Henk de Eenhoorn

Henk de Eenhoorn

Speluitleg

Hoe zit het met de kennis van de tito's over eenhoorns, meer bepaald over Henk de eenhoorn? Henk is een ijdele eenhoorn die zijn aanbidders beloont. Hij heeft over zichzelf een eenhoornbord gemaakt. Slagen de tito's erin om tot bij het einde en dus bij de beloning te raken?

In het kort

De tito's zullen in groepjes proberen om de beloning van Henk de eenhoorn te bereiken. Dat doen ze door zich op het eenhoornbord te verplaatsen en de nodige opdrachten uit te voeren. Die opdrachten kunnen zowel in kleine als in grote groep zijn. Wanneer ze een opdracht niet goed uitvoeren, moeten ze drie vakjes terugkeren als straf. Het doel is dus eenvoudig: raak zo snel mogelijk bij Henk de eenhoorn!

Voorbereiding

  • De eindbeloning zit in een eenhoornpiñata die Henk voorstelt. Hij moet nog niet afgewerkt zijn, want daar zorgen de tito's tijdens het spel voor.
  • Vul de eenhoorn met de beloning. Dat kan gaan van hun vieruurtje over snoep tot feestmateriaal zoals toeters en confetti.
  • Leg wat basismaterialen klaar die de leden kunnen gebruiken: knutselgerief (bv. lijm, verf, glitters, scharen, plakband), kranten, schmink, verkleedkleren en karton.
  • Materiaal voor de vakjesopdrachten: een soort ring (bv. hoepel) om over een kegel te werpen, confetti en punaises.
  • Materiaal voor groepsopdrachten: blinddoeken, fototoestel, papier, verf en kurken.
  • Leg een of meerdere dobbelstenen klaar.

Tip voor de eenhoornpiñata: gebruik enkele kartonnen dozen die je aan elkaar plakt zodat de vorm iets weg heeft van een eenhoorn en leg er eventueel een laagje papier-maché over voor de stevigheid. Je hoeft hem nog niet helemaal af te werken, want dat doen de tito's tijdens het spel.

Spelbord

Maak een groot spelbord. Teken met krijt 27 spelvakjes op de grond en geef ze opeenvolgende nummers. Er zijn drie kleuren nodig: een voor de gewone vakjes, een voor de groepsopdrachten en een voor de vakjesopdrachten in kleine groep. De volgorde van de kleuren bepaal je zelf. Heb je een grote groep? Voeg gerust extra vakjes toe.

Spelverloop

Ploegverdeling en start

Een ideetje voor de ploegverdeling: kies enkele eenhoornleiders (aantal afhankelijk van groepsgrootte). Iedereen gaat vervolgens gehurkt zitten met een blinddoek aan en de leiders maken hun persoonlijke eenhoornlawaai. Zo vinden de kleine eenhoorntjes een leider. Wanneer er genoeg babyeenhoorns bij de leider zijn, is die groep compleet. Laat elke ploeg vervolgens een pion zoeken en op het startvakje leggen. De ploegjes proberen vervolgens zo'n laag mogelijk getal te gooien met de dobbelsteen om als eerste te starten.

Ready, set, go!

Nu kan het spel beginnen! Laat de ploegen om beurten met de dobbelsteen gooien, hun pion verplaatsen en de opdracht uitvoeren. Wanneer een opdracht lukt, mag de ploeg blijven staan en haar beurt afwachten. Als de opdracht niet lukt, volgt er een straf: keer drie vakjes terug. De ploegen hoeven niet te wachten met dobbelen tot de opdracht van de andere ploegen uitgevoerd is. Het kan dus zijn dat een bepaalde ploeg nog bezig is met hun opdracht wanneer ze aan zet zijn. Op dat moment wordt hun beurt gewoon overgeslagen en komt de volgende ploeg aan beurt.

Spelvakjes

Basisvakjes

Dit zijn vakjes zonder opdracht, maar met typische ganzenbordelementen. Hier kan je zo'n tiental vakjes van maken. Uitbreiden of inperken naargelang de groepsgrootte en de tijd kan zeker.

Enkele voorbeelden:

  • Jullie worden gestraft door Henk: ga terug naar start.
  • Henk vindt dat jullie goed jullie best doen: ga naar vakje 15.
  • Henk vindt dat jullie een beetje traag zijn: sla een beurt over.
  • Jullie ontmoeten de heilige Henk: gooi nog een keer.
  • Henk denkt dat jullie nog niet capabel genoeg zijn: ga drie vakjes terug.

