Teambuilding: bouw jullie eigen A-sjorring

Teambuilding: bouw jullie eigen A-sjorring

Speluitleg

In de knoop met de aspi's

Uit Dubbelpunt november 2021

De aspi's zitten al een tijdje bij elkaar in de ploeg. Maar vertrouwens ze elkaar ook echt? Tijdens dit spel beginnen ze met klassieke vertrouwensspelen en werken ze naar de uitdaging der uitdagingen: rondwandelen op een gesjorde A. Enkel door elkaar goed te vertrouwen, verdienen ze het nodige sjormateriaal en brengen ze de uitdaging tot een goed eind.

In het kort

De aspi's verdienen tijdens het spel sjortouw, balken en instructies om een A te sjorren. Met die gesjorde A wandelen alle aspi's van punt A naar B. Dit is een teambuildingsactiviteit. Ze zullen dus goed moeten samenwerken!

Voorbereiding

Voorzie het volgende materiaal:

  • sjorbalken: 3 per ploeg, 2 lange en 1 korte
  • voldoende sjortouw, per ploeg heb je 7 x 7 meter nodig
  • extra touw
  • twee tafels

Gooi een van de extra touwen in de knoop.

Zorg dat er voldoende ruimte is om met de A te wandelen en dat met touwen te begeleiden.

Denk ook al na over de afstand die met de A afgelegd moet worden. Ben je zeker dat het voor je aspi's makkelijk is om allemaal met de A te wandelen? Voorzie dan enkele hindernissen. Moet de A bijvoorbeeld over een lage draad stappen? Of moet die persoon een beker water naar de overkant vervoeren? Alles kan zolang het veilig blijft.

Hang op voorhand een spinnenweb tussen twee bomen: een web, gemaakt van touw, met grote en kleine gaten. Iedereen moet straks door een ander gat kruipen, dus maak er voldoende.

A-sjorring

Spelverloop

Materiaal te verdienen

  • Binnenstebuiten: ga met de aspi's in een kring staan met hun gezichten naar binnen en bind de voeten van de buren vast. Probeer dan, zonder dat de touwen loskomen, met de hele groep 'om te draaien', zodat iedereen met hun gezicht naar buiten staat.
  • Reisje rond de wereld: de ploeg staat in een kring en iedereen houdt ter hoogte van hun onderrug een (vrij dik) touw vast. Een voor een proberen de aspi's over het touw rond de kring te wandelen zonder de grond te raken.
  • Blind vierkant: de groep is geblinddoekt en krijgt een touw. Ze krijgen drie minuten de tijd om het volledige touw in een vierkant te leggen.
  • Spinnenweb: geraakt heel de ploeg door het spinnenweb zonder het touw te raken? Pas op, elk vakje mogen ze maar één keer gebruiken!
  • Elektrisch touw: span een touw tussen twee bomen. Geraakt heel de groep over het touw zonder het te raken?
  • Vierendelen: knoop twee touwen in het midden aan elkaar. Een aspi, bijvoorbeeld Len, gaat in het midden liggen, met zijn ledematen elk op een ander deel van het touw. De rest van de groep probeert hem op te tillen door aan de uiteinden van de touwen te trekken. <foto invoegen?>
  • Touw ontwarren: gooi het lange touw dat je tijdens de voorbereiding in de knoop legde in het midden van de groep. Iedereen pakt met één hand het touw vast. Kunnen ze het touw ontwarren zonder los te laten? Gebeurt dat wel? Dan mag je het wat moeilijker maken door opnieuw enkele knopen te leggen voor ze verder mogen proberen.

Sjorbalken verdienen

Geef de groep een sjorbalk en twee tafels die net iets verder uiteen staan dan de sjorbalk lang is. Daag de groep uit om een manier te vinden om veilig van de ene naar de andere tafel te geraken zonder de grond te raken.

Mogelijke oplossing: je gaat met zoveel mogelijk mensen op de sjorbalk staan die stevig op de tafel ligt. Zo kan een andere veilig oversteken zonder dat de balk omklapt.

Kip aan het spit: een speler, bijvoorbeeld Rahime, klampt zich vast aan een balk. De anderen draaien haar voorzichtig rond. Is heel de groep zonder te vallen rondgedraaid? Dan is deze opdracht geslaagd.

Magische balk: heel de groep mag maar één vinger gebruiken. Slagen ze erin om als groep de balk naar een andere plek te brengen?

Zo sjor je een A

Om de A stevig te sjorren, gebruik je bovenaan een vorksjorring en bevestig je de steunbalk met een kruissjorring. Het is belangrijk om goed in de gaten te houden dat alles stevig vastgesjord is.

Voorbeeld A-sjorring

Vorksjorring

Met een vorksjorring maak je twee palen aan elkaar vast die later in een 'vork' komen te staan. Let erop dat de onderkanten van de palen gelijk liggen. Na een aantal slagen rond beide palen maak je een aantal woelingen tussen de palen door. Maak de sjorring af met een mastworp.

Vorksjorring

Mastworp

Mastworp

Kruissjorring

Om twee palen op elkaar vast te maken, gebruik je een kruissjorring. De palen hoeven elkaar niet loodrecht te kruisen. Je begint met een mastworp op de verticale paal, net onder de horizontale.

Kruissjorring stap 1

Na een stuk of drie slagen ga je woelen. Doe dat ook drie of vier keer.

Kruissjorring stap 2

Maak de sjorring af met een mastworp op de horizontale paal.

Kruissjorring stap 3

De touwen bevestigen

Maak twee touwen vast aan de balken die de punt van de A vormen. Maak ook twee touwen vast aan uiteinden van de balk waar de 'wandelaar' op zal staan.

Einde van het spel

Wanneer de A-sjorring klaar is, kan de pret beginnen. Iemand gaat op de steunbalk van de A staan. De andere aspi's begeleiden de A door middel van de touwen die boven aan de balken bevestigd zijn (zie tekening). Door aan de touwen te trekken, kan de A vooruit ‘stappen’. Stap van punt A naar punt B. Als dat vlot verloopt, kan je hindernissen in het parcours voorzien zodat de aspi's goed moeten samenwerken.

Als de aspi's allemaal op de A hebben gestaan en het parcours afgelegd hebben, is hun missie geslaagd. Voelde iedereen zich veilig bij elkaar? Dat is de ideale voedingsbodem voor een geslaagd aspi-jaar!

Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen

Leeftijd

16
tot
18 jaar
Duur
120 minuten
Terrein
Intensiteit
matig