Aspi inc.

Aspi inc.

Speluitleg

Vandaag wanen de aspi's zich in het bedrijfsleven. Hebben ze de juiste kerncompetenties om de vooropgestelde targets te behalen? Of moeten ze eerder aan damage control doen?

Uit Dubbelpunt september 2022

Doel van het spel

Dit is een inleefspel. De aspi's maken deel uit van het fictieve bedrijf Aspi Inc.. Dat bedrijf gaat vandaag op teambuilding. De werknemers krijgen heel wat opdrachten die ze tot een goed einde moeten brengen.

Materiaal

  • Een touw
  • Een verkleedkoffer
  • Een vuilniszak
  • Enkele blinddoeken
  • Etiketten
  • Stiften

Voorbereiding

  • Verkleed jullie als managers van het bedrijf. Suit up!
  • Zet een parcours uit.

Spelverloop

Onthaal: de start van een dynamische dag!

Verwelkom de aspi's in het lokaal. Meld hen dat ze het kantoor binnenstappen van Aspi Inc. Gelukkig voor hen is het geen gewone werkdag. Het is teambuilding vandaag! Stel jullie voor als managers van het bedrijf. Laat de aspi's voor elkaar titels verzinnen: 'Head of people management', 'Food coordinator' of 'directeur slechte moppen verzinnen'. Het is de bedoeling dat die titels aansluiten bij de realiteit en bij de talenten van elke aspi, met een vleugje fantasie natuurlijk.

Begin alvast met stickers uit te delen waar ze hun titel opschrijven en laat hen samen een teamkreet verzinnen. Als jullie een verkleedkoffer hebben, laat hen dan een 'kantooroutfit' aantrekken.

Challenges

Hieronder enkele voorbeelden van opdrachten voor de aspi’s.

Over de koord geraken: Span tussen twee bomen een koord. Het is de bedoeling dat de aspi's door teamwork allemaal over de koord geraken. Eens kijken hoe 'hands-on' de aspi's nu echt zijn. Opgelet: de bomen mogen enkel aangeraakt worden door de eerste en de laatste persoon die over de koord gaat.

Levende mastermind: Er zijn vier kleuren: rood, blauw, groen en geel. Geef iedereen een kleurveeg in hun nek (waar ze het niet kunnen zien). Ze weten van zichzelf dus niet welke kleur ze hebben. Stel een kleurencode op, aan de hand van het aantal aspi's dat er zijn. Geef hen de opdracht om zonder te praten zichzelf in een bepaalde kleurenvolgorde te zetten, bijvoorbeeld blauw – rood – geel – groen – blauw –rood - ....

Draai de zak om: Geef de aspi's een vuilniszak waar ze op moeten staan. Die moeten ze omdraaien zonder de grond te raken. Tip: zijn de aspi's met te veel? Deel hen dan op in twee groepen.

Terug naar de bestemming: Blinddoek alle aspi's. Breng hen naar een plek in de buurt: de toiletten, het ribbellokaal, enz. Geef hen de opdracht om allemaal – blindelings – terug in het lokaal te geraken. Ze mogen hun doek pas afdoen als ze denken dat iedereen er is.

Parcours: Breng de aspi's naar de start van het parcours. Blinddoek alle aspi's, behalve één persoon, bijvoorbeeld Manu. Geef de groep de opdracht om in een rij te gaan staan en elkaars schouders vast te houden. Geef Manu de opdracht om achteraan in de rij te gaan staan. Manu moet de rest van de groep nu door een parcours loodsen door te tikken op de schouders. Een tik op de linkerschouder en de rij gaat naar links, een tik op de rechterschouder en de rij gaat naar rechts.

Tip: Hebben de aspi's nog tijd over? Laat hen dan een opdracht twee keer doen. Meet in hoeveel seconden ze de opdracht de eerste keer uitvoeren. Geef hen nadien de opdracht om die tijd te verbeteren.

Einde van het spel

Het spel is voorbij als de aspi's alle opdrachten afgerond hebben. Het is belangrijk om nog een follow-up te doen. Heeft iedereen hun talenten kunnen gebruiken? Welk deel vonden ze het leukste? Als iedereen hun zegje heeft kunnen doen, kunnen jullie afsluiten met de teamkreet! Tijd voor het afsluitend feestje: 'Work hard, play hard!'

Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen vzw
Duur
120 minuten
Terrein
Intensiteit
matig