Vakjesopdrachten

Dit zijn opdrachtvakjes waarbij de spelers met hun eigen ploeg een opdracht uitvoeren.

  • Teken Henk (zonder hoorn!) op een groot karton en versier hem
  • Eenhoorntje-prik: maak een hoorn uit karton en steek er een punaise door. Prik hem geblinddoekt op de juiste plaats van de kartonnen hoornloze eenhoorn
  • Dode eenhoorn: speel dode vis. Alle spelers gaan op de grond liggen of zitten. Na het startsignaal mogen ze niet meer bewegen. Eén speler loopt rond en noemt de namen van degenen die toch bewogen hebben. Die spelers lopen nu ook mee rond. De speler die als laatste overblijft, wint het spel.
  • Maak een zo mooi mogelijke knuppel om straks op de piñata te slaan.
  • Henk is nog niet zo mooi: versier de Henkpiñata.
  • Verzamel drie roze snacks voor Henk.
  • Bereid de begrafenis van Henk voor, want straks sterft zijn piñataversie.
  • Speel een partijtje ringwerpen over de hoorn van Henk.
  • Verkleed je zo goed mogelijk in een eenhoorn.
  • Schmink elkaar als eenhoorn.

Groepsopdrachten

Deze opdrachten voer je met de hele titogroep uit. Als een ploegje op zo’n vakje komt, stoppen alle anderen tijdelijk met hun opdrachten. De winnende groep mag een vakje vooruit, de andere worden gestraft en moeten een vakje terug.

  • Elke tito krijgt een blad papier aan hun poep geplakt en een kurk met verf in de kleur van hun ploeg. Die kurk moeten ze als hoorn tegen hun voorhoofd houden. Ze proberen de andere ploegen te prikken door met hun ‘hoorn’ een stip op het blad van de andere spelers te zetten.
  • Laat de tito’s in een kring zitten. Iemand begint en zegt: "Ik, Joris Rippelstippel zonder stippel, vraag aan Febe Rippelstippel zonder stippel: hoeveel stippels heb jij?" Febe gaat dan verder en stelt die vraag aan iemand anders. Zeg dus eerst je eigen naam, en dan de naam van de persoon aan wie je de vraag stelt. Na elke naam zeg je ‘Rippelstippel’ en hoeveel stippels die persoon heeft (dat kan dus zijn: zonder stippel, met twee stippels, enz.). Zo’n stippel krijg je als je een fout maakt in het zinnetje. Als je een stippel gekregen hebt, mag je uiteraard niet meer zeggen ‘zonder stippel’, maar moet dat ‘met één stippel’ worden, enzovoort. Het gaat erom zo weinig mogelijk stippels te hebben op het einde van het spel.
  • Henk wordt blij als iemand hem vertelt dat hij er goed uitziet: elke groep moet in vijf minuten zoveel mogelijk complimenten verzinnen. Na die vijf minuten overloop je alles. Wat meermaals voorkomt, schrap je. Wie het meest complimentjes overhoudt, wint!
  • Eenhoorn Henk kan niet hardlopen, maar wel huppelen. Speel kiekeboe waarbij de tito’s enkel mogen huppelen om zich te verplaatsen. Duid een zoeker aan en laat hem of haar op een centrale plek in het speelveld staan. De zoeker telt af van tien naar nul. In die tijd moeten de anderen zich gaan verstoppen. De zoeker mag maar drie stappen zetten om de anderen te zoeken. Een nieuwe ronde start wanneer de zoeker terug naar zijn of haar plek gaat, ‘kiekeboe’ roept en met de ogen dicht weer begint af te tellen, maar nu van negen tot nul. De andere spelers moeten de zoeker komen aantikken en zich dan opnieuw verstoppen. De ploeg van de laatste speler die overblijft, is de winnaar.
  • Henk wil graag bekend worden in de Chiro. In de krant komen is mooi meegenomen. Iemand van de leiding is journalist. Per ploeg is de helft geblinddoekt op het terrein, de andere helft staat op een rij. De journalist positioneert zich ergens op het terrein en telt af van 10 naar 0 terwijl hij of zij het fototoestel in een bepaalde richting houdt. De spelers die nog zien, moeten instructies roepen om zoveel mogelijk teamgenoten op de foto te krijgen.

Einde van het spel

Wie als eerste het einde van het eenhoornbord bereikt, krijgt een stukje van Henk. Daarvoor moeten ze op de eenhoornpiñata meppen. Enkel de winnaars krijgen die eer, maar uiteraard mag iedereen mee van de beloning smullen.

Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen

Leeftijd

12
tot
14 jaar
Terrein
Intensiteit
matig