raadselspel

raadselspel

Speluitleg

De leden worden in 2-3 groepen verdeeld. Elke groep speelt voor zich in dit spel. In het bos worden raadsels en rebussen verspreid opgehangen in enveloppen. Het is de bedoeling dat de groepen zoveel mogelijk enveloppen kunnen vinden EN oplossen! Als ze een raadsel of rebus hebben opgelost moet de hele groep naar de leiding gaan op te laten zien dat ze het opgelost hebben. Als het klopt wordt er een streepje of bolletje gezet op de enveloppe zodat het duidelijk is voor iedereen dat dit raadsel is opgelost. In het bos lopen natuurlijk ook de andere groepen rond. Nu kan je als groep een andere groep uitdagen om enveloppen af te pakken. Het uitdagen gebeurt als volgt: je duidt 1 persoon in je groep aan die het zal opnemen tegen de tegenstander uit de andere groep. De 2 duellerende personen bepalen zelf wat ze willen doen. Ze kunnen kiezen uit: - zo lang mogelijk op 1 been staan zonder van been te verwisselen - 1 ronde in het bos lopen over de paden voor het snelst (de rest is scheidsrechter) - zo lang mogelijk in pomphouding blijven staan zonder te pompen De groep die wint mag één enveloppe van de andere groep in ontvangst nemen, dit mag zowel een opgeloste als een nieuwe zijn. In het bos loopt ook een sfinx rond. Als je die tegenkomt dan krijg je een bijkomend raadsel van hem, maar pas op want deze zijn moeilijker! Als je het raadsel van de sfinx kan oplossen, mag je de enveloppe met het raadsel houden. Deze enveloppen tellen voor het dubbel zoveel als een gewone enveloppe. Antwoord je fout, dan moet je zelf een enveloppe afgeven aan de sfinx! Het is de bedoeling om op het einde van het spel zoveel mogelijk enveloppen opgelost mee te brengen naar de leiding.

van Sarah Tuts, Chiro Jeugddroom, Halle-booienhoven

Materiaal
  • 15 Raadsels
  • 15 Rebussen
  • 15 sfinxraadsels
Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen

Leeftijd

13
tot
17 jaar

Aantal spelers

9
tot
16 spelers
Duur
60 minuten
Aantal groepen
3 groepen
Terrein
Intensiteit
zwaar