Ribbeljobbeurs

Ribbeljobbeurs

Speluitleg

Jobs, jobs, jobs. Je bent nooit te jong om aan je toekomst te denken. Vandaag organiseren jullie een echte jobbeurs voor de ribbels. Dokter? Metselaar? Brandweervrouw? Verpleger?The sky is the limit. Iedereen kan alle kanten uit.

DOEL VAN HET SPEL

De ribbels moeten door jobs te doen op de jobbeurs voldoende centjes verzamelen om voor heel de groep een vieruurtje te kunnen kopen.

VOORBEREIDING

Maak een geldig betaalmiddel voor de ribbels: de ribbeldollar. Richt een tafel in als winkel. In die winkel stallen jullie het vieruurtje uit. Duid aan hoeveel alles kost in ribbeldollar. Maak een lijst met de jobs die de ribbels kunnen doen en hoeveel ze ervoor betaald krijgen. Verkleed je met de leiding als ‘recruiters’ op de jobbeurs. Verstop enkele voorwerpen en maak per verstopplaats één aanwijzing. Maak een plattegrond van het Chirolokaal. Leg het volgende materiaal klaar: waterpistool, theelichtjes, materiaal voor de experimenten van de wetenschappers, verkleedkleren, elastiekjes, kam, haarlak, papier, verf en borstels, smartphone.

DE JOBBEURS

De ribbels kunnen centjes verdienen door te gaan werken. Jullie heten hen welkom op de jobbeurs. Leid hen rond en toon hen de standjes. Vertel hen dat het de bedoeling is dat ze allemaal samen mee aan de opdrachtjes werken om zo het vooropgestelde bedrag te bereiken. Hieronder vind je de lijst met alle jobs die ze kunnen doen. Je mag die lijst zeker uitbreiden met eigen leuke ideetjes.

TIP Laat de prijs van het vieruurtje afhangen van de grootte van de groep. Hoe groter de groep, hoe meer geld ze moeten verzamelen. Zorg dat de ribbels ongeveer alle opdrachten moeten doen om het vooropgestelde bedrag te bereiken.

BEROEPENLIJST

Schoenmaker Een schoenmaker moet goed de maat van een schoen kunnen inschatten. Laat de ribbels in een rij gaan staan. De ribbel met de kleinste schoenmaat moet vooraan staan, degene met de grootste schoenmaat achteraan. Deze opdracht kunnen ze maar één keer doen.

Wetenschapper Laat de ribbels een leuk wetenschappelijk experimentje doen. Wat gebeurt er als je een menthos in een flesje cola light laat vallen? Wat gebeurt er als je met citroensap op een blad papier schrijft en dat dicht bij een vlam houdt? Hebben ze het experimentje uitgevoerd? Dan is de klus geklaard en krijgen ze hun loon. Zorg voor voldoende experimentjes zodat ze enkele keren kunnen terugkomen.

Kapper Zeg maar ‘Albertoooo’. Hoe ziet jouw kapper eruit? Richt een kapsalon in waar de ribbels ‘hun haar kunnen doen’. Laat het loon dat jullie hen betalen afhangen van de moeilijkheidsgraad van het kapsel.

Piloot De ribbels zijn piloten. Laat hen een vlieger bouwen die een afstand van tien meter kan overbruggen.

Fotograaf Zet de verkleeddoos erbij. Geef de ribbels enkele foto-opdrachten om uit te beelden en te fotograferen: trouwfeest, verjaardagsfeest, klasfoto, enz. Per foto-opdracht die ze tot een goed einde brengen, krijgen ze een loon.

Inspecteur De ribbels zijn echte speurneuzen en moeten op zoek gaan naar de verstopte voorwerpen. Je mag hen maar één aanwijzing geven. Als ze het voorwerp binnen de tien minuten vinden, zijn ze geslaagd en verdienen ze hun loon.

Orkestleider Laat de ribbels het spel dirigentje spelen. Een iemand van de ribbels is Chinese vrijwilliger, bijvoorbeeld Selma. Zij moet even de kring verlaten. Duid dan een dirigent aan, bijvoorbeeld Jesse. Wanneer Jesse een beweging doet, moet de rest van de ribbels die nadoen. Selma moet nu in het midden gaan staan en achterhalen wie de dirigent is. Als de ribbels tien minuten dirigentje gespeeld hebben, zijn ze geslaagd.

Architect Architecten moeten goed kunnen tekenen. Laat de ribbels een plattegrond van het Chirolokaal overtekenen. Als de plattegrond af is, krijgen ze hun loon.

Kunstenaar De ribbels moeten samen een kunstwerk maken. De leiding moet het goed genoeg vinden om het te kopen. De leden kunnen extra geld verdienen als ze het lekker abstract maken: wie gebruikt er nog een penseel om te schilderen?

Brandweer “Wij zijn bij de brandweer, wij zijn bij de brandweer. Als het brandt, dan blussen wij het vuur!” Laat de ribbels een brandje blussen. Laat hen vanop een afstand een theelichtje doven met een waterpistool. Als alle vuurtjes uit zijn, is de klus geklaard. Dan mag je hen betalen voor hun werk. Tip: blijf hier voor de veiligheid zeker bij staan en zet er een emmer water bij.

EINDE VAN HET SPEL

Het spel is afgelopen als de ribbels voldoende centjes verzameld hebben om een vieruurtje te kopen voor heel de groep. Eet samen met de ribbels het vieruurtje op en praat nog wat na over de jobbeurs. Welke beroepen vonden ze het leukst?

Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen

Leeftijd

6
tot
8 jaar
Intensiteit
rustig