Drugs in het bos!!!!

Drugs in het bos!!!!

Speluitleg

Het doel van het spel : ZO VEEL MOGELIJK GELD VERZAMELEN De rollen die vastliggen zijn: drugsbaron, de beursmakelaar en de bank. Alle anderen krijgen een sjaaltje met daarop een letter. Dit sjaaltje moeten ze rond hun hoofd dragen met de letter naar voor. Deze letter bepaalt welke drugscomponenten je bij de drugsbaron kan afhalen. Een echte drug is dus een samenstelling van letters die je krijgt bij de drugsbaron (vb. B&A&K) Centraal kamp : Dit is een groot afgebakend stuk grond (ongeveel 5 vierkante meter of zoiets) In het midden van dat afgebakend stuk grond is nog eens een stukje grond afgebakend. Er moet plaats zijn om enkele mensen in te laten staan. In het midden van het centraal kamp (in de binnenste cirkel dus) staat de grootste drugsbaron aller tijden. Met een alcoholstift in de hand en papierkes in de zak, schrijft zij/hij ter plaatse drugscomponenten (delen van de drugs die op de beurs kunnen verkocht worden. Een component staat altijd gelijk met één letter op een kaartje geschreven) uit. Kom je bijvoorbeeld met een sjaal op mijn hoofd waar D op staat aan, dan mag deze op één kaartje D schrijven en dat kaartje aan jou geven. Ik loop daarna terug tot buiten de buitenste cirkel. Dit is de vereiste om een volgend kaartje te mogen halen. Maar het zou geen spel zijn, moest dit zo een éénvoudig zijn. Tussen de eerste en tweede cirkel staan politie-agenten (dit zijn gewoon deelnemers, maar zijn te herkennen aan een doek op hun hoofd waar geen letter, maar politie op staat). Zij kunnen mensen tikken die proberen binnen te dringen in de middenste cirkel. Hebben zij iemand getikt, dan gaan zij met die persoon uit de cirkel en laten zij deze een opdracht uitvoeren of laten ze deze een kaartje afgeven. (zelfinbreng is hierbij vereist) Wanneer de getikte wint van de politie-agent, dan mag deze kiezen of hij zelf politie-agent wordt of niet. Wanneer je vindt dat het tijd is om naar de drugsbeurs te gaan, ga je er heen. Je spreekt af met jezelf of met anderen wat je wil verkopen. (op den duur stel je zelf ook combinaties voor en maak je er je eigen prijsje van) De man van de beurs stelt zich hier een beetje flexibel op en gaat af en toe wat mee met de vragen. Dit bevordert immers de creativiteit. Vb : op de beurs staat volgende : SOFIE = 250 000,- Wie de letters S, O, F, I en E kan afgeven aan de beursman, krijgt waardepapieren met in totaal 250 000,- op. Heb je al deze letters zelf gesprokkeld, dan is er geen probleem, je krijgt één waardepapier met 250 000,- op. Ben je met meerdere, dan moet je een regeling treffen. Een regeling kan bijvoorbeeld zijn dat de één die voor drie van de vijf letters gezorgd heeft een waardepapier ter waarde van 150.000,- krijgt en de ander één van 100.000 krijgt. Dit valt natuurlijk allemaal zelf te bepalen. Een andere mogelijkheid is dat de man van de beurs 2 keer een waardepapier van 250.000,- uitschrijft. Op elk waardepapier staat een nummer vermeld. Daar hier 2 waardepapieren uitgeschreven worden, terwijl er slechts 250.000,- kan uitbetaald worden, moet op beide papieren hetzelfde nummer staan. De eerste die een waardepapier van een bepaald nummer kan voorleggen aan de bank (die steeds verandert van plaats en die te herkennen is aan zwarte jas, zonnebril en aktentas met geldpapieren in), krijgt het geld (uitgeschreven op papier). De bank schrijft dus de nummers van de binnengekomen waardepapieren op. Wanneer nu een tweede of