De koning(in) van de jungle

De koning(in) van de jungle

Speluitleg

INLEIDING

De keti’s worden voor een dag dieren van de jungle. De tijd dat de leeuw vanzelfsprekend de koning van de dierenrijk was, is voorbij. Dat leiderschap wordt in dit spel betwist. Alle dieren mogen zich kandidaat stellen, maar ze moeten het wel verdienen! Wie wordt het meest invloedrijke? De leeuw? Of wordt het dit jaar toch eerder de kolibrie? Watch out, Simba! Doel van het spel De dieren van de jungle moeten proberen een kudde te verzamelen. Dat doen ze door zoveel mogelijk andere diersoorten in te lijven. Ondertussen moeten ze ook zoveel mogelijk plaatsen in de jungle veroveren. Degene met de meeste diersoorten onder zich en de meeste veroverde plaatsen wordt de nieuwe koning of koningin van de jungle.

VOORBEREIDING 

  • Schrijf enkele plaatsen op bladen papier. Onder de naam teken je een raster van twintig hokjes. Hieronder vind je inspiratie voor plaatsen. Verzin er gerust nog enkele bij!
  • De bananenbomen
  • De rots van de leeuwenkoning 
  • De Amazonerivier 
  • De verloren stad 
  • De dode vallei
  • De hangbrug
  • Het olifantenkerkhof ★ De slingerplanten ★ Moeder Wilg ★ Het veld van de vleesetende planten 
  • Maak voor elke keti een kaartje. Daarop zet je de naam van een dier, een getal en een pootafdruk. Dat zijn hun identiteitskaarten. Verzin zoveel dieren als het aantal keti’s in jouw groep. Tip voor inspiratie: Jungle Book! 
  • Verspreid de papieren met de plaatsen over het terrein. Speel dit spel best in een bos of een groot park. Zo blijven jullie in junglesferen en kunnen de keti’s stiekem sluipen naar de plaatsen om ze zo te claimen. 
  • Maak een kamp voor de spelbegeleiding. Hier kunnen de keti’s tips komen vragen. Hier hangt ook de lijst met alle identiteitskaarten die in omloop zijn. 
  • Maak een lijst met de beschrijving van mogelijke identiteitskaarten van de keti’s. Zorg er zeker voor dat zowel de naam van het dier als de pootafdrukken en getallen op de lijst staan. De keti’s moeten zich op die lijst baseren bij het raden van de identiteit van de andere keti’s. Hoe groter je de lijst maakt, hoe moeilijker.

SPELVERLOOP

De keti’s krijgen elk een kaartje met een dier, een getal en/of symbool, en een pootafdruk op. Vertel hen dat het de bedoeling is dat ze hun identiteit geheim houden. Na het startsignaal is het de bedoeling dat ze de verschillende plaatsen in de jungle gaan zoeken. Vertel hen op voorhand hoeveel plaatsen jullie verstopt hebben. Ondertussen moeten ze ook proberen om zoveel mogelijk andere diersoorten te overmeesteren door hun identiteit te raden. Ze mogen hun opdrachten in willekeurige volgorde uitvoeren en moeten zelf strategisch kiezen waar ze voor gaan.

De jungleplaatsen claimen

Elke keti krijgt een stift mee. Ze moeten op het terrein zoeken naar de jungleplaatsen. Als ze er een gevonden hebben, kunnen ze die claimen door er hun eigen getal op te zetten. Opgelet! Ze mogen hun getal enkel in het eerste vrije hokje zetten! Ze moeten van links naar rechts werken en van boven naar onder. De bedoeling van het spel is om op het einde van het spel zoveel mogelijk plaatsen als laatste geclaimd te hebben! Tip In plaats van met getallen kunnen jullie ook met pootafdrukken werken. Dat maakt het iets moeilijker voor de keti’s!

