Kortfilm: Alice ou la vie en noir et blanc

Kortfilm: Alice ou la vie en noir et blanc

Speluitleg

Doel:

  • stilstaan bij ‘Waar haal ik kracht vandaan?
  • Stilstaan bij de problematiek van zelfaanvaarding

 

Verloop:

Achtergrond

Duur film : 15 min.

Thema’s die aan bod komen in de film:

Alice leeft niet in wonderland. Ze eet niet meer.

Leven – dood

Meisje – vrouw

Kind – ouder

Liefde – liefdeloosheid

Haar leven verloopt in zwart – wit

Vindt ze de kracht om haar kleur weer zichtbaar te vinden?

In de kortfilm staat een 13-jarig meisje, op zoek naar de zin van het leven, centraal. De geschetste problematiek van de identiteitsvraag in relatie met de vraag naar liefde is herkenbaar voor heel wat jongeren. Het is aangeraden dat de begeleiders de film vooraf bekijken. Mogelijk kan de problematiek (zelfaanvaarding, ontrouw, eetstoornissen,…) te zwaar zijn voor de groep.

 

De film kadert in het jaarthema vanuit de vragen: Wie of wat sterkt me en doet me in het leven geloven? Van wie ontvang ik kracht en wie staat dit in de weg? Wanneer voel ik me niet thuis in mezelf? Waar haal ik kracht om opnieuw op te staan en te geloven in de l(L)iefde?

De film kan een goed aanknopingspunt zijn om deze vragen ter sprake te brengen.

 

Voorafgaand aan de film

Je geeft enkele kijksleutels mee:

  • Welke symbolen kom je in de film op het spoor?
  • Waarnaar verwijzen ze?
  • Wanneer wordt er zwart/wit gefilmd en wanneer in kleur?
  • Wat is hier de betekenis van?
  • Waarom en wanneer krijg je ‘lopende’ beelden?
  • Wanneer en waarom komt de gedachte van ‘wegspoelen’ voor in de film?
  • Wat is de betekenis van de twee reeksen v-woorden?

 

 

Mogelijke verwerkingsvormen na het bekijken van de film.

- Je bespreekt de kijksleutels.

 

- Je legt enkele kaarten met woordparen in het midden: leven – dood, meisje – vrouw, kind – ouder, liefde – liefdeloosheid, … De jongeren kiezen een woordpaar en proberen te verwoorden wat die woorden met de film te maken hebben.

Het verhaal van de vlinder:

  • wie of welke omstandigheden zijn als vlinders voor jou?
  • Wanneer voel jij je uitgedaagd zelf een vlinder te zijn?
  • Waar haalt Alice haar kracht uit?

Je kan deze vragen afdrukken op een blad met een afbeelding van een vlinder. Bouw 10 minuten stille tijd in zodat iedereen rustig de tijd heeft erover na te denken. Nadien kan ieder die dat wil, iets delen met de anderen.

 

- Titel:

Een andere titel voor deze film zou kunnen zijn ‘De kracht van de omarming’. Waarom? Enerzijds zorgt de omarming tussen de mama en haar vriend er voor dat Alice zich slecht voelt en geen zin, geen kracht  meer heeft om te leven.

Anderzijds zorgt de omarming van de mama bij het uittrekken van de pull er voor dat Alice weer kracht krijgt om te leven. Er is aanraking, contact waar ze zo naar verlangt.

Bedenk zelf een titel voor deze film.

 

- Boodschap van de film:

  • Welke boodschap heeft deze film voor jou?
  • Waarover geeft de film te denken?
  • Is deze film herkenbaar?
  • Waarom zou je kunnen stellen dat de zin ‘jullie hebben het altijd zo druk alle twee’ de centrale zin van de film is?

 

- De jongeren krijgen een blad met zinnen die ze aanvullen:

1) Als ik kwaad ben…

2) Als ik met iets zit…

3) Ik kan terecht bij…

4) Alice overdrijft…

5) Bij groot verdriet…

6) Ik vind het vervelend als…

7) De papa van Alice vind ik…

8) De mama van Alice vind ik…

9) Als vrienden met iets zitten dan…

10) De relatie met mijn ouders…

Je kan ook de mogelijkheid geven om twee zinnen open te laten. Dat zet de jongeren minder onder druk. Bij de bespreking kiest iedereen twee zinnen uit die hij/zij in de groep aanvult.

 

- Verrijzenis:

In de vertaling wordt ‘vivre’ vertaald met ‘voortleven’. Zou het ook vertaald kunnen worden door ‘verrijzenis’?

 

- Wat is voor jou het centrale gevoel in de film? Maak hiermee een elfje. ( Een elfje is een gedicht met elf woorden: er zijn 5 regels; de eerste regel bestaat uit 1 woord, de tweede uit 2, de derde uit 3, de vierde uit 4 en de vijfde uit1) Zorg er wel voor dat er steeds een gevoel naar voor komt.

Bv.

Grijs

mijn leven

Ik ben onzeker

Ik verlang naar liefde

Bevrijding!

Elfjes zijn zeer dankbaar. Jongeren ontdekken dat ze zichzelf beter kunnen verwoorden dan ze vaak denken en vinden het resultaat meestal heel fijn. Gewoonlijk zijn ze ook nieuwsgierig naar wat de ander geschreven heeft. Je kan de elfjes eventueel voor iedereen kopiëren.

Het is aan te raden de film nadien opnieuw te bekijken. Wellicht doe je dit nu met nieuwe ogen.

Op zoek op naar meer inhoudelijke werkvormen?

Surf naar www.ijd.be

Materiaal

/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standaardtabel; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman","serif";}

DVD Selected Shorts – De beste Vlaamse kortfilms van 2005

Uit te lenen op elke afdeling van jongerenpastoraal IJD of bij te bestellen bij: diegos@diohasselt.be/011/23.68.18
Organisatie
Interdiocesane Jeugddienst vzw

Leeftijd

14
tot
18 jaar

Aantal spelers

3
tot
15 spelers
Duur
60 minuten
Aantal groepen
1 groep
Terrein
Soort
Intensiteit
rustig