Back to basics materiaaltocht

Back to basics materiaaltocht

Speluitleg

Wie zijn de stoerste en sterkste +16-leden van jouw afdeling? Wie moedigt de groep aan wanneer het nodig is? Wie laat het zware werk liever aan anderen over? Kom het te weten tijdens deze activiteit!

Klaarzetten en voorbereiden

  • Stippel de route uit die de leden gaan wandelen
  • Schrijf alle opdrachten op een papiertje en stop ze in een pot
  • Zet al het materiaal klaar dat mee op tocht genomen moet worden

Speluitleg

De leden vertrekken vanuit het lokaal of de kampplaats. Ze wandelen een route die de leiding op voorhand heeft uitgestippeld. Het wordt natuurlijk niet zomaar een wandeling, want je leden meten onderweg heel wat materiaal meesleuren. Dat materiaal dient om onderweg enkele opdrachten uit te voeren, of het is gewoon extra balast. De leiding wandelt mee.

Om de 10 minuten (de tijd kan je zelf bepalen) grabbelen de leden een opdracht uit een pot. Als de leden deze opdracht goed uitvoeren, dan mogen ze materiaal afgeven. Mislukt de opdracht, dan krijgen ze een ‘straf’, bijvoorbeeld: alle leden moeten de armen aan elkaar vastbinden.

Er wordt ook telkens 1 persoon geblinddoekt. Na 10 minuten wissel je af.

Als extraatje kan je na 1.5u zeggen dat de leden terug naar het lokaal moeten gaan door exact dezelfde route te volgen als die van de heentocht. Zeker in onbekende dorpen of steden is dit moeilijk!

Verloop van het spel

Opdrachten

  • Ga in een rij staan en laat tussen 2 personen een ruimte van 2 meter. De bedoeling is dat de leden een ei naar elkaar doorgooien door van hun T-shirt of trui ‘een kommetje’ te maken.
  • Drink zo snel mogelijk x-aantal liter op (afhankelijk van de grootte van de groep).
  • Ga op een rij staan. De eerste in de rij plaatst een kaart voor de mond en zorgt dat deze niet valt door hard genoeg in te ademen en de kaart zo naar de mond toe te zuigen. Geef de kaart op deze manier door aan de volgende in de rij. Als de kaart aankomt bij de laatste persoon zonder dat de kaart is gevallen, wint de groep. Ze mogen 3 keer proberen.
  • Vul zo snel mogelijk een lege waterfles door een dweil nat te maken en uit te wringen. Opgelet: dit is alleen mogelijk als je een emmer water mee op tocht neemt of een rivier, beek, sloot… tegenkomt.
  • Laat iedereen 5 keer touwtjespringen over een touwtrektouw dat door 2 mensen rondgedraaid wordt.
  • Los een puzzel van 100 stukjes binnen een bepaalde tijd op.
  • Eet zo snel mogelijk x-aantal pakken prinskoeken op (afhankelijk van de grootte van de groep).
  • Bouw een zo hoog mogelijk levende piramide.
  • Laat de groep in een cirkel staan met de ogen gesloten. Laat ze tellen tot 15 door ze om de beurt een getal te laten zeggen. Er mag niet afgesproken worden wie wanneer welk getal zegt. Begin opnieuw te tellen als twee of meerdere mensen op hetzelfde moment hetzelfde getal zeggen.
  • Lak elkaars nagels. Gebruik in plaats van je handen je mond.
  • Laat iedereen van de groep 2 ballonnen kapot blazen.
  • Gooi rijst en hagelslag door elkaar op de grond. Scheid zo snel mogelijk alle rijst van de hagelslag.
  • Brand binnen een bepaalde tijd een doosje lucifers op.

Speleinde

Het spel eindigt wanneer de groep terug aankomt bij de plaats van vertrek.

Materiaal
Aantallen hangen af van de grootte van de groep: Emmer met water, Touwtrektouw, Eieren, Volle flessen water & lege fles water, Droge dweil, Kaarten, Puzzel van 100 stuks (minder of meer kan ook), Pakken prinskoeken, Nagellak, Ballonnen (het dubbele van het aantal personen in de groep), Rijst, Hagelslag, Doosje lucifers, Pot met daarin de opdrachten
Organisatie
KLJ

Leeftijd

16
tot
99 jaar

Aantal spelers

2
tot
30 spelers
Duur
180 minuten
Aantal groepen
1 groep
Terrein
Intensiteit
zwaar