    0
    tot
    7 jaar

    Aantal spelers

    8
    tot
    24 spelers
    Duur
    90 minuten
    Aantal groepen
    2 groepen
    Terrein
    Soort
    Intensiteit
    rustig