Ben je een nerd of ne marginaal?

Ben je een nerd of ne marginaal?

Speluitleg

Doel van de dag = naar huis gaan als 'normale'. Anders als nen dikke nerd of ne margi.

Bij het begin van het spel krijgt iedereen  dezelfde sudoku. Iedereen vult dit in/lost dit op en komt dit afgeven wanneer ze klaar zijn. Leiding verbertd deze en maakt zo een klassement: meeste juist is nerd, minst juist is margi. Dit voorbeeld is gemaakt op 11 deelnemers.

Nerd

    

Normaal

    

Margi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

Iedereen wordt op tijdslijn geplaatst, die enkel ik (spelleider) heb. Uiterst links (nerd) staat de snelste oplosser, helemaal recht (margi) staat de laatste (of degene die fout was). Elke deelnemer komt bij de spelleider en deze verteld hem op welke plek hij staat. In het voorbeeld zijn er dus 11 deelnemers. Elke deelnemer krijgt dan ook een tijdlijn om zowel zichzelf te positioneren als om int oog te houden waar de anderen zich bevinden.

Er zijn 10 spelletjes, en in die 10 spelletjes moet ge proberen uzelf naar ‘normaal’ te brengen. Het zijn spelletjes in 2 groepen, wie wint hangt af van het spel. Er zijn 5 nerd-spelletjes, de winnaars gaan dan naar nerdkant en de verliezers naar margi kant. Bij margi-spelletjes (ook 5) gaan de winnaars naar margi kant en de verliezers naar nerdkant. We wisselen de spelletjes af (nekeer nerd spel, nekeer margi spel). Bij elk spel wordt duidelijk vermeld of het margi of nerd is en dus wat de consequenties van winnen/verliezen zijn.

Het spel is individueel, de spelleider moet bijhouden wie waar staat. Elke tiptien krijgt na elk spel tijd om uit te vinden wie waar staat. Wie de volledig juist combinatie heeft komt op normaal te staan. Dus na elk spel is daar tijd voor :)

Dus de bedoeling is om normaal te eindigen na 10 spellekes. De groepen worden altijd willekeurig ingedeeld, en wanneer ge bvb vlakbij normaal staat, aan margi kant, en het is een spelletjes van margi’s, dan moet ge probere uw ploeg te laten verliezen, zodat ge naar nerdkant opschuift.



5 Nerdspelletjes

  1. Bril maken uit zilverpapier en die aftrekken zoals wimpeltrekken in 2 groepen dan, dus mekaar verdedigen als groep (20min)

  1. Binnen de 20 minuten zoveel mogelijk ‘sommen’ zoeken op het terrein (goede afbakening). Deze sommen oplossen en bij mij brengen voor de tijd eindigt. Dus bvb 1+1 en 2+2 , als ge die 2 vond hebt ge 6 punten. Als ge 3 + 3 en 4+4 vond hebt ge 14.. de groep met de hoogste score met de sommen is gewonnen (20min)

  1. Songtekst van een liedje vanbuiten leren, erna om de beurt stop de band (dus individueel in groep beslisse wie eerst gaat enz)(20min)

  1. Logoquizkadootje: Er wordt een kadootje ingepakt met op elk papier een logo van logoquiz. Het kado wordt doorgegeven terwijl er met 2 dobbelstenen gegooid wordt. We gaan met de wijzers van de klok, als de eerste persoon 2 keer hetzelfde gooide krijgt die het kadootje en moet die met de ovenwanten aan het kadootje proberen openmaken en zo logo's te verzamelen. Ondertussen gooit de volgende met de dobbelstenen enzovoort. De kring is beurtelings iemand van team 1 en iemand van team 2, na afloop moet je zoveel mogelijk logo's die je verzamelde raden. (20min)

  1. Nog nooit gekust: snoepjes binnenhalen door touw rond tong te draaien en daar snoepje aan, zo snel mogelijk snoepje op: om de beurt ! (15min)

5 Margispelletjes

  1. 1 iemand moet sjikken vd groep, de rest moet de sjikken winnen

—> beker water leegdrinken en bekerflip

—> onder tafel kruipen

—>10 keer rond vinger draaien

—> tegen de muur sjotten op getal voor kauwgom (1,2,3) (cirkels met krijt op de muur, getal waar ge in sjot wint de sjikken)

= estafette

(20min)

2. Tattoo: tattoo’s zijn opgehangen int lokaal en moeten daar blijven, stiften hangen aan de lokalen en moeten daar blijven. 1 iemand vd ploeg is kijker, dan zijn er zones om door te zeggen (bvb elk enkele meters om zo door te zeggen) en aan het einde is het tattoueur en getattoueerde. In 20 minuten zoveel mogelijk tattoos die erop lijken. (20min)

  1. Ze doen altijd training aan → Loopspelletje stoel omgooien (15min)

  1. Roken: stronten met sigaretten, wie 4 dezelfden heeft moet zo snel mogelijk in den assenbak zitten, de groepen worden dus nog eens in 2 gesplitst. Wie het laatste in den assenbak is (grote zwarte band? Anders paar banden) verliest,. Als er een ploeg 5 keer is verloren, wint de andere ploeg. (15min)

  1. Ze drinken bier op openbare plaatsen: beerpong (20min)

















 

 
Materiaal
-zilverpapier -grote gele bekers -pingpongballen -sjortouw -plakband -krijt -plastieken bekers -wol/touw -groot papier -plakband -2 dobbelstenen -tijdlijn voor elke deelnemer -tijdlijn voor spelleider -Sudoku -Sommen -veeel sjikken -eyeliner/ stiften -songteksten liedje -liedje -‘gekleurde’ sigaretten in 4 kleuren- -stiften -voorbeeldtattoos -logoquizpakje -snoepjes
Organisatie
Chiro Alcha

Leeftijd

14
tot
18 jaar

Aantal spelers

6
tot
30 spelers
Duur
180 minuten
Aantal groepen
2 groepen
Intensiteit
zwaar