Ontdekkingsreis

Ontdekkingsreis

Speluitleg

Het volgende spel is een actief gezelschapsspel waarbij de rakwi's proberen te overleven in de jungle en zoveel mogelijk rijkdommen moeten bemachtigen. Er wordt gewisseld tussen een kaartronde en een actieve ronde.

Uit Dubbelpunt oktober 2022

Doel van het spel

Het spel heeft als doel om zo rijk mogelijk te worden. Wie na de laatste expeditie de hoogste waarde aan schatten heeft, is de winnaar.

Materiaal

  • Speelkaarten (zie bijlage)
  • Lijst met schatten en prijzen (zie bijlage)
  • Uitleg gebeurtenissen (zie bijlage)
  • Een lange sjorpaal

Voorbereiding

  • Probeer het spel eens kort uit om beter te kunnen inschatten welke kaarten je best wanneer toevoegt en hoe moeilijk je het maakt.
  • Knip alle verschillende kaarten en prijzen uit. Deze zijn te vinden via de QR-code.
  • Uitleg voor de verschillende gebeurtenissen van de kaarten is ook te vinden via de QR-code.
  • Zorg voor tekeningen voor alle prijzen

Spelverloop

We beginnen met een kleine stapel kaarten. Die bevat alle beschikbare eindtempels, een aantal van de minder gevaarlijke evenementen en dieren. Het idee is om een stapel te maken die niet gevaarlijk is, maar ook niet veel prijzen oplevert. De volgende expedities maak je stelselmatig moeilijker door gevaarlijker kaarten toe te voegen aan de stapel en eventueel eindtempels te verwijderen.

  1. Alle spelers trekken een kaart van de stapel.
  2. De gebeurtenissen worden in wijzerzin uitgevoerd.
  • Als de getrokken kaart een dier bevat, dan wordt er aangevallen. Aanvallen gebeurt via het gooien van dobbelstenen volgens de regels van Risk (zie afbeelding). 

  • Als avonturier gooi je met drie dobbelstenen, tenzij je een voorwerp kan bemachtigen dat dat verhoogt. De dobbelstenen voor het dier staan aangegeven als 'actie' op de kaarten. Als je het dier verslaat, dan krijg je een prijs die uniek is voor dat dier.

risk regels

  1. Alle spelers gooien met een dobbelsteen. Eén derde van de spelers voert een waanzinsronde uit, afhankelijk van hoe hoog ze gooiden. Bijvoorbeeld: Tom, Anita en Abram gooien 1, 2 en 4. Ze zijn met drie spelers, dus moet een iemand deelnemen aan waanzin. Tom gooide het laagste getal, dus moet hij deelnemen aan waanzin.
    Waanzin: trek een kaart van de stapel. De uitkomst van die kaart zal altijd negatief zijn.
  2. Sterft een speler, bijvoorbeeld Bavo, dan stopt deze expeditie voor hem en hij verliest de helft van zijn voorwerpen. Voorbeeld: Bavo trekt de kaart 'vulkaanuitbarsting' en verliest daardoor zijn laatste leven van de dertig. Nu dient hij al zijn schatten in. Slechts de helft van de waarde wordt genoteerd als zijn score en hij kan pas weer meespelen als iedereen hun expeditie afgerond heeft en er een volgende gestart wordt.
  3. Wie een eindtempel vindt, kan beslissen om de expeditie stop te zetten of om verder door te gaan met het risico van te sterven. Het stopzetten en vastleggen van de score kan nu altijd.
  4. Als iemand beslist om de expeditie stop te zetten, worden al de schatten van de speler opgeteld, genoteerd en weer weggestopt. Die punten zijn dan permanent, de speler kan die niet meer verliezen.
  5. Na iedere ronde (en eventuele waanzinsronde) wordt er een spel gespeeld. De winnaar daarvan krijgt de keuze uit vier voorwerpen die zullen helpen op de volgende expedities of een prijs van waarde 50.
  6. Start de volgende expeditie maar voeg gevaarlijker kaarten toe en verwijder eventueel andere kaarten.

Korte opdrachten na elke ronde

  • Tikkertje hoog in het bos. Zora, de leidster, is de tikker en probeert Evert te tikken. Evert is haar te snel af en klimt in de boom waar Tuur al in zat. Er mag maar één persoon per boom zitten dus moet Tuur uit de boom springen en weglopen van Zora. De laatste rakwi die overblijft, is de winnaar.
    Tip: geen bos in de buurt? Speel dit spel met enkele tafels en stoelen.
  • Overtocht over de beek. Gooi een lange sjorpaal over de beek heen. Het eerste doel is om allen samen over de beek te raken door elkaar te steunen en te kruipen. Wanneer alle rakwi's gewend zijn om over de paal te kruipen, hou je per twee een afvalwedstrijd op de paal. Het doel is telkens om langer dan de andere persoon op de paal te kunnen blijven rechtstaan.
    Tip: geen beek in de buurt? Leg de balk gewoon op de grond.
  • Boompje wisselen. Zoek in het bos of in een park een aantal bomen die vlak bij elkaar staan. De rakwi's gaan elk bij een boom staan, een speler staat in het midden tussen de bomen in. Op een afgesproken teken wisselt iedereen van boom. De speler in het midden probeert op dat moment een boom te bemachtigen. Lukt dat, dan gaat de speler die op dat moment geen boom heeft, in het midden staan. Als het niet lukt, blijft dezelfde speler in het midden staan. Degene die het minst aantal keren in het midden staat, is de winnaar.
    Tip: dit spel kan je ook met stoelen spelen.

Einde van het spel

De speler die na de laatste expeditie de grootste waarde aan schatten heeft, is de winnaar.

Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen vzw
Duur
120 minuten
Intensiteit
rustig