Welkom in smurfenland

Welkom in smurfenland

Speluitleg

De hele dag draait rond ‘De Smurfen’. In de voormiddag zijn de leden allemaal smurfjes, maar in het smurfendorp zijn er maar liefst 101 smurfen. Elke smurf heeft zijn eigen karaktertje. De smurfen gaan met spelletjes hun karakter ontdekken. In de namiddag trekken de smurfen het smurfenbos in. Ze verlaten hun paddenstoeltjes en gaan de strijd aan met Gargamel en zijn enge kat Azraël. Zullen onze smurfjes het deze keer opnieuw redden of niet? Als het avond wordt en de smurfjes zijn teruggekeerd van het bos, gaan ze na het avondeten een feestje bouwen. Op de verschillende smurfenhits word er hevig gedanst. 

SPELUITLEG

Iedereen is een smurf, maar er bestaan wel meer dan 101 verschillende smurfen. Door verschillende spelletjes komen we te weten wie welke smurf eigenlijk is. Na het spelletje krijgen ze hun specifiek item mee zodat iedereen kan zien welke smurf je bent.

Smulsmurf: Dobbelen

Alle leden zetten zich in een kring en gaan om beurt dobbelen met twee dobbelstenen. In het midden ligt verkleedkledij en een aantal gesmeerde boterhammen. Wanneer iemand twee dezelfde getallen smijt, dan krijgt die persoon de kans om zo snel mogelijk de verkleedkledij aan te trekken. Wanneer hij of zij die aan heeft, kan die persoon de boterhammen beginnen opeten tot iemand anders twee dezelfde getallen smijt. Hij of zij geeft dan de verkleedkledij door aan de volgende. Wie de laatste hap kan nemen wordt smulsmurf.

Brilsmurf: Honkbalmet brilletjes

We spelen honkbal maar dan met zelfgemaakte brilletjes van bekertjes. (bodem verwijderen en er een elastiek aan bevestigen) Dit zal het spel moeilijker maken. Wie de meeste ‘homeruns’ en ‘vangballen’ kan doen wordt brilsmurf.

Wilde smurf: Kringrugby

We leggen een touw in een kring. Twee groepen zetten zich aan één kant van het touw, aan de andere kant leggen we een krachtbal. Wanneer er gefloten wordt, moeten de twee groepen de bal zo snel mogelijk naar hun plaats brengen. Degene die de meeste punten kan scoren, wint en wordt wilde smurf

Potige smurf/babysmurf: Handje klap

We gaan allen in een kring staan. Iedereen heeft zijn rechterhand boven de linkerhand van zijn buur liggen en zo heel de kring rond. Nu moet je met je rechter hand zo hard mogelijk op de hand van je buur slaan. Wie eerst uitvalt wordt babysmurf, wie laatst is (=stoer) is potige smurf!

Boerensmurf: Dag madammen

De leden zitten met stoel in een kring. De leiding draait een aantal kaarten om. Bij bepaalde kaarten hoort een opdracht die de leden zo snel mogelijk moeten uitvoeren. Wie laatst de opdracht heeft uitgevoerd valt af. Degene die laatst overblijft is boerensmurf.

  • Dame: voor de stoel zitten en :’dag smurfin’
  • Heer: rond de stoel lopen en : ‘hey grote smurf’
  • Aas: rond de smurfenkring lopen
  • Boer: op stoel staan en : ‘Ik ben boerensmurf!!’

Schildersmurf: Tenenschilderen

De leden maken een schilderij met hun tenen. Wie het mooiste schilderij heeft wordt schildersmurf.

Luilaksmurf

Wie nog geen typetje heeft kunnen veroveren had beter zijn best moeten doen. Die persoon was veel te lui tijdens het spel en wordt dus luilaksmurf.

Smurfenbosspel

SPELUITLEG

Gargamel heeft een smurfenkind ontvoerd uit het smurfendorp. Dit smurfenkind heeft hij een drankje toegediend waardoor hij of zij tegen smurfen wordt. Het drankje heeft enkele dagen nodig om in te werken. Daarom sluit Gargamel het smurfenkind op. Het is de bedoeling dat onze pasgeboren smurfen (leden) het smurfenkind uit de handen van Gargamel kunnen redden. Hiervoor moeten ze eerst het juiste toverdrankje kunnen bemachtigen zodat het smurfenkind niet meer tegen de smurfen is. Vervolgens kunnen ze een poging ondernemen om de code te kraken.

SPELVERLOOP

  1. Post 1: Niet iedereen mag zomaar experimenteren met toverdrankjes. Hiervoor heb je, ook als smurf, bepaalde diploma’s nodig. Deze diploma’s (kaartjes) kunnen de smurfen verkrijgen aan post 1.
  2. Post 2: Wanneer de smurfen aan post 2 kunnen bewijzen dat ze over dergelijk diploma beschikken, krijgen ze hier een toverdrankje. De smurfen geven steeds hun diploma af.
  3. Post 3: Om na te gaan of de smurfen over het juiste toverdrankje beschikken moeten ze naar het laboratorium van Grote smurf gaan. Op deze post voegen de smurfen water toe aan het poeder. Indien het water verkleurt, beschikken ze over het juiste toverdrankje. De smurfen lopen dan terug naar post 2. Ze krijgen hier dan één minuut de tijd om zoveel mogelijk codes te zoeken. Na het zoeken van de codes, mogen ze de codes uitproberen op post 4. Indien het poeder niet verkleurt, lopen ze terug naar post 1 om een nieuw diploma te verkrijgen
  4. Post 4: Opgesloten smurf
Materiaal
Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen

Leeftijd

6
tot
99 jaar

Aantal spelers

1
tot
9 spelers
Duur
660 minuten
Aantal groepen
1 groep
Intensiteit
rustig