Tetri Rakwi

Tetri Rakwi

Speluitleg

Tetris, het verslavende computerspelletje waarbij je blokken op een slimme manier moet stapelen om zoveel mogelijk volle lijnen te maken.  Hebben de rakwi's voldoende ruimtelijk inzicht?  En vooral, zijn ze hun tegenstander te snel af?

In het kort 

Dit spel wordt gespeeld in twee ploegen.  Om het tetrisspel te winnen, moeten ze als eerste tien volle lijnen bemachtigen.  Maar dat is niet zo simpel: ze moeten de blokken eerst verdienen door opdrachten te doen.  Bovendien zijn er kapers op de kust!

Spelverloop 

Voorbereiding 

- Maak verschillende tetrisblokken.  Zorg ervoor dat ze groot genoeg zijn, zodat de rakwi's ze niet gemakkelijk onder hun trui kunnen wegstoppen.  Verdeel de tetrisblokken in verschillende vierkantjes, die even groot zijn als de vakjes op het veld.

- Maak een opdrachtenlijst.

- Teken met krijt een veld op een stenen ondergrond.  Verdeel dat veld in tweeën, en verdeel elk deel in gelijke vakjes.  Zorg ervoor dat de vakjes even groot zijn als de vakjes van de tetrisblokken die jullie maken.

- Plak onderaan op de stoeltjes waar de rakwi's zitten tetrisblokken in een rode kleur en blokken in een blauwe kleur.  Zorg dat er van elke kleur evenveel zijn.

- Duid een centrale plaats aan.

Verdeling in ploegen 

Geef de rakwi's de opdracht om onder hun stoel te kijken.  Normaal vindt elke rakwi daar een tetrisblokje in het blauw of in het rood.  De rakwi's met de blauwe blokjes vormen de ene ploeg, die met de rode de andere.

Fase 1: blokken verdienen aan de centrale post 

De rakwi's moeten op de centrale plaats opdrachten uitvoeren.  Laat de rakwi's zelf een opdracht kiezen uit een lijst.  Als de opdracht goed gelukt is, laat je hen zelf een tetrisblok kiezen.  Lukt de opdracht niet, dan kiezen jullie een blok voor hen.

Mogelijke opdrachten om blokken te verdienen: 

- Blaas alle kaarten van een flesje, behalve de laatste.

- Gooi een bal door een ring.

- Hou een ballon een minuut in de lucht.

- Schrijf een naam met een balpen die je in je mond houdt.

- Sta een halve minuut op je handen.  Je mag een muur gebruiken.

- Laat een pingpongballetje een bepaald parcours afleggen zonder handen of voeten te gebruiken.

- Raad zonder naar de klok te kijken wanneer er een minuut gepasseerd is.  Je mag er maximaal twee seconden naast zitten.

- Leg met je tenen een knoop in een touw.

Fase 2: de blokken naar het veld brengen 

Nadat jullie hen een blok gegeven hebben, moeten de rakwi's het naar hun eigen veld brengen.  Daarvoor moeten ze een terrein oversteken waar er rakwi's van de tegenpartij op de loer liggen om hun blokken af te pakken.  Als je getikt wordt, speel je blad-steen-schaar.  Als de tikker wint, gaat de blok naar zijn of haar kamp.  Anders mag de rakwi gewoon verder lopen met de tetrisblok.  Is het gelijk spel, dan wordt de blok naar het veld van de rakwi gebracht, maar mag de tikker meegaan en in een worp de tetrisblok ergens willekeurig op het veld gooien.

Fase 3: de blokken op het veld plaatsen 

Als de rakwi's het veld bereikt hebben met hun blok mogen ze het op het veld plaatsen in een positie naar keuze.  De blokken moeten wel in volgorde geplaatst worden zoals ze aankomen.  Net als bij de echte Tetris kunnen bepaalde gaten die van bovenaf afgesloten zijn niet meer bereikt worden.  De rakwi's mogen wel telkens één blok 'on hold' hebben staan, dat ze later kunnen vervangen door een ander als dat beter van pas komt om een lijn te maken.

Enkele tips en suggesties

- Zorg ervoor dat er zowel op de centrale post als aan elk rakwiveld leiding aanwezig is.

- Laat de rakwi's maximaal twee tikkers afvaardigen om de anderen de mogelijkheid te geven heelhuids het terrein over te steken.

- Wijs de rakwi's op strategieën die ze kunnen toepassen, zoals: met velen tegelijkertijd naar het veld lopen zodat de tikkers niet iedereen kunnen tikken, de tikkers afleiden met waardeloze blokken, enz.

- Als extraatje kun je gedurende het gehele spel het tetrisdeuntje laten spelen, om de rakwi's helemaal in de sfeer te brengen.

- Als de rakwi's een lijn hebben, duid ze dan in kleur aan.  Zo kunnen jullie makkelijk tellen!

Einde van het spel 

Het spel eindigt als een ploeg tien lijnen van hun veld gevuld geeft.  Zij zijn de winnaars!

(verschenen in Dubbelpunt oktober 2017)

Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen vzw