Beestenbos op stelten!

Beestenbos op stelten!

Speluitleg

Het beestenbos staat op stelten! De familie Das, de konijnen Gerard Rammelaar en mevrouw van Moer, Hans en Frans de Gans, en Pol en Nicolle van Mol zijn hun kleintjes kwijt. Terwijl de ouders op zoek waren naar voedsel trokken hun spruiten eropuit om een spelletje te spelen in het bos. Nu zijn ze al enkele uren nergens meer te bespeuren. Boswachter Elsie ziet maar één oplossing: de ribbelbrigade inschakelen.

IN HET KORT

Dit is een bosspel. Het begint op een open plek of aan de rand van het bos. Daar vinden de ribbels (de prenten van) vier incomplete dierenfamilies. Het is hun taak om in het bos de jongen te gaan zoeken en hen terug bij de juiste familie te brengen. Als dat lukt, is de opdracht van de ribbelbrigade geslaagd!

VOORBEREIDING

  • Maak grote prenten van de vier dierenfamilies (das, konijn, gans en mol). Laat in elke prent witruimte over, zodat het babydiertje er nog bij kan.
  • Maak prenten van de vermiste babydieren. Zorg dat er op de voorkant een foto van een babydier staat, en op de achterkant de naam van het spelletje dat bij het babydier hoort (zie verder bij opdrachten).
  • Verstop de prenten in het bos! 
  • Iemand verkleedt zich als boswachter Elsie.
  • Leg een das en blinddoeken klaar.

SPELVERLOOP

Op zoek naar de babydiertjes met de jeep van boswachter Elsie!

Geef de ribbelbrigade de opdracht om in het bos de kleintjes te zoeken. Dat doet de ribbelbrigade in stijl: met de jeep van Elsie! Voor ze in de jeep springen, moeten ze gepaste camouflagekleren aandoen. Laat de ribbels gebruikmaken van bladeren en takjes, of zet met groene en bruine verf enkele strepen op hun gezicht. Geef hen de opdracht om per twee in een treintje achter de boswachter te lopen. De hobbelige rit over de smalle bospaadjes verloopt niet zonder obstakels. Laat hen omhoog springen wanneer de jeep over een heuvel rijdt, hun neus dichtknijpen wanneer hij zich door een diepe plas water ploetert of vliegensvlug op de grond gaan liggen wanneer de auto rakelings onder een dikke tak door rijdt. Rijd met de ribbels rond tot iemand de prent van een babydier vindt. Tip! Maak de jeep van de boswachter nog levensechter door een autostuur te gebruiken of maak een echte jeep uit karton.

Diertjes redden: de opdrachten

Omdat de jongen overstuur zijn, durven ze niet zomaar met de ribbels mee te gaan. De ribbels moeten eerst een spelletje met hen spelen om zo hun vertrouwen te winnen. Welk spelletje dat is, staat te lezen op de achterkant van de prent.

Tikkertje-wortel: Marijn Konijn houdt van worteltjes en lekker hard rennen. Het is dan ook geen wonder dat zijn lievelingsspelletje tikkertje-wortel is. Duid één jager aan, de anderen zijn konijnen. De konijntjes zeggen de hele tijd ‘konijn, konijn, konijn, enz.’ en houden hun handen opgetrokken voor zich om een konijntje uit te beelden. De jager zegt op een boze toon ‘jager, jager, jager, enz.’. Wanneer de jager een konijn tikt, verandert dat konijn in een wortel. De wortel staat met de benen tegen elkaar en de armen uiteengespreid boven het hoofd. Wanneer een konijn de wortel ‘opeet’, verandert die opnieuw in een konijn. Wanneer vijf ribbels wortel zijn, is het spel voorbij.

Eend-eend-gans: Ansje Gansje houdt niet van eenden – ganzen zijn veel cooler! Ansje kiest daarom voor het spel ‘eend-eend-gans’. Geef de ribbels de opdracht om in een cirkel te gaan zitten. Laat één ribbel de kring verlaten, bijvoorbeeld Loes. Loes moet rond de cirkel stappen en iedereen op het hoofd tikken terwijl ze bij iedereen ‘eend’ zegt. Plots zegt ze niet ‘eend’ maar ‘gans’. Dan moet Loes rond de kring beginnen rennen. De gans moet nu proberen om Loes te tikken voor zij op haar plaats kan gaan zitten. Als dat niet lukt, wordt de ‘gans’ de nieuwe tikker.

Dassenroof: Bas Das is gek op het spelletje dassenroof. Verdeel de ribbels in twee ploegen. Beide teams gaan op een rij staan aan weerskanten van een afgebakend terrein. Tussen de twee lijnen ligt een das. Geef elke ribbel van elke ploeg een nummer van 1 tot ... Wanneer de leiding een nummer roept, moeten de twee ribbels die dat nummer kregen naar het midden van het veld lopen om er de das te pakken. Ze moeten proberen de das over hun lijn te krijgen, zonder getikt te worden door de ribbel van de tegenpartij. Speel dit spel totdat elke ribbel aan de beurt geweest is.

Molshoop: Pol Mol Junior speelt graag spelletjes waarbij iedereen geblinddoekt moet worden. Hij is het immers zo gewoon om stekeblind te zijn dat hij altijd wint van zijn vriendjes. Zijn favoriete spelletje is molshoop. De groep moet hiervoor in een kring met een diameter van ongeveer 10 meter gaan staan. Eén ribbel gaat in het midden staan. Vervolgens krijgt iedereen een blinddoek om en moeten ze heel voorzichtig de ribbel in het midden van de molshoop proberen te bereiken. Als ze onderweg iemand anders aanraken, worden ze onverbiddelijk teruggestuurd naar hun startpositie!

EINDE VAN HET SPEL

Wanneer de ribbels alle diertjes gevonden hebben, is het tijd om het bos te verlaten. De foto’s of tekeningen van de diertjes passen als puzzelstukjes op de prenten van de dierenfamilies. De ribbels hebben de jongen veilig thuisgebracht. Om hen te bedanken, heeft papa Barabas bosbessencake gemaakt: smullen maar!

Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen

Leeftijd

6
tot
8 jaar
Intensiteit
matig