De Saboteur van het Noorden

De Saboteur van het Noorden

Speluitleg

Tijdens dit spel beklimmen de keti’s samen een berg. Helaas verloopt dat niet zonder problemen. Maar hun grootste zorg? Er bevindt zich een saboteur in hun midden.

Uit Dubbelpunt februari 2023

Doel van het spel

De keti’s moeten de Mount Everest beklimmen, maar die berg zit vol uitdagingen. De saboteur zal proberen te voorkomen dat ze de top halen.

Materiaal

  • Badje met water
  • Een ladder (zelf sjorren of een gewone ladder gebruiken)
  • Blinddoeken
  • 13 tennisballen
  • 4 fietsbinnenbanden

Voorbereiding

  • Maak op karton een tekening van een berg. Maak er een soort schatkaart van waarbij er zeven haltes zijn.
  • Verstop tien voorwerpen in de buurt rond de Chirolokalen en maak foto’s van een detail van waar ze liggen, die als tip zullen dienen.

Verdeling in ploegen

Het spel is in één team te spelen. Wijs wel op voorhand (afhankelijk van de grootte van je groep) een of meerdere saboteurs aan zonder dat de anderen weten wie dat is.

Tip: Bij meerdere saboteurs is het handig dat ze van elkaar niet weten wie er ook saboteur is.

Spelverloop

De keti’s beginnen aan hun tocht. Ze krijgen daarvoor twee uur de tijd. Anders zullen ze bevriezen op de berg en wint de saboteur.

De saboteur zal creatief uit de hoek moeten komen om opdrachten te doen mislukken, want het is de bedoeling dat de saboteur anoniem blijft. Mislukt er een opdracht, dan moet die opnieuw uitgevoerd worden.

Halte 1: Zuurstoftest

De hele groep moet samen tien minuten lang hun adem inhouden. Dat bewijzen ze door een voor een hun hoofd onder water te houden.

Tip: pas de tijd aan volgens de grootte van de groep.

Halte 2: De eerste pas

De keti’s moeten allemaal over een ladder klimmen (mag hoog zijn) terwijl de rest van de groep die vasthoudt. Voorkom dus dat de ladder op de grond valt.

Halte 3: Sneeuwballen

Koprol per twee over een bepaalde afstand.

Halte 4: Mist

Blinddoek alle spelers en verspreid hen over het veld. Eén speler mag kijken maar niet spreken. Die speler probeert de groep bij elkaar te krijgen zonder dat de geblinddoekte spelers piepen.

Halte 5: Mist Deluxe

De mist is nog dikker geworden. De spelers blijven geblinddoekt terwijl ze drie voorwerpen zoeken over het terrein. Als die voorwerpen gevonden zijn, moet de groep weer samenkomen. Deze keer mogen ze wel allemaal spreken.

Halte 6: Wind

Door de hevige wind raakte al het materiaal verspreid over het dorp. Laat de keti’s foto’s zien met subtiele hints waar de tien voorwerpen verstopt liggen en laat hen die voorwerpen halen. Maar pas op: dat doen ze in groepen van vier terwijl ze in een fietsbinnenband samengebonden zitten.

Halte 7: De laatste puff

Laat de keti’s een menselijke spin maken. Er gaan vier mensen in een kring staan. Ze buigen voorover en leggen hun armen over de schouders van degenen naast hen. Zorg ervoor dat jullie elkaar stevig vasthebben. Daarna springt er iemand, bijvoorbeeld Mieke, op de mensen in de kring. Ze kruipt naar de overkant en klemt haar armen rond het middel van iemand in de kring. Daarna zwiert ze haar benen weer richting de grond. Mieke zal dus ondersteboven staan. Vervolgens is het de beurt aan de volgende. 

De opdracht is geslaagd als de spin erin slaagt drie meter te wandelen.

Einde van het spel

Het spel eindigt als de tijd op is of als ze de berg beklommen hebben.

Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen vzw

Leeftijd

14
tot
16 jaar
Duur
120 minuten
Terrein
Intensiteit
matig