Een trekkersduo zoeken met de hele ploeg

Een trekkersduo zoeken met de hele ploeg

Speluitleg

Doelstelling: De hele ploeg laten nadenken welke eigenschappen de ideale trekker voor deze ploeg heeft. Mensen individueel laten nadenken over hun eigen eigenschappen.

Een nieuw trekkersduo zoeken in een verbond of gewest, nieuwe hoofdleiding zoeken... Niet gemakkelijk. Denk eerst na over wat het ideale trekkerduo nodig heeft. Laat daarna iedereen nadenken over wat hij/zij in de kast heeft en welke aanvulling ideaal zou zijn. Start van daaruit het gesprek. Ideaal gezien wordt dit begeleidt/gemodereerd door iemand die buiten de groep staat, zodat iedereen zijn stem even hard kan weerklinken.

Verloop: 

Je legt een hele hoop kaartjes met eigenschappen op een tafel. Vrolijk, Enthousiast, Betrouwbaar, Serieus, Optimistisch, Netjes, Dapper, Ontspannen, Actief, Bescheiden, Alert, Spontaan, Creatief, Belangstellend, Verantwoordelijk, Zorgzaam, Avontuurlijk, Positief, Luisteraar, Intelligent, Ruimdenkend, Royaal, Gevoelig, Organisatorisch, Zorgvuldig, Eerlijk, Veelzijdig, Flexibel, Duidelijk, Liefdevol, Geduldig, Verdraagzaam, Behulpzaam, Sterk, Humoristisch, Zelfverzekerd, IJverig, Aardig, Zelfstandig, Handig, Rustig, Behoedzaam, Sympathiek, Sociaal, Joviaal, Leergierig, Dapper, Idealistisch, Kranig, Meegaand… (Je kan er het kwaliteitenspel bijhalen) 

Leg zeker ook een aantal lege kaartjes, zodat mensen nog zelf kunnen aanvullen. 

Dan geef je alle leden van de ploeg 5 jetons. Die mogen ze inzetten op de eigenschappen die het belangrijkst zijn. Als iets superbelangrijk is, mag je er zelfs meerdere jetons op inzetten.

Als alle jetons liggen, haal je de eigenschappen waar geen jetons op liggen mag. De rest blijft liggen, met de jetons erbij.

Dan vraag je iedereen om even na te denken over de 3 eigenschappen die het beste passen bij zichzelf, ze schrijven dit op een blaadje. Daarna stellen ze zich de vraag:  "Moest ik trekker zijn van deze ploeg, welke eigenschappen zou mijn co dan best hebben?" Zo mag je er ook 3 op schrijven. Dan mag iedereen die voorstellen. Als de moderator het gevoel heeft dat sommige mensen hun eigenschappen niet zo goed ingeschat hebben, kan je er nog wat vragen over stellen (kan je eens een voorbeeld geven van wanneer jij die eigenschap had?). Motiveer ook de anderen om dit te doen.  

Op die manier kan het gesprek op gang komen.

- Welke personen zouden een goed duo zijn?
- Waarom zou je iets wel of niet zien zitten?

Als moderator zorg je tijdens het gesprek dat iedereen aan het woord komt, dat op de eigenschappen en het gedrag gespeeld wordt, en niet op de persoon zelf (Gebruik 'Toen je de fuif organiseerde heb je niet zo goed gecommuniceerd over wat er nog moest gebeuren' in plaats van 'jij kan niet communiceren') 

Je hoeft niet in 1 gesprek de ideale oplossing te vinden. Als niemand zich geroepen voelt en/of na het gesprek is nog niet duidelijk welke mensen trekker zullen worden is dat geen groot probleem. Nachtjes slapen en informele babbels met voorgangers kunnen wonderen doen... ;) 

Materiaal
Kaartjes
Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen

Leeftijd

18
tot
99 jaar

Aantal spelers

4
tot
20 spelers
Duur
90 minuten
Intensiteit
rustig