Een kwaliteitskaas bestaat uit veel K’s en weinig gaten. In de kaasbusiness is het niet evident om de marktleider te worden, tenzij je stokken in de wielen van de concurrentie steekt. Schakel de concurrent uit door gaten in hun kaas te schieten.
DOEL VAN HET SPEL
Zoveel mogelijk gaten schieten in de kaas van de andere ploeg. Hoe meer lucht zij verkopen, hoe meer je eigen kaas waard is.
VOORBEREIDING
Teken of print een afbeelding van kaas zonder gaten.
Maak balletjes om af te vuren met de blaaspijpen:
• Optie 1: toiletpapier + water + verf
• Optie 2: bloem + water + verf
SPELVERLOOP
Verdeel de rakwi’s in twee ploegen en laat hen tegen elkaar strijden in een aantal K-spelletjes. Als een ploeg een spel wint, mogen ze met blaaspijpen schieten op de kaas van de andere ploeg. Baken op voorhand een duidelijke lijn af waar de leden met de blaaspijpen achter moeten staan. Telkens als ze raak schieten, knipt de leiding een stuk uit de kaas. Per ongeluk je eigen kaas geraakt? Helaas, je haalt ook de kwaliteit van je eigen product naar beneden.
KLOKLOPEN
Een team gaat in een cirkel staan en krijgt een bal. Het tweede team staat een paar meter verder op een rij. Na het startsignaal geeft het team in de cirkel de bal door aan elkaar. Elke keer dat de bal de hele cirkel rond geraakt, mogen ze een punt erbij tellen.
Tegelijkertijd lopen de andere rakwi’s om beurten rond de kring en tikken ze de volgende in de rij aan. Als iedereen heeft gelopen, roepen ze heel luid ‘STOP’. De rakwi’s in de cirkel tellen het aantal spelers op die de bal nog in hun handen hebben gehad (bv. zes volledige rondjes én extra drie spelers).
Nu wisselen de teams van positie. De rakwiploeg met het meeste punten wint. Bij gelijkspel telt het aantal spelers mee.
KRINGBREKEN
Van elke ploeg gaat één speler aan de kant staan. De anderen gaan dicht tegen elkaar in een kring staan en haken hun armen stevig in elkaar. De spelers die aan de kant staan, moeten zo snel mogelijk de cirkel binnendringen en vervolgens weer uitbreken. Degene die dat het snelste kan, wint.
KRUISJE ONDER DE SCHOEN
Alle spelers krijgen een krijtje. Ze proberen bij elkaar een kruisje op de onderkant van hun schoen te zetten. Als iemand een kruisje op je schoenzool kan zetten, val je af. Wie laatst overblijft, wint.
KWARTET
Verdeel elke ploeg in tweeën, zodat je vier teams krijgt. Elke ploeg staat op de hoek van een vierkant en heeft een aantal (dezelfde) voorwerpen. Na het startsignaal mag er van elke ploeg één speler beginnen lopen. Die persoon gaat bij een andere ploeg een voorwerp halen en tikt de volgende van hun team aan. Die doet hetzelfde. De bedoeling is zo snel mogelijk een kwartet te vormen (vier dezelfde voorwerpen in je bezit hebben). Als je daarin slaagt, roep je heel luid ‘KWARTET’. De leiding controleert of het klopt en geeft die ploeg een punt. Alle voorwerpen worden opnieuw verdeeld. Speel door tot een ploeg het vooropgestelde aantal punten heeft behaald.
KONING OP STOEL
Elke ploeg duidt een koning of koningin aan. Zorg ervoor dat de andere rakwi’s niet zien wie je kiest. Op het veld staan twee stoelen, voor elke ploeg één. Alle spelers proberen de koning van de andere ploeg op hun stoel te zetten. Word je op de stoel van een andere ploeg gezet? Dan moet je eerlijk zeggen of je de koning.in bent of niet. De ploeg die als eerste de koning. in van de andere groep vindt, wint het spel.
KRABOELTJE
De rakwi’s van de ene ploeg gaan om te beginnen allemaal met hun buik op de grond naast elkaar liggen. Dan gaan ze om en om op hun knieën zitten of op hun buik liggen. Nu is het de bedoeling dat de andere ploeg zo snel mogelijk door de rij kruipt. De volgende mag pas vertrekken als de vorige halverwege is. Telkens wanneer de leiding ‘KRABOELTJE’ roept, wisselt de ploeg op de grond van positie: de rakwi’s die op hun buik liggen, gaan op handen en knieën zitten, en andersom. De ploeg die het snelste door de rij van de andere ploeg geraakt, wint.
EINDE VAN HET SPEL
De ploeg die het meeste gaten in de kaas van de andere ploeg heeft geschoten, wint het spel. Hoe meer gaten, hoe minder kwaliteitsvol de kaas nog is.
__________
Uit Dubbelpunt 'K-editie' oktober 2025.
Materiaal
Bal
• Timer
• Krijt (voor elke speler één krijtje)
• Verschillende voorwerpen, van elk voorwerp vier stuks
• Stoelen
• Verf
• Kom/emmer
• Bloem/toiletpapier
• Water
• Blaaspijpen
• Afbeeldingen kaas zonder gaten