De hedendaagse ridders van Titoville

De hedendaagse ridders van Titoville

Speluitleg

Vandaag gaan de tito's de uitdaging aan om ridders te worden. Niet zomaar een ridder uit het verleden, nee, een hedendaagse ridder. Ze gaan dus aan de slag met allerlei hedendaagse tools om hun leven als ridder te beginnen en te volbrengen. Aan het begin van de namiddag zijn ze allemaal nog schildknaap en schildmaagden. Wie zal er op het einde tot ridder geslagen worden?

Uit Dubbelpunt juni 2022

Doel van het spel

Het doel van het spel is om de tito's in hun dagelijkse leven ook ridders te laten zijn.
 

Voorbereiding

Laat je tito's zelf een outfit als schildknaap of schildmaagd verzinnen en zo naar de Chirowerking komen.

Materiaal

  • Verkleedkleren
  • Krantenpapier
  • Plakband
  • Blinddoek
  • Helm (één of voor elke tito één)
  • Bezemsteel
  • Materiaal om een parcours te maken
  • Eventueel een tent

Spelverloop

In het begin van de namiddag verkleden de tito's zich allemaal als schildknaap of schildmaagd. Ze zijn dus nog geen ridders. Laat hen een coole riddernaam verzinnen voor zichzelf. Dan leggen ze een eed af: “Ik, schildknaap Kanariepiet, zweer dat ik er alles aan zal doen om een eerlijk en moedig ridder te zijn.” Voeg nog dingen toe om het wat grappiger te maken voor je leden. Vertel hen dat ze zich in allerlei disciplines moeten bekwamen om hedendaagse ridders te worden. En uiteraard mogen ze daar moderne tools voor gebruiken.

De disciplines

Leren paardrijden: De tito's leggen allemaal een parcours af met iemand op hun rug. Als dat te moeilijk is, kan je een grappige knuffel als paard gebruiken.

Signaal om te vechten: Voor ridders leren vechten, moeten ze eerst weten wanneer te vechten. Net voor de aanval wordt er telkens op een hoorn geblazen en dan roepen de ridders een echte strijdkreet. Laat hen dat een paar keer oefenen. Dat kan bijvoorbeeld met een spel als dikke Bertha of overlopertje.

Leren vechten: Een ridder moet enkele skills hebben om te vechten. Met deze uitdagingen krijgen ze het vast onder de knie.

  • Verdedigen: Iemand van de tito's, bijvoorbeeld Abdel, staat geblinddoekt op krantenpapier. Je kan het helemaal opvouwen of openvouwen, bepaal zelf de moeilijkheidsgraad. Abdel houdt de zwaffel vast, dat is een knuppel van opgerold krantenpapier en tape errond. Hij wordt ook geblinddoekt. De andere tito's proberen zoveel mogelijk van het krantenpapier onder de voeten van Abdel te verzamelen. Abdel mag het papier verdedigen door met de zwaffel te slaan.
  • Ontwijken: jagerbal. Duid een tikker aan, bijvoorbeeld Sarah. Zij moet met de bal de andere spelers raken. Wie geraakt wordt, wordt mee tikker. Je mag de bal afweren met je vuisten.
  • Parcours: je mag de grond niet raken en springt van het ene object naar het andere (ja, want de vloer is lava). Maar tijdens dat springen roep je luid 'Parcours!' en doe je overdadige bewegingen. Koprollen, radslag of gewoon gek springen: alles mag!

Unboxing van de helm: Nu de tito's weten hoe ze moeten vechten, krijgen ze extra attributen om zich te verdedigen en om aan te vallen. De tito’s maken nu elk een soort unboxing video over hun helm. Hoe origineler, hoe beter!

Uittesten van het zwaard: Laat hen zelf allemaal een zwaard zoeken en dat uittesten door kleine zwaardgevechtjes met elkaar. Een fotoshoot waarbij ze de beste poses met hun zwaard uitproberen kan natuurlijk niet ontbreken.

Buiten slapen: Over die opdracht laat je de tito's een vlog maken. Ze gaan namelijk voor het eerst buiten slapen. Niet in tenten, maar op een echte glamping. Zorg ervoor dat ze in hun vlog wel doen alsof een glamping al het einde van de wereld is (positief of negatief).

Queeste: Dan de ultieme test: een queeste! Dat zal een parcours zijn met allerlei obstakels. Eerst draaien ze tien keer rond hun as met behulp van een bezemsteel, dan steken ze die tussen hun benen en lopen ze verder alsof ze op een paard zitten. Oh nee, het paard schrikt en loopt weg maar valt wel nog op hun been, dus nu moeten ze hinkend verder. Dan komen ze een draak tegen die ze moeten verslaan (= iemand van de leiding). Om uiteindelijk bij het doel te komen: een verstopte heilige beker.

Tip

Voeg bij elke queeste nieuwe spannende challenges toe, zoals 'oh nee, kijkers van je vlog herkennen je en nu moet je tien selfies met hen nemen'.

Einde van het spel

Tijd voor de inhuldiging van onze nieuwe ridders. Daar hoort eerst een nieuwe eed bij: “Ik, ridder Kanariepiet, zweer dat ik toegewijd zal zijn aan mijn bestaan als ridder. Ik zal eerlijk, hulpvaardig en moedig zijn. Dat alles tot de dag dat mijn ridderschap deze aardbol verlaat, of tot ik gecanceld word door mijn volgers.”

Dan drinken ze iets uit de heilige graal die ze net bemachtigd hebben, je kan zelf kiezen of ze een lekker drankje verdienen of eerder iets vies.

En tot slot volgt het tot ridder slaan, wat uitgevoerd wordt door de koning of de koningin (iemand van de leiding).

Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen vzw

Leeftijd

12
tot
14 jaar
Duur
120 minuten
Terrein
Intensiteit
rustig