De baas worden van de andere dieren

De keti’s krijgen elk de rol van een dier. De bedoeling is dat ze kuddeleiding worden. Dat kan door de identiteit van een ander dier te raden, maar ze mogen pas een gok doen als ze iemand als eerste hebben kunnen tikken. Ze kunnen zomaar proberen te raden, of ze kunnen tips vragen aan de spelleiding (zie onder). Bijvoorbeeld: Delphine de aap tikt leeuw Merijn. Als Delphine niet raadt dat Merijn de leeuw is, mag Merijn doorlopen en mag Delphine hem niet opnieuw tikken. Raadt Delphine wél juist, dan moet Merijn zijn leeuwenkaart afgeven. Vanaf dat moment zit Merijn in het team van de aap, en werken zij samen om het ‘apenrijk’ uit te breiden. Merijn moet nu dus mee de identiteit van de andere dieren raden zodat ze nog meer keti’s in hun team krijgen. Hoe meer apen erbij komen, hoe meer kans ze hebben dat ze winnen. Merijn kan ook niet meer ‘gestolen’ worden door andere dieren want hij heeft zelf geen kaartje meer op zak.

Opgelet! Je mag enkel een andere diersoort proberen te raden als je zelf nog een dierkaartje hebt. Zodra Merijn bij de apenkudde hoort, mag hij dus geen kaartjes meer afpakken van andere dieren. Wel mag hij helpen met tips te verzamelen over de identiteit van de andere keti’s.

Omdat het niet makkelijk is om vanuit het niets de identiteit van de andere dieren te raden, kun je aan de spelleiding tips vragen. Verzin die tips zelf. Dat mag te maken hebben met het dier, maar ook met het getal of de pootafdruk op het kaartje.

Mogelijke opdrachten om tips te verzamelen

  • Speel blad-steen-schaar.
  • Armworstel tegen de spelbegeleiding.
  • Sta vijf minuten op één been.
  • Loop een parcours terwijl je een lepel in je mond houdt met een knikker erop. De knikker mag niet vallen

Mogelijke tips 

  • Persoon X is geen reptiel. 
  • Persoon Y is geen katachtige.
  • Persoon Z is kleiner dan een leeuw. 
  • Persoon A heeft geen getal dat deelbaar is door drie.

Speluitbreiding

Als er gefloten wordt, moeten de keti’s naar de verzamelplaats komen voor een groepsopdracht. Speel een spel waarbij er maar enkele winnaars kunnen zijn, bijvoorbeeld ‘De laatste der Mohikanen’. De winnaars van dit spel krijgen een extra tip. Dat ze moeten bijeenkomen, zorgt ervoor dat ze ook nog extra kans hebben om de andere dieren te tikken. Je kunt die groepsopdrachten enkele keren herhalen. Verzin er zelf nog enkele bij!

De laatste der Mohikanen

Alle keti’s gaan op een rij staan. Na het fluitsignaal moeten ze zo snel mogelijk op hun buik gaan liggen. Na het volgend fluitsignaal moeten ze weer rechtstaan. Kijk op willekeurige momenten wie er als laatste rechtstond of als laatste was gaan liggen. Die spelers vallen af. Het spel eindigt wanneer er nog maar drie spelers over zijn. Zij krijgen een extra tip.

EINDE VAN HET SPEL

Speel het spel twee uur. Nadat je afgefloten hebt, kunnen jullie de scores berekenen. Verzamel alle papieren met de plaatsen van de jungle op. Bekijk op elk blad het laatste getal en kijk na van welke groep dieren het is. Geef een punt aan de kuddeleiding voor elke plaats die ze als laatste geclaimd hebben. Iedereen moet nu per ‘kudde’ gaan staan. Normaal gezien zijn er nu groepen van diersoorten. Voor elke speler in de kudde krijgt de kuddeleiding een punt. Tel die punten samen met de punten van de plaatsen. Wie in totaal de meeste punten heeft, is de nieuwe koning of koningin van de jungle!

Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen

Leeftijd

14
tot
16 jaar
Intensiteit
zwaar