De kleine helden van Katoren

De kleine helden van Katoren

Speluitleg

Doel van het spel 

Het land van Katoren is in verval.  Zes slechte ministers zijn aan de macht.  Stach wil graag koning worden om het land te redden.  Daarvoor moet hij van de ministers vijf moeilijke opdrachten doen.  Hij kan dat niet alleen en vraagt de hulp van de speelclubbers.  Per opdracht die ze tot een goed einde brengen, veroveren ze een provincie.  Als de speelclubbers de vijf provincies veroverd hebben, kunnen ze Stach op de troon zetten. 

Voorbereiding van de reis


- Maak een kaart van het land van Katoren.  Duid vijf provincies aan: Decibel, Wapenfelt, Smook, Uikumene en St.-Aloïsius.  Laat de provincies verwijzen naar een plaats in of rond het Chirolokaal.  Zo kan Decibel bijvoorbeeld het ribbellokaal zijn, Wapenfelt het grasveld achter de lokalen, enz.  Het is de bedoeling dat de speelclubbers op die locaties de opdrachten uitvoeren.

- Teken met krijt een raster op de grond in de provincie Wapenfelt.

- Zet zo veel mogelijk theelichtjes klaar in het lokaal waar Smook is.

- Kies een lokaal dat de provincie Decibel zal zijn.  Hang ballonnen aan de muur.  Voor je de ballon opblaast en dichtknoopt, stop je er een briefje met een vogelnaam in.

Verloop van het spel 

Iemand van de leiding neemt de rol van Stach op.  Stach vertelt de speelclubbers de geschiedenis van Katoren en vraagt hun medewerking om de opdrachten tot een goed einde te brengen.

De geschiedenis van Katoren

Er was eens een land hier ver vandaan,

het land van Katoren, dat was de naam.

Voor jaren was Katoren een land vol faam,

maar toen de koning stierf, was dat plotsklaps gedaan.

Zes kwade ministers hebben het nu voor het zeggen,

enkel de knapen van Katoren kunnen hen het zwijgen opleggen.

Vijf levensgevaarlijke opdrachten zullen zij moeten doorstaan,

om de ministers voorgoed te verslaan.

Als de kleine helden van Katoren de ministers kunnen onttronen,

dan zullen zij hen tot vorst kronen.

Geef hen nadien de kaart en laat hen samen beslissen welke provincie ze eerst veroveren.  Als de speelclubbers arriveren in de provincie kunnen ze aan de opdracht beginnen.  Laat Stach hen vergezellen.  Hij kan hen bij elke provincie wat extra uitleg geven over de opdracht.

De vogels van Decibel

"In Decibel hebben de mensen een onaangenaam probleem.  Al jaren wordt de provincie geteisterd door vogels die zo afschuwelijk hard krijsen dat de mensen er doof van worden.  De mensen in Decibel blijven daarom liever binnen.  Kunnen de helden van Katoren hen helpen om de vogels te vernietigen?"

Aan de muur hangen ballonnen oftewel de vogels van Decibel.  In elke ballon zit een briefje met de naam van een vogel.  De speelclubbers moeten om beurten een ballon kapot prikken.  De andere speelclubbers moeten ondertussen een oorwarmer opzetten.  Als je geen oorwarmers hebt, moeten ze hun oren dichtdrukken met hun handen.  Zij moeten raden welk woord er op het briefje staat, maar dat lukt dus enkel als de voorlezer heel erg hard roept.  Als alle vogels ontploft zijn, is Decibel gered!

De granaatappelboom van Wapenfelt 

"In Wapenfelt staat een boom waaraan granaten groeien in plaats van appels.  Niemand durft in de buurt van de boom te komen, want op de grond gevallen granaatappels kunnen ontploffen.  Kunnen de helden van Katoren de boom omhakken zonder op een bom te trappen?"

Deze opdracht is gebaseerd op mijnenveger.  Geef de speelclubbers de opdracht om de boom om te hakken.  Daarvoor moet een speelclubber aan de overkant van het raster geraken zonder op een granaat te stappen.  Dat kunnen ze doen door van vakje naar vakje te stappen.  Ze mogen enkel oversteken naar een vak dat direct grenst aan het vak waar ze op staan. 

Laat de speelclubbers om beurten proberen.  Loubna mag bijvoorbeeld als eerste proberen.  Stel: het derde vakje waar ze op staat, is een granaat.  Dan valt Loubna af.  Nu mogen ze een nieuwe speelclubber sturen, bijvoorbeeld Jasper.  Jasper weet nu al van één vakje dat er een bom ligt dus kan hij het ontwijken.

Als één speelclubber de overkant bereikt, kunnen ze de boom omhakken en Wapenfelt veroveren.

De draak van Smook

"In Smook woont een draak die niet alleen erg gevaarlijk is, maar bovendien de hele omgeving vervuilt met zijn zwaveladem.  Kunnen de speelclubbers het vuur van de draak blussen?"

In het lokaal staat een rij theelichtjes, evenveel als er speelclubbers zijn.  Geef iedereen een spuitje of pistool met water.  De speelclubbers moeten alle kaarsjes doven vanop twee meter afstand, maar ze mogen hun spuitje niet bijvullen.  Als het te moeilijk is, kun je de speelclubbers altijd een meter dichter laten komen.  Wanneer alle kaarsjes gedoofd zijn, is de opdracht geslaagd.

Tip:Zet zeker ook een emmer water in het lokaal.  Je weet maar nooit.


De schuifelende kerken van Uikumene

"Uikumene is een erg gelovige provincie: er zijn heel wat kerken.  Door de onenigheid tussen de verschillende kerkgemeenschappen is er grote onrust.  De kerken schuiven ongecontroleerd door de provincie en verpletteren alles wat zich op hun weg bevindt."

Laat de speelclubbers samen een grote toren bouwen, zodat alle kerken verenigd zijn in één kerk.  Laat hen een piramide vormen of een toren bouwen met materialen die ze vinden in het lokaal.

De sprong van de St.-Aloïsius 

"De gemene ministers van Katoren willen koste wat het kost voorkomen dat er een nieuwe koning komt.  Ze geven de speelclubbers een onmogelijke opdracht!  St.-Aloïsius heeft een mirakel nodig.  Daarom moet Stach van de kerktoren springen en het er levend van afbrengen.  De speelclubbers moeten zo veel mogelijk kussens verzamelen om Stach op te vangen."

In het midden van het lokaal ligt een hele hoop kussens.  Verdeel de speelclubbers in vier ploegen.  Elke ploeg heeft een hoek van de kamer en moet proberen om daar zo veel mogelijk kussen te verzamelen.  Het spel duurt maar één minuut.  Gedurende die minuut mag je ook kussens gaan stelen bij de andere groepen.  Laat Stach nadien van een stoel op de grote hoop kussens springen.  Als dat gebeurd is, is de provincie veroverd.

Einde van het spel 

Als de speelclubbers alle opdrachten tot een goed einde hebben gebracht, hebben zij de eer om Stach tot de nieuwe koning te kronen.

Afsluiten in stijl: kroning tot held van Katoren

Stach is superblij dat hij de nieuwe koning van Katoren is, en vindt dat de speelclubbers ook een heldenkroon verdienen.  Maak samen voor iedereen een papieren kroon, en kroon je speelclubbers met een plechtige ceremonie tot nationale helden van Katoren.

(verschenen in dubbelpunt  in 2017)

Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen vzw