Ontmasker de weerwolf

Ontmasker de weerwolf

Speluitleg

De tito’s zijn de kleine helden van Wakkerdam. In Wakkerdam zijn er vreemde dingen aan de hand. ‘s Nachts veranderen enkele dorpsbewoners in weerwolven. Kunnen de tito’s de weerwolven ontmaskeren?

Voorbeeld van personageverdeling

Je zult zelf het aantal spelers per rol moeten kiezen, naargelang het aantal tito’s in jullie groep. Voorbeeld voor 12 Tito's 

  • Weerwolven (2)
  • Heks (1)
  • Ziener (1)
  • Cupido (1)
  • Jager (1)
  • Burgers (6)

De verdeling van de rollen

Laat elke tito een rol trekken uit de zak. Geef hen de opdracht hun kaartje geheim te houden.

BURGER: Als burger probeer je de weerwolven te ontmaskeren. Je loopt ‘s nachts rond en houdt je ogen en oren open. Overdag probeer je je medeburgers te overtuigen van je vermoedens. Je probeert zo lang mogelijk in leven te blijven.

HEKS: Als heks sta je aan de kant van de burgers. Jij kunt elk spel één iemand opnieuw levend maken en één iemand doden. Hiervoor probeer je tijdens de nacht onopgemerkt naar het dorpshuis te gaan. Daar zeg je tegen de leiding wie je wilt doden en wie je weer tot leven wilt wekken.

ZIENER: Als ziener sta je aan de kant van de burgers. Je mag één keer per nacht naar het dorpshuis gaan en aan de leiding de identiteit van een van de dorpsbewoners vragen.

JAGER: Als jager sta je aan de kant van de burgers. Als jij gedood wordt, mag je iemand meenemen in je graf.

CUPIDO: In het begin van het spel (zie verder) mag Cupido twee mensen verliefd maken. Die twee geliefden kunnen niet zonder elkaar leven. Als de ene sterft, sterft de andere dus ook. Het doel van de geliefden is om samen het spel te winnen. Het kan wel dat bij die geliefden een van de weerwolven zit. Bijgevolg verschuift het doel van de weerwolf of burger in kwestie: de geliefden denken alleen aan elkaar.

WEERWOLVEN: Het doel van de weerwolven is om het hele dorp uit te moorden zonder ontmaskerd te worden. Elke nacht moeten zij een slachtoffer maken. Ze doen dat door te knipogen naar een slachtoffer.

De eerste dag in Wakkerdam

De beginfase van het spel is cruciaal. Nadat de tito’s hun rol weten, moeten ze in een kring gaan staan met de ogen gesloten. Eerst mogen de weerwolven hun ogen opendoen en elkaar aankijken. Zo weten ze met wie ze moeten samenwerken. Daarna vraag je een voor een aan de heks, de jager en de ziener om hun ogen open te doen. Zo weten jullie als leiding wie wie is. Als laatste roep je Cupido op. Die mag twee mensen verliefd maken. Die twee mensen krijgen een tik en mogen elkaar aankijken, zo weten ze dat ze verliefd zijn op elkaar. Daarna mogen alle tito’s hun ogen open doen en begint het spel.

Het spel verloopt in een opeenvolging van dagen en nachten. In de nacht proberen de weerwolven een onschuldige burger te vermoorden. Overdag zoeken de burgers naar gerechtigheid en zoeken ze naar een zondebok om terecht te stellen.

DE NACHT: ‘s Nachts gaan alle tito’s op pad. Laat hen rondlopen op een groot terrein. Ze kunnen ervoor kiezen om alleen rond te lopen of een maatje te zoeken. Ze moeten zelf beslissen of ze andere tito’s genoeg vertrouwen om samen mee rond te lopen. Elke nacht proberen de weerwolven ongezien een slachtoffer te maken. Bijvoorbeeld: Alicia is de weerwolf. Zij knipoogt naar Yassin. Yassin is nu vermoord en stapt op zijn gemak terug naar het dorpshuis. Maak de tito’s duidelijk dat het belangrijk is dat diegene die vermoord is, gewoon onopvallend terug naar het dorpshuis stapt. Wanneer Yassin in het dorpshuis is aangekomen, fluit de leiding als signaal dat de dag zal beginnen. Alle tito’s moeten nu terug naar het dorpshuis komen. Wanneer alle tito’s er zijn, begint de dag.

DE DAG: De burgers worden wakker en bediscussiëren de moord. Wie goed opgelet heeft, weet natuurlijk al wie er vermoord is, al mag Yassin niets zeggen over wie dit gedaan heeft. De tito’s mogen nu discussiëren over wie ze verdenken. Ze mogen hierbij valse beschuldigingen uiten, feiten verzinnen of de waarheid spreken. Ze mogen op geen enkel moment zeggen welke rol zij zelf hebben. Geef de tito’s vijf minuten de tijd om te discussiëren wie er als weerwolf terechtgesteld zal worden.

Alle tito’s mogen om beurten zeggen wie zij verdenken. Selecteer de twee tito’s die de meeste verdenkingen achter hun naam hebben, en geef hen nog dertig seconden om zich te verdedigen. Nadien gebeurt de finale stemming en wordt de tito met de meeste stemmen terechtgesteld. Na de terechtstelling mag die tito zijn of haar ware identiteit onthullen. Was het echt een weerwolf? Of heeft Wakkerdam een onschuldige burger ter dood veroordeeld? Als dat bekend is, begint er opnieuw een dag, enz.

Uitbreiding: immuniteit verwerven De burgers kunnen immuun worden voor weerwolven als ze alle geheime ingrediënten verzameld hebben voor een toverdrank. Verspreid over het terrein liggen er vijf ingrediënten verstopt: wijwater, knoflook, zonne-energie, monnikskap en zuurtjes. De tito’s proberen ze tijdens de nacht te verzamelen. Overdag kunnen ze die dan in het geheim inruilen om immuniteit te verwerven. Wie immuniteit heeft, kan gedurende twee rondes niet meer vermoord worden.

DE DODEN: Voor de tito’s die dood zijn, kan het soms lang wachten zijn tijdens de rest van het spel. Om de verveling tegen te gaan, kun je hen omdopen tot zombies. Zij mogen ‘s nachts rondlopen en de anderen schrik aanjagen of de andere spelers in de war brengen.

Einde van het spel

Het spel kan op twee manieren eindigen. Als alle weerwolven dood zijn en er leven nog burgers, dan hebben de burgers gewonnen. Als er twee spelers overblijven, één weerwolf en één burger, dan winnen de weerwolven.

Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen

Leeftijd

12
tot
14 jaar
Intensiteit
rustig