De Pyromaan

De Pyromaan

Speluitleg

De leden wonen in een papieren dorp van papieren huizen waar het vroeger altijd rustig was. Deze rust wordt echter geteisterd door een pyromaan die alle huizen in brand steekt. De dorpsbewoners moeten samenwerken om hun huisjes en hun leven te beschermen.

Spel

De leden krijgen elk de tijd om een papieren huisje te bouwen en eventueel te versieren. Daarnaast worden er ook enkele extra huisjes gemaakt als vervanging indien nodig. Hierbij is het belangrijk dat de huisjes op zichzelf kunnen blijven staan en niet omvallen. 

Nadat alle huisjes zijn gemaakt en het dorpje helemaal af is, worden de verschillende rollen uitgedeeld. Deze rollen zijn (dit is ook de volgorde):

  • De stalker staat elke nacht achter het gordijn naar buiten te staren, hierdoor vangt die soms een glimps op van de pyromaan (functioneert zoals het spiekend meisje).

  • De matchmaker koppelt de eerste nacht twee dorpsbewoners

  • Het koppel wordt de eerste nacht gekoppeld door de matchmaker. Zij moeten elkaar volgen tijdens het stemmen en als één sterft dan sterven ze beiden. Omdat de matchmaker wil dat er een kind komt uit de match, zullen zij elke nacht in hetzelfde huis slapen. Aan het begin van de nacht wordt er gevraagd in welk huisje ze gaan overnachten. 

  • De pyromaan mag elke nacht 1 lucifer gebruiken om 1 huisje in de fik te steken

  • De brandweer is jammer genoeg de enige in het brandweerkorps van het dorpje, hierdoor kan die elke nacht maar 1 huis beschermen met water. Eenzelfde  huis mag niet twee nachten na elkaar beschermd worden. 

⇒ De leden zonder rol zijn gewone burgers

Als de rollen zijn verdeeld dan wordt de burgemeester gekozen. De burgemeester mag elke stemronde starten en bij een ex-aequo kiest de burgemeester wie er sterft. 

Nadat de burgemeester is gekozen valt de nacht voor de eerste keer. Zodra alle rollen aan bod zijn gekomen, wordt het dorpje weer wakker. Als iemands huisje wordt verbrand in de nacht, dan sterft deze persoon ook (als die daar aanwezig was). 

Na de nacht volgt de stemronde, het huisje van de persoon met de meeste stemmen wordt verbrand. 

De leden die ‘gestorven’ zijn, zwijgen voor de rest van het spel.

Als de leden kunnen achterhalen wie de pyromaan is, dan winnen zij. Als alle huisjes zijn afgebrand dan wint de pyromaan. 

 
Materiaal
Papier, lijm en plakband, lucifers, kaartjes met de rollen
Organisatie
Chiro Sint-Jan

Leeftijd

12
tot
99 jaar

Aantal spelers

10
tot
20 spelers
Duur
30 minuten
Aantal groepen
1 groep
Terrein
Intensiteit
rustig