derde persoon toekomt met een nummer dat bij de bank al op het lijstje staat, dan krijgt deze niets. Het wordt dus een strijd om zo vlug mogelijk bij de bank te raken. Tip : je kan bijvoorbeeld iemand die ook hetzelfde waardepapier heeft dan jij door iemand anders (die je betaalt met drugscomponenten of geld) te laten tegenhouden. EXTRA : Er lopen 2 FBI-mensen rond. Je ziet niet dat ze van de FBI zijn. Ze hebben enkel een speciaal paspoort bij zich waar opstaat dat ze van de FBI zijn. Wanneer de FBI gezien heeft dat iemand waardepapieren of drugscomponenten in zijn bezit heeft, mag deze zich de waardepapieren of drugscomponenten, op vertoon van zijn FBI-bewijs toeëigenen. Op dat moment moet het FBI-paspoort doorgegeven worden aan degene van wie de waardepapieren of drugscomponenten onteigend zijn. De bandieten : deze lopen met een nylonkous over hun hoofd. Wanneer je getikt bent door deze, moet je de drugscomponenten die je in je bezit hebt afgeven. Op dat moment mag de kous ook doorgegeven worden. Spellekes die de politie-agent uitdeelt : - Wie heeft de langste teen ? - Spel met takskes die als volgt liggen : IIIIIII IIIII III I Elk om beurt mag je een aantal stokskes wegnemen. Je moet per beurt in dezelfde rij de stokjes wegnemen, met als gevolg dat je dus maximum 1 rij kan wegnemen. De laatste die een stokje wegneemt, is verloren. - 2 gelijke vierkantjes afbakenen. De twee personen mogen een klein voorwerpje (liefst het zelfde) wegsteken in de aarde in dat vierkantje zonder dat den anderen het ziet. Nu moet je zo rap mogelijk het voorwerp van den anderen vinden. - Zo vlug mogelijk den anderen met zijn schouders tegen de grond duwen. - Zo lang mogelijk handenstand tegen een boom. - Ieder schrijft een nummertje op een blad (vb. tussen 2160 en 2250). Zo vlug mogelijk den anderen zijn nummerke vinden. - 15 toerkes rond de vinger draaien en zo rap mogelijk een bepaald voorwerp oprapen dat een beetje verder ligt. (kwestie van een draaierig drugsgevoel of zoiets te simuleren) - Even of oneven : zoals Blad, steen, schaar, maar je spreekt af op voorhand wie zegt dat het even zal zijn en wie zegt dat het oneven zal zijn. Op drie steek je je handen vooruit met 1, 2, 3, 4 of 5 vingers tonende. Je telt de 2 handen samen op. Degene die juist voorspeld heeft, is gewonnen. - Vingerkloppen. 1 voor 1 met 2 vingers (wijs en middel)op den anderen zijn 2 vingers kloppen. Diegene die het het langst volhoudt is gewonnen. - Elk om beurt zegt een letter van het alfabet. Wanneer je wil, kan je ook terugkeren door gewoon weer naar het begin van het alfabet te gaan. Daarna weer verder,... Tot er iemand mist. VB : a, b, c, d, e, f, g, f, e, d, e, f, g, h, i, j, i, j, k, l, ... - Aanvullen naar eigen believen... Een beetje creativiteit mag ook é, en natuurlijk niet te vergeten PARTICIPATIE ! Dit spel is heel leuk als iedereen zelf onderhandelt, wat sjoemelt,...

Opmerkingen

Met dank aan kampkring nestwarmte (en in het bijzonder aan Luc Dewaele)!!!

Materiaal
  • per speler 1 Sjaaltjes met letters
  • per 8 dlnrs. 1 Sjaaltjes voor politie
  • 600 kaartjes
  • 3 Alcoholstift
  • 1 Grote flap papier (beurs)
  • 1 nylonkous
  • 300-tal papier voor waardpapier
  • 300-tal papier om geld uit te schrijven
  • 30-tal meter Afbakenlint voor kampen
  • 2 FBI-paspoorten
Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen

Leeftijd

16
tot
99 jaar

Aantal spelers

40
tot
100 spelers
Duur
2 minuten
Aantal groepen
1 groep
Terrein
Intensiteit
extreem