The Nanny

The Nanny

Speluitleg

De aspi's zijn de oudsten, maar daarom niet altijd de braafste. 'The Nanny' komt deze week langs om de aspi's eens een lesje te leren. Of dat wil ze tenminste toch proberen. Het loopt allemaal wat uit de hand en The Nanny is onvoorzien bijzonder streng. Slagen de aspi's erin om te ontsnappen uit de handen van The Nanny? Komen ze heropgevoed terug of kunnen de aspi’s zich goed verweren?

In het kort

Om te ontsnappen uit de handen van The Nanny moeten de aspi's elkaar helpen en samenwerken. Ze moeten de opdrachten uitvoeren die The Nanny hen geeft om zichzelf te kunnen bevrijden. Bovendien stal The Nanny heel wat 'bezittingen' van de aspi's. Die zullen ze ongemerkt moeten terugverdienen zonder dat die opvoedingstiran het merkt. Het spel eindigt wanneer alle aspi's vrij zijn.

Voorbereiding

  • Leg op voorhand het volgend materiaal klaar: puzzel en oplossing, blinddoeken, sjortouw of ander materiaal om aspi's mee vast te maken aan een boom, enkele lege flessen, lippenstift, fietsbanden, rietjes, een volle fles water, eventueel walkietalkies.
  • Leg lucifers, een luciferdoosje en een kaarsje verspreid op het terrein.
  • Maak met afbakenlint een grote tekening van een oog op het terrein. Doe dat op loopafstand van enkele bomen waaraan de aspi's vastgebonden worden. Die tekening symboliseert het Alziend Oog van The Nanny.
  • Neem materiaal dat de aspi's moeten (terug)verdienen: bijvoorbeeld vieruurtje, drinken, op weekend eventueel hun slaapgerief of toiletzak, hun truien of schoenen, enz. Leg dat materiaal in het Alziend Oog. Je kan vooraf vragen aan de aspi's om hun rugzak mee te brengen en die gebruiken.

Spelverloop

De aspi's mogen in het begin samen beslissen wie van hen de meest betrouwbare is. Die persoon wordt niet vastgebonden door The Nanny en moet superviseren. Alle andere aspi's bind je vast aan een boom, want The Nanny hen wil leren wat braaf zijn is. Ze bedacht acht opdrachten die in genummerde enveloppen zitten om de bengels herop te voeden. Opdracht volbracht? Maak een aspi los. Die krijgt dertig seconden de tijd om naar het oogsymbool te lopen en gestolen materiaal terug te nemen. The Nanny zit geblinddoekt in het midden van het oog en mag met een knuppel van krantenpapier proberen de aspi’s te raken. Ze besluipen het Oog dus zo stil mogelijk. Als The Nanny hen geraakt heeft, neemt ze de spullen die de aspi's konden terugstelen opnieuw af. Het is een kwestie van doen wat The Nanny vraagt en toch 'stout' genoeg zijn om onder het Alziend Oog hun materiaal terug te winnen. Hoe meer aspi's er vrij zijn, hoe minder tijd ze krijgen om materiaal uit het oog te halen.

Heb je een grote groep? Laat dan meerdere spelers per opdracht vrij. Heb je een heel kleine groep, laat hen dan meerdere opdrachten volbrengen voor je iemand vrijlaat. Bij grote groepen kan je ook wat meer tijdsdruk op de opdrachten zetten.

Opdracht 1: digitale detox

The Nanny wil dat de aspi's afkicken van het digitale tijdperk, maar ze mogen zich uiteraard niet te veel vervelen. De vrije persoon moet een puzzel maken. De vastgebonden aspi's zien de puzzel voor zich en moeten uitleggen welk stuk waar moet. Raakt de puzzel af, dan hebben ze bewezen dat ze zich offline kunnen ontspannen en komt er één persoon vrij.

Opdracht 2: blind vertrouwen

Elkaar kunnen vertrouwen is een belangrijke eigenschap die The Nanny aan de aspi's wil meegeven. Daarom laat ze voor één keer de aspi's toe in haar Alziende Oog om bij het materiaal te komen. Blinddoek de vrije spelers en zet hen op een plek ver genoeg van het Alziende Oog, maar zorg dat ze de vastgebonden aspiranten nog kunnen horen. De vastgebonden aspi's geven instructies aan de geblinddoekte spelers om het Oog te bereiken en elk één stuk materiaal mee te nemen. Ze krijgen daarvoor twee minuten de tijd. Als de tijd om is, mogen ze niet meer verder.

Opdracht 3: water, de rest komt later

The Nanny vindt dat jongeren veel te veel frisdrank drinken. Ze wil hen meer water laten drinken. Er staat een volle fles water op een paar meter afstand van de vastgebonden aspi's. Die fles moet minstens half leeggedronken worden door de vastgebonden leden. De vrije leden krijgen enkele rietjes, waarmee ze een constructie moeten maken om de gevangenen te laten drinken. Als de opdracht geslaagd is, mag er weer iemand bevrijd worden.

Opdracht 4: the show must go on

Om de vastgebonden leden wat te doen bewegen zodat ze zich niet vervelen, moeten ze iets uitbeelden. De vrije leden moeten telkens binnen de drie minuten raden wat het is. Als dat gelukt is, mag je iemand vrijmaken.

Opdracht 5: liefdevol met elkaar omgaan

In een groep is het belangrijk om liefdevol met elkaar om te gaan. Hang enkele fietsbanden aan elkaar en maak ze vast aan een boom tegenover de vastgebonden aspi's. De vrije leden moeten zich in de constructie van fietsbanden plaatsen en lippenstift opdoen. Vervolgens moeten ze op een bepaald deel van de vastgebonden aspi een kusje gaan geven. Als elke vastgebonden aspi een kus kreeg, komt er iemand vrij.

Opdracht 6: communicatie is alles

Ondertussen is de groep al wat op elkaar ingespeeld en is het tijd voor een spelletje mastermind. De vrije leden verzamelen bij The Nanny en haar Alziend Oog. De vastgebonden leden kennen de kleurencode en de anderen moeten die in tien beurten raden. Ze mogen enkel vanop een afstand met elkaar praten en ze mogen niet de kleur zelf vermelden. Kraken ze de code? Er komt weer iemand vrij!

Opdracht 7: help de zwaksten

Door zo lang vastgebonden te zijn, zijn de laatste aspi's ondertussen verzwakt. De vrije leden moeten een draagberrie maken (bv. sjorren) om de laatste vastgebonden leden binnen de dertig seconden na het losmaken naar het Alziend Oog te brengen.

Einde van het spel

Als alle aspi's vrij zijn, en ze de opdrachten dus goed volbracht hebben, zouden ze heropgevoed moeten zijn. Uiteraard hebben ze soms eens buiten de lijntjes gekleurd en zijn ze ondertussen stiekem wat materiaal gaan stelen. Dat materiaal mogen ze nu als beloning houden.

Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen

Leeftijd

16
tot
18 jaar
Terrein
Intensiteit
matig