De Chirotochten van Keizer Karel

De Chirotochten van Keizer Karel

Speluitleg

In het Frankische rijk wil keizer Karel van de Chiro de enige echte jeugdbeweging maken. Maar het boerse volk verzoent zich nogal graag met KLJ’s, KSA’s of scoutsgroepen. Daarom is het hoog tijd om de dapperste Chiroleden op Chirotocht te sturen en het volk te overtuigen om zich bij de Chiro aan te sluiten.

Uit Dubbelpunt april 2023

Doel van het spel

De tito’s van de Chirotochten moeten zoveel mogelijk tito’s uit het verzet voor hun ploeg winnen. De tito’s uit het verzet proberen dat uiteraard te voorkomen.

Materiaal

  • Chirovlag
  • Andere vlag voor de verzetsstrijders
  • Kegels
  • Dik touw
  • Ballen
  • Pen en papier
  • Een spandoek of karton
  • Verf

Voorbereiding

  • Zorg dat al het materiaal dat de Chirostrijders nodig hebben in het lokaal aanwezig is.
  • Verdeel de rollen: minstens een iemand van de leiding moet binnen in het lokaal blijven voor de opdrachten en iemand anders buiten voor de opdrachten. De persoon buiten kondigt ook de veilige tijd af.

Verdeling in ploegen

De tito’s beginnen in twee ploegen, maar die zijn niet eerlijk verdeeld. Daarvoor speel je eerst een spelletje vaktrekken. Splits de groep op in vier gelijke ploegen. Elke ploeg krijgt een vak, die vakken baken je af met een touw. Na het startsignaal beginnen de tito’s spelers uit andere vakken naar hun vak te trekken. Ze mogen daarvoor een ketting vormen door handen te geven: zolang er één speler van de ketting in het eigen vak blijft, mogen de anderen lopen waar ze willen. Maar als de ketting breekt, blijven al die spelers achter in het vak waar ze staan.

Na een tijdje leg je het spel stil. Kies twee vakken uit waarvan de spelers het verzet vormen en twee vakken waarvan de spelers de Chirostrijders worden. Er moeten meer spelers in het verzet zitten dan bij de Chirostrijders.

Spelverloop

De Chirostrijders hebben in het begin enkel het lokaal als uitvalsbasis. Ze zijn een kleine groepering, maar hebben wel de steun van Keizer Karel. Het verzet kiest een uitvalsbasis buiten op het terrein.

In het lokaal hangen er opdrachten die de Chirostrijders kunnen uitvoeren. Als ze dat doen, krijgen ze steun van de keizer en kunnen ze een voordeel bemachtigen.

De rest van het Chiroterrein wordt gecontroleerd door het verzet. De Chirostrijders kunnen zich daar niet zomaar wagen. Dat kunnen ze wel tijdens de ‘veilige tijd’. Binnen die tijd wordt er buiten een spel gespeeld. Tijdens die spelen kunnen de Chirostrijders spelers uit het verzet winnen of kunnen ze spelers verliezen aan het verzet. Na elk spel is het de bedoeling dat de Chirostrijders terug naar hun veilige zone keren. Daarvoor krijgen ze maar één minuut. Wie dan nog niet binnen is en getikt wordt door een van de verzetsstrijders moet zich aansluiten bij dat verzet.

Het team van wie er als eerste een speler aankomt bij het spel kan – als ze dat spel winnen – extra spelers verdienen van het andere team. Het aantal spelers dat een team verliest moet je wat afstemmen op de grootte van de groep. In het begin mogen het meer spelers zijn dan op het einde van het spel.

Spelen tijdens veilige tijd

Kegelduiken: De verzetsstrijders en de Chirostrijders krijgen elke twee kanten van het vierkant, zodat ze allemaal aan de overkant tegenstanders zien staan. Na het startsignaal moeten de ploegen een kegel proberen te bereiken. Er is wel een regel: je blijft aan de zijde staan waar je start en de koord moet altijd een vierkant vormen. De ploeg die de kegel als eerste drie keer kan raken, wint.

Onder de benen: Duid twee spelers van elk team aan. Zij staan in het midden van het terrein met hun benen open. Na het fluitsignaal lopen alle spelers zo snel mogelijk naar het midden en kruipen ze door de benen. Fluit opnieuw. De spelers die dan de overkant nog niet bereikt hebben, moeten achter de spelers in het midden aansluiten. Speel het spel zolang er van de twee teams spelers meedoen. Wie in het midden moest, blijft bij het winnende team. P.S.: Valsspelen en een speler van het andere team tegenhouden, is niet verboden.

Vaktrekken: Teken vier vakken die achter elkaar aansluiten. Twee vakken zijn van de verzetsstrijders en twee van de Chirostrijders. De spelers proberen spelers uit een ander vak naar hun vak toe te trekken. Ze mogen enkel spelers uit een aangrenzend vak meenemen. Het spel duurt tot er één vak leeg is.

Ik verklaar de oorlog aan ...: Van het eerste team dat aanwezig was, staan er vier spelers in het midden van het terrein. Zij gooien een bal zo hoog mogelijk en roepen: “Ik verklaar de oorlog aan…” en dan een naam van iemand uit het andere team, bijvoorbeeld Anaïs. Anaïs moet de bal zo snel mogelijk te pakken krijgen, de andere spelers moeten bevriezen zodra ze stop roept. Dan mag Anaïs drie stappen zetten en een speler van het andere team proberen te raken met de bal. Wie geraakt wordt, valt uit. Daarna is Anaïs aan de beurt om de oorlog te verklaren.

Het vak: Een team bewaakt het vak, het andere team moet met zoveel mogelijk mensen in dat vak gaan staan. Na een aantal minuten fluit je het spel af en tel je hoeveel spelers er in het vak staan. Daarna draai je de rollen om. Wie het hoogste aantal spelers had in het vak, wint.

Breng de leider over: Elk team duidt een speler aan als de leider. Dan is de opdracht simpel: de leider moet de overkant bereiken. Het andere team weet niet wie de leider is. Het team van wie de leider het eerste de overkant bereikt, wint het spel.

Opdrachten voor de steun van de keizer

  • De Chirovlag hijsen
  • De vlag van de tegenstander stelen
  • Een redevoering van een A4 schrijven over de Chiro
  • Een spandoek maken met een pakkende anti-oorlogsslogan op en dat buiten ophangen

Einde van het spel

Het spel eindigt als de ene ploeg de andere volledig overgenomen heeft. Als dat te lang duurt, kan je zelf het spel eindigen. Konden de Chirostrijders het gewone volk overtuigen om zich bij hen aan te sluiten? Of liep dat helemaal fout en zal de Chiro nog lang in het geheim moeten opereren in het Frankische rijk?

Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen vzw

Leeftijd

12
tot
14 jaar
Duur
120 minuten
Intensiteit
zwaar