Tito's naar zweinstein

Tito's naar zweinstein

Speluitleg

Snul, hyppogriefen, flubberwormen, de steen der wijzen, enz. Horen jouw tito’s het in hun dreuzelhoofd donderen? Of zijn ze helemaal mee met Harry Potter? Hopelijk wel ... Want vandaag moeten ze bewijzen hoe goed zij het ervan afbrengen bij een potje zwerkbal. Wingardium Leviosa!

IN ‘T KORT

Dit spel wordt in twee ploegen gespeeld. Beide teams moeten proberen om zoveel mogelijk punten te scoren. Punten scoren doen ze door een doelpunt te maken of door de snaai te vangen. De ploeg met het meeste punten wint.

VOORBEREIDING

Maak een zwerkbalbeker. Maak briefjes met de verschillende ploegnamen op voor in de sorteerhoed: Zwadderich, Griffoendor, Ravenklauw en Huffelpuf. Zorg dat er van elke afdeling evenveel papiertjes zijn. Maak evenveel briefjes als er tito’s zijn. Maak zes doelen. In zwerkbal is een doel een hoge mast met een hoepel bovenaan. Probeer dat zo goed mogelijk na te maken. Zet het veld klaar: aan beide kanten van het veld moeten er drie doelen staan. Maak een scorebord.

Leg het volgende materiaal klaar:

  • Fluit
  • Pingpongbal
  • Grote ballen

SPELVERLOOP De sorteerhoed Om de tito’s in ploegjes te verdelen, maak je uiteraard gebruik van de sorteerhoed. Laat elke tito daar een briefje uit trekken. Op elk briefje staat een ploegnaam. Als je veel tito’s hebt, werk je best met vier ploegen. Heb je weinig tito’s, dan kun je eventueel met twee ploegen werken. Training Voor jullie aan het toernooi kunnen beginnen, moeten de tito’s natuurlijk een zwerkbaltraining ondergaan. Oefen met hen de verschillende elementen van zwerkbal. Pastraining (tienbal) Laat de tito’s oefenen op naar elkaar gooien zonder dat iemand de bal kan afpakken. Goaltraining Laat de tito’s oefenen op doelpunten scoren. Behendigheidstraining Laat de tito’s oefenen op de bal ontwijken. Jullie kunnen bijvoorbeeld een spelletje trefbal spelen. Zwerkbaltraining Nu jullie de basis geoefend hebben, kunnen jullie beginnen met zwerkbal. In dat spel zijn er enkele rollen. Jagers De jagers moeten proberen de speelbal in het doel te gooien. Voor ze dat mogen doen, moeten ze eerst vijf keer naar elkaar passen. Ze mogen de bal niet direct naar dezelfde tito terugpassen. Wachter De wachter beschermt het doel

Beukers Beukers proberen met een bal de tegenpartij te raken wanneer die de speelbal heeft. Als dat lukt, moet de jager de bal laten vallen en wachten tot hij of zij bevrijd wordt. Een jager wordt bevrijd als je door zijn of haar benen kruipt.

Zoeker Om de zoveel tijd blaast de scheidrechter op een fluit. Wanneer dat gebeurt, wordt er een snaai (een balletje) in het spel gegooid. De zoekers moeten die zo snel mogelijk bemachtigen. Geef hen een bepaalde tijdslimiet om dat te doen.

Het toernooi Wanneer de training erop zit, kunnen jullie het toernooi starten. Per doelpunt dat de jagers scoren, tel je tien punten. Per snaai die gevangen wordt, tel je 80 punten. Heb je een grote afdeling, dan kunnen jullie een kwartfinale, een halve finale en een finale spelen. Zijn jullie een kleine afdeling, dan kunnen jullie de kwartfinale skippen. 

EINDE VAN HET SPEL Het spel is voorbij als de vijfde snaai in het spel wordt gegooid. Organiseer een afdelingsfeest voor degenen die gewonnen hebben. Smekkies in alle smaken, iemand?

Materiaal
Fluit Pingpongbal Grote ballen Briefjes met de verschillende ploegnamen (Zwadderich, Griffoendor, Ravenklauw en Huffelpuf) Hoge mast met een hoepel
Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen

Leeftijd

12
tot
14 jaar
Intensiteit